توضیح :
این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد.
موضوع : پروژه سرمایه فکری و حاکمیت شرکتی
ویژه دانشجویان رشته حسابداری
فهرست مطالب
مقدمه
1
بیان مسئله
3
ضرورت تحقیق
3
هدف تحقیق
4
فرضیه تحقیق
4
ادبیات تحقیق
5
ویژگیهای سرمایه فکری
6
اهمیت سرمایه گذاری
7
عناصر سرمایه گذاری
10
مدیریت سرمایه فکری
12
اهداف اندازه گیری سرمایه فکری
14
روشها و الگوهای اندازه گیری سرمایه فکری
16
سرمایه فکری و چالشهای حسابداری مالی
23
گزارشگری سرمایه فکری
26
استانداردهای حسابدار و گزارشگری
30
گزارشگری سرمایه فکری
34
حاکمیت شرکتی
37
طیف تعاریف حاکمیت شرکتی
38
دلایل اهمیت حاکمیت شرکتی46
تئوری حاکمیت شرکتی
46
تئوری سیستم حاکمیت شرکتی
47
حاکمیت شرکتی درون سازمانی
48
حاکمیت شرکتی برون سازمانی
49
روند کار بروی حاکمیت شرکتی54
روش پژوهش و مدل تحقیق
53
نتایج
54
نتیجه گیری
56
منابع و مآخذ
65
سرمایه فکری و حاکمیت شرکتی
مقدمه
در دو سه دهه اخیر بسیاری از پژوهشگران و محققان، سرمایه فکری را به عنوان منبع اصلی مزیت رقابتی که ناشی از منابع نامشهود سازمانی است، مورد بحث قرار داده و در حوزه مدیریت و بازار سرمایه تحقیقات تجربی زیادی برای بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد و بازده مالی در کشورهای مختلف جهان صورت گرفته است و تلاش های قابل توجهی در جهت شناسایی، اندازه گیری و گزارشگری آن انجام شده است. مروری بر ادبیات سرمایه فکری موید توجه قابل ملاحظه به سنجش، ارزشگذاری و گزارشگری آن می باشد.
شرکت ها برای بقاء استراتژیکی باید مزیت رقابتی را مد نظر قرار دهند و از آن جایی که بازارها، تولیدات، تکنولوژی، رقبا و مقررات به طور سریع در جامعه در حال تغییر هستند، بهبود دانش و نوآوری مستمر، آن ها را قادر به حفظ مزیت رقابتی پایدار خواهد نمود. از این رو، امروزه مدیران، دانش و توانایی ایجاد و به کارگیری دانش را به عنوان مهمترین منبع مزیت رقابتی پایدار به شمار می آورند. چرا که دانش به عنوان یک دارایی تلقی شده و تلاش در جهت مدیریت دانش و به کارگیری دارایی های فکری با موفقیت قابل ملاحظه ای در راستای هدایت سازمان ها همراه بوده است.
در عصر حاضر با رشد اقتصاد مبتنی بر دانش یا دانش محور، دارایی های نامشهود شرکت ها و سرمایه فکری آن ها کلیدی برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار هستند. و به همین دلیل توجه به اقلام نامشهود در زمینه های متعددی از جمله اقتصاد، حسابداری و مدیریت استراتژیک به طور سریعی رشد یافته است. دانش یک مزیت رقابتی است که در استراتژیک به طور سریعی رشد یافته است. دانش یک مزیت رقابتی است که در استراتژی تجاری سازمان ها مورد توجه قرار می گیرد. به گونه ای که ایجاد دانش موجب نوآوری مستمر و نوآوری مستمر منجر به ایجاد مزیت رقابتی خواهد شد. امروزه سازمان ها به منظور بهبود عملکرد و اطمینان از موفقیت و پایداری تجاری به ناچار باید مدیریت دانش را مورد توجه قرار دهند. و این امر مستلزم تقویت و توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های منابع انسانی است تا سازمان ها بتوانند برای دستیابی به مزیت رقابتی از طریق عملکرد و بهبود مستمر، عکس العمل سریع به تغییرات محیط تجاری و شرایط اقتصادی نشان دهند.
یکی از چالش های اساسی مدیران، به کارگیری پتانسیل دانش و سرمایه فکری شرکت برای ایجاد ارزش است و از این جهت، مدیران باید وظایفی را طراحی کنند که نیروی انسانی از دانش خویش برای ایجاد ارزش استفاده نمایند.
بیان مسئله
حاکميت شرکتي يک عنصر اساسي در افزايش اعتماد سرمايه گذار، ارتقاي حس رقابتي و درنهايت بهبود رشد اقتصادي است و از سوی دیگر سرمایه فکری امروزه به صورت ارزش نامرئی از صورت های مالی حذف شده در حالی که در تمامی ابعاد سازمان همچون یک پیکره دانش حضور دارد، اما نادیده گرفته می شود مسئله اصلی این پژوهش بررسی اهمیت و نقش سرمایه فکری و رابطه آن با حاکمیت شرکتی می باشد مسئله ای که اهمیت و جایگاه تعیین کننده ای در موفقیت و شکست شرکتها دارد.