نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : 3 امتیاز
بازدید : 300 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,262 كاربر
adsads
تحقیق درباره گلیم تالش
تحقیق درباره گلیم تالش
تاریخ ارسال : 07 /11 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق
حجم فایل : 235.71 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 28 صفحه
امتیاز : 3




قیمت : 1,500 تومان



توضیح :

عنوان : تحقیق درباره گلیم تالش

 

 

فهرست
کلیات 1
پیش گفتار 6
مقدمه 7
متن تحقیق 9
گلیم تالش 9
نقش مایه های مورد استفاده در گلیم های تالش 9
رنگ 19
بیان رموز و علامات رنگ ها در ایران 22
رنگ آمیز گلیم تالش 22
تجزیه و تحلیل اطلاعات 23
نتیجه گیری 25
منابع و مآخذ 26
پیوست 28
 

نقش مایه: نقش مایه یا «بن نگار»، مجموعه ریز نقش هایی است که مایه و تشکیل دهندۀ نقش اند. در جهان هستی جسم ها، شکل ها، سایه روشن ها، صورت ها اعم از حقیقی یا خیالی، هر یک نقش مایه اند و جزئی از یک نقش و طرح کلی. نقش مایه ها در عین داشتن مفهوم مستقل در مجاورت سایر بن نگارها مفاهیم خاص و احیاناً جدای از مفهوم خود می یابند.

رنگ آمیز: انتخاب رنگ و تلفیق آن با سایر رنگ های هماهنگ و مکمل است. بدان گونه که بر طبق نقشۀ مورد نظر زمینه و متنی لطیف و چشمگیر به دست آید. در یک مجموعۀ طرح و رنگ، اعم از تابلوی نقاشی یا فرش، همواره رنگ با طرح مورد نظر هماهنگی و همگونی دارند و در ارتباط هستند تا از این تلفیق پیوندی زیبا و گیرا به وجود آرند.

مسئلۀ تحقیق: نقوشی که در گلیم تالش استفاده می شود، بعضاً نقوشی است انتزاعی و استیریزه شده از نقوش طبیعت که شناخت و بررسی آنها احتیاج به کار پژوهشی زمان بری دارد. اما جهت پاسخ گویی به برخی سوال ها در زمینۀ شناخت نقوش گلیم تالش، لازم است تا برخی از گلیم ها که دارای نقوش زیبایی هستند بررسی و تفکیک شوند و نقش مایه های آن مورد بررسی و مطالعه قرار گیرند.

سؤال اصلی تحقیق: نقش مایه هایی که در گلیم تالش به کار می رود از چه نوع نقشی و چه دسته ای از نقوش می باشند؟

سؤال فرعی تحقیق: آیا شرایط اقلیمی می تواند در شکل گیری این نقش مایه ها تأثیر بگذارد؟

فرضیات تحقیق:
1. آیا نقش مایه های گلیم تالش از انواع نقوش گیاهی، حیوانی و انسانی انتزاع شده پدید آمده اند؟
2. آیا بعضی از این نقوش الهام گرفته از طبیعت تالش بوده است؟
ادبیات یا پیشینۀ تحقیق: در صفحه 259 و تصاویر 452 و 448 موجود در صفحۀ 251 کتاب گلیم آلستر هال آمده است:
گلیم تالش: طرح متن: ترنج های لوزی شکل بر اثر شیوۀ بافت چاک دار
حاشیه ها: بارک و هندسی
اندازه و شکل: طویل و مستطیلی
مواد اولیه: تارهای طبیعی قهوه ای رنگ و پشمی و پودهای پشمی عالی و ظریف
بافت: بافت چاک دار
رنگ ها: متنوع و زنده
ریشه ها: گره دار و گیس باف
شیرازه ها: معمولاً به شکلی ساده تقویت می شود

هدف تحقیق:
بررسی و شناسایی نقوش گلیم تالش

 
ضرورت تحقیق:
این تحقیق سعی می کند بسیاری از طرح های سنتی و اصیلی که در خود منطقه وجود دارد را با توجه به وارد شدن طرح های غیر اصولی حفظ کند.

روش گردآوری تحقیق:
به صورت میدانی و مصاحبه و عکس برداری و کتابخانه ای (فیش برداری و تصاویر)

معرفی جامعۀ آماری: گلیم تالش

روش نمونه گیری: تصادفی و وضعی

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات: کیفی

منابع و مآخذ:
هال، آلستر، گلیم، شیرین همایون فر، نیلوفر الفت شایان، انتشارات ایران مصور، تهران، 1377
 
پیش گفتار
اگر امروزه ارزش و اعتبار صنایع دستی و هنر باز هم رونق دارد تنها برای رفع نیازمندیهای گزاری مادی نیست بلکه توجه به جنبه های هنری و عاطفی و ذوقی و یافتن پناهگاهی برای فرار از واقعیت زندگی ماشینی، کششی به سوی دستاویزهای هنری و سنتی را به همراه دارد. پیشرفت و رفاه و توسعه و حفظ هویت یک جامعه ایجاب می کند که آن جامعه دارای صنعتی متکی بر محور سنت های قومی باشد نه اینکه سنت های قومی اش بازیچۀ ظواهر صنعت گردد. صنایع دستی ایران در زمرۀ فعالیت هایی محسوب می شود که در بیشتر مناطق روستایی و جوامع عشایری صورت گرفته و می تواند ضمن ایجاد اشتغال و درآمد، معرف هنرهای بومی و سنتی مناطق تولید آن باشد.

 
مقدمه
گلیم به عنوان یکی از زیراندازهای بشر، دارای سابقۀ تولید بسیار طولانی و به طوری که از قرائن و شواهد برمی آید، نخستین گلیم های دستباف، بافت بسیار ساده ای داشته و از نخ های تار و پودی که یکی درمیان از زیر و روی یکدیگر می گذشته، تشکیل می شدند. آنچه مسلم است گلیم بافی تاریخچۀ جدا از نساجی ندارد و به دلیل شباهت بافت پارچه های اولیه به بافت فعلی گلیم، تقریباً می توان گفت تولید گلیم و پارچه از یک زمان رواج یافته و تولید کنندگان نخستین، از الیاف ظریف تر برای بافت پارچه و از الیاف ضخیم تر برای بافت زیر انداز استفاده می کرده اند. لیکن با در نظر داشتن این موضوع که بافت گلیم بسیار قدیمی تر از بافت قالی است و با توجه به بازیافته های باستان شناسی و نیز قرائن و شواهد موجود می توان سابقۀ گلیم بافی را به عنوان نخستین زیرانداز بشری بیش از هفت هزار سال دانست.
گلیم ها توسط عشایر و روستاییان هر منطقه بافته می شود. در مناطق شمال ایران و در حاشیۀ جنوبی دریای خزر به علت وفور کشاورزی و دام، هنر و صنعت فرش از رونق خوبی برخوردار نیست. شاید در برخی از مناطق زیراندازهایی جهت کفپوش تولید می شود که می توان از آن جمله به نمد اشاره نمود که برای عدم سرایت رطوبت به اتاق است. با این حال در برخی از مناطق کوچکی از استان های گیلان و مازندران ما شاهد بافت قالیچه و گلیم هستیم از آن جمله می توان به تالش اشاره کرد که بافت گلیم در آن جا می تواند در نوع خود جالب و جذاب باشد. نقوشی که در گلیم تالش استفاده می شود بعضاً نقوشی انتزاعی و استیریزه شده از نقوش طبیعت و حیوانات است.

 



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | mona1366 | تاریخ ارسال : 07 /11 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.