توضیح :
موضوع:
پروژه توانایی تصویربرداری در شرایط مختلف نور در روز
فهرست مطالب
اساس فيلمهاى متحرک
انواع فيلمهاى متحرک
فيلمهاى ۱۶ ميليمترى
فيلمهاى ۸ ميليمترى
فيلمهاى سوپر ۸، ۸ميليمترى سينگل و ۸ميليمترى معمولى
سرعت و حرکت فيلم در دوربينها
انواع تکنيکهاى فيلمبردارى
فيلمبردارى معمولى
فيلمبردارى براى نمايش آهسته
فيلمبردارى با فاصله زمانى
سرعت و حرکت فيلم در دوربينها
انواع تکنيکهاى فيلمبردارى
فيلمبردارى معمولى
فيلمبردارى براى نمايش آهسته
فيلمبردارى با فاصله زمانى
تکنيک نقاشىهاى متحرک
اجزاى تشکيلدهنده پروژکتور
رفلکتور
شاتر
دريچه فيلم
عدسى پروژکتور
صدا در فيلمهاى متحرک
نحوه بهرهگيرى از پروژکتور نمايش فيلم
آماده کردن پروژکتور
پيچيدن فيلم
عدسى پروژکتور
صدا در فيلمهاى متحرک
نحوه بهرهگيرى از پروژکتور نمايش فيلم
آماده کردن پروژکتور
پيچيدن فيلم
مزاياى استفاده از فيلمهاى متحرک
تکثير
قابليت تحرک
استاندارد
نقاشى متحرک
نگهدارى و تعمير
نکات عمده در انتخاب فيلم
نکات مهم آموزشى در استفاده از فيلم
مراقبت از فيلم
ميزان مطلوب نور براى نمايش فيلم
کارتريجهاى فيلمهاى ۸ ميليمترى
نورپردازی در فیلم برداری
مقدمه :
در چهل سال گذشته فيلمهاى ۱۶ ميليمترى يکى از پرمصرفترين مواد آموزشى محسوب مىشدهاند. اين فيلمها مىتوانند مجهز به سيستم صوتى اُپتيکال باشند که جزئيات آن بعداً بهتفصيل مورد بحث قرار خواهد گرفت. در طول ده تا پانزده سال گذشته، پروژکتورهاى فيلم متحرک نيز تغييرات اساسى يافتهاند. در اين چند سال پروژکتورهاى ناطق و صامت کارتريجخور براى نمايش فيلمهاى ۱۶ و ۸ ميليمترى بکار گرفته شدهاند. براى نمايش در گروههاى بزرگتر، استفاده از فيلمهاى ۱۶ ميليمترى رضايتبخشتر است ولى استفاده از اندازه ۸ ميليمترى در گروههاى متوسط، کوچک و مطالعه انفرادى به تزايد گذاشته است.
اگرچه فيلمهاى ۸ ميليمترى براى ساليان دراز در کارهاى آماتورى مورد بهرهگيرى قرار مىگرفت ولى قبل از ظهور فيلمهاى سوپر ۸ هيچ اندازه کوچکترى از ۱۶ ميليمتر تا اين حد بهطور گسترده در آموزش مورد استفاده قرار نگرفته بود. استفاده از کارتريجهاى ۸ ميليمترى احتياج به پرکردن پروژکتور بصورت استفاده از ريل را ندارد. بهاين ترتيب که کارتريج را که فيلم در آن قرار دارد، داخل شکافى در پروژکتور قرار داده و بلافاصله شروع به نمايش آن مىکنند. بعضى از تجهيزات سوپر ۸ اينگونه کارتريج را برگردانده و بهطور اتوماتيک فيلم را براى نمايش مجدد آماده مىکنند.
اساس فیلمهای متحرک
سرعت و حرکت فیلم در دوربینها
اجزای تشکیلدهنده پروژکتور
نحوه بهرهگیری از پروژکتور نمایش فیلم
نکات عمده در انتخاب فیلم
مراقبت از فیلم
کارتریجهای فیلمهای ۸ میلیمتری
انواع فیلمهای متحرک
انواع تکنیکهای فیلمبرداری
صدا در فیلمهای متحرک
مزایای استفاده از فیلمهای متحرک
نکات مهم آموزشی در استفاده از فیلم
میزان مطلوب نور برای نمایش فیلم
اساس فيلمهاى متحرک
فيلمها از يکسرى تصاوير ثابت تشکيل شدهاند که هرکدام از آنها تغيير مختصرى در حرکت دارند و وقتى بهوسيله پروژکتور نمايش داده مىشوند، توسط خطاى بصرى متحرک بهنظر مىرسند. درواقع چشم از بههم آميختن و ترکيب چندين تصوير، يک تصوير متداوم متحرک بوجود مىآورد. اين پديده تحت عنوان ثابت بصري ناميده مىشود. در فيلمهاى متحرک به هريک از تصاوير ثابت يک فريم يا قاب مىگويند.
انواع فيلمهاى متحرک
از يکسرى تصاوير ثابت تشکيل شدهاند که هرکدام از آنها تغيير مختصرى در حرکت دارند و وقتى بهوسيله پروژکتور نمايش داده مىشوند، توسط خطاى بصرى متحرک بهنظر مىرسند. فيلمهاى متحرک انواع متعدد دارند که عبارتند از:
فيلمهاى ۱۶ ميليمترى
زمانى فيلمهاى ۱۶ ميليمترى صرفاً توسط افراد آماتور مورد بهرهبردارى قرار مىگرفت ولى پيشرفتهاى حاصله در صنايع فيلم و دوربين آن را استاندارد قابل قبولى براى کارهاى حرفهاى ساخت. بهطور کلى مىتوان گفت امروزه تمام فيلمها (باستثناى فيلمهاى سينمايى و خانوادگي) در همين اندازه تهيه مىشوند بهطورى که تقريباً هر مدرسهاى داراى يک دستگاه پروژکتور پرتابل ۱۶ ميليمترى است. امروزه فيلمهاى خبري، بسيارى از فيلمهاى مستند تلويزيونى و بيشتر فيلمهاى تجربى در اندازه ۱۶ تهيه مىشوند.