با شروع جنبش نرمافزاري در كشور، بيشتر مديران آگاه، در راستاي توسعه و گسترش مجموعه مديريتي خويش و افزايش راندمان كاري، ترجيحا استفاده از سيستمهاي نرمافزاي را سرلوحه كارهاي خود قرار مي دهند.
در اين ميان مجموعه هايي موفق تر هستند كه با آگاهي بيشتري سراغ اتوماسيون رفته، و از مدل هاي عمومي رايج استفاده كوركورانه ندارند. به عبارت ديگر با يك مشاوره صحيح، به دنبال نرمافزاري سفارشي، مناسب با خصوصيات و ويژگي هاي كاري خود مي باشند.
هرچند اين مسئله در نگاه اول هزينه زيادي را به مجموعه تحميل مي كند، ولي يك مدير كاردان مي داند كه در طول مدت عمر نرمافزار، كليه هزينه هاي فوق جبران شده و حتي سودآوري بيشتري را عايد مجموعه مي نمايد.
مقدمه سيستم نرم افزاري کتابداري:
همانگونه که از يک سيستم نرم افزاري سرعت ودقت عمل انتظار مي رود اين نرم افزاراين خصوصيت را داراست. سرعت عمل بيشتردر بخش امانات و همچنين دقت وتوانايي در حفظ ونگهداري اطلاعات مربوط به کتاب در اين نرم افزارو توانايي منحصر به فرد در رابطه با جستجو در همين اطلاعات و از ويژگي هاي ديگر اين نرم افزار, بررسي نوع عملکرد عضو ارائه پيغامهاي خودکاردر رابطه با هر يک از عملکرد ها مي باشد اعم از دير کرد کتاب ,پايان زمان عضويت وپايان زمان محروميت و......
کليه خدمات فوق در سرويس هاي زير خلاصه مي گردد.
1.سرويس عضويت:در اين قسمت مشخصات عضو به نمايش در مي آيد ,همچنين تمامي رويکرد هاي اعضا را داريم .اضافه کردن عضووحذف آن از جمله اين رويکردها مي باشند.
2.سرويس هاي کتابخانه: که شامل کليه اطلاعات مربوط به کتاب مي باشد. کتابدار و عضو ها ميتوانند در اين بخش به جستجوي کتاب مورد نظر بر اساس سه قسم نام کتاب وعنوان کتاب وموضوع آن بپردازند.
3.امانات: که امانت دادن يک کتاب به يکي از اعضا را ميسر مي سازد و همچنين موقع برگشت تعيين نوع عملکرد عضو را بيان ميکند که عضو اجازه گرفتن کتاب را دارد يا خير و به چه دليل .
4.گزارشات: در اين قسمت کتابدار ميتواند گزارش کتابهاي در حال امانت را گرفته و گزارش بر اساس عملکرد اعضا از سيستم در خواست کند.