جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.
بحث فقهی نوروز شماره 1
(مجلس اوّل)
تکمیل شده : تصحیح دوّم
آماده: برای فهرست بنـدی
أعوذُ بِاللـهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
قبل از اينكه ما به بحث از عيد نوروز و مسائل آن بپردازيم يك سلسله مقدماتي را كه هر مسلماني بايد بداند و اين مقدّمات، بايد متسالمٌ عليه عرف باشد يعني همه بر آن اتّفاق داشته باشند و به عبارت ديگر: مقدّماتي است كه هر انسان منصفي و عاقلي ناگزير است كه آن مطالب و مقدّمات را بپذیرد.
مقدّمة اولی این است که: ما خواه مسلمان باشيم يا غير مسلمان، بايد يك دين و مذهب و مكتبي داشته باشيم؛ یعنی حتّي كمونيستها هم برای خود مكتبي دارند، و بطور کلّی انسان اينطور است؛ حال اگر آن افراد متوحّش را هم كنار بگذاريم هر قومي و هر قبيلهاي يك ديني دارند. بنابراین، ما در مرحلة اوّل ما بايد معني دين را بفهميم كه چيست و به چه معناست؟ و نیز عبارت مذهب، امّت، و ملّت دارای چه معانی هستند؟ مثلاً اینکه ميگويند: سنن ملّي، ملّت ايران، ملّت عرب و ملّت فلان، مقصود چيست؟ و بطور كلّی اين مقدّماتي كه در اینجا مطرح ميشود اصلاً يك سلسله مبانی و مطالب و اطّلاعات عمومي است كه همه بايد بلد باشند.
بنابراین، قبل از هر چيز بايد تعريفي از دين إسلام داشته باشيم زيرا با ارائة تعريفي از آن روشن خواهد شد كه إسلام شعاعش، كاربردش، جايگاهش چيست و كجاست؟ و بعبارت ديگر: جامعيّت إسلام، و برتري و كمال آن بر ساير اديان معلوم خواهد شد.
اين مطلب ثابت و محقّق است كه إسلام ديني است اكمل اديان الهي و جامعترين آنها از ابتداي خلقت تاكنون و تا روز قيامت است؛ و لذا همة شرايع گذشته را نسخ نموده است. و البتّه جاي بحثش هم اينجا نيست، اين مطالب را فعلاً ما بايد بعنوان مطالب قطعي و مستند بپذيريم، زيرا اگر ما بخواهيم الآن موضوع كامل بودن إسلام و اكمليّتش را ثابت بكنيم بايد بسراغ علم كلام برويم و بحثهاي ناسخيّت إسلام و خاتميّت پيغمبر و اينها را مطرح كنيم، و اين خود موضوعي ديگر است و مجال واسعي را ميطلبد؛ و علماء ما در علم كلام به تفصيل در اين موضوع سخن گفتهاند. و مسألة جامعيّت و أكمليّت إسلام چيزي است كه حتّي غربيها هم آنرا پذيرفتهاند. و ما آيات و روايات زيادي داريم كه دلالت بر اين ميكند كه: إسلام ديني است جامع، كامل و ناسخ ساير أديان و شرايع؛ و اینکه پيامبر أكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم خاتم همة پيامبران الهي بودهاند و بعد از ايشان ديگر پيغمبري نيامده و نخواهد آمد.
براي اينكه اين مطلب بيشتر روشن بشود دين را بايد معنا كنيم، چون ادّعای ما این است که: إسلام ديني است جامع و كامل و ناسخ ساير اديان و شرايع.