نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 2 دانلود
امتیاز فایل : 23 امتیاز
بازدید : 496 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,263 كاربر
adsads
مقاله بررسی مشکلات به کارگیری روشهای فعال تدریس توسط معلمان
مقاله بررسی مشکلات به کارگیری روشهای فعال تدریس توسط معلمان
تاریخ ارسال : 07 /11 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق
حجم فایل : 71.13 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 32 صفحه
امتیاز : 23




قیمت : 2,900 تومان



توضیح :

عنوان : مقاله بررسی مشکلات به کارگیری روشهای فعال تدریس توسط معلمان

 

فهرست مطالب:
فصل اول 1
مقدمه: 1
کليات : 2
الگوي عمومي تدريس 3
الگوي عمومي تدريس (generd teadhing) 3
انتخاب روش تدريس 4
انواع روش هاي تدريس 4
مراحل اجراي روش نمايشي 4
روش سخنراني : 5
مرحله دوم مقدمه سخنراني 5
مرحله دوم –متن و محتواي سخنراني 5
محاسن و محدوديت هاي روش سخنراني 7
فصل دوم: 8
ادبیات تحقیق : 8
فصل سوم : 9
کلیات: 9
فصل چهارم : 10
روش های تدریس خلاق 10
روش های علمی پرورش خلاقیت 11
روش های پرورش خلاقیت 11
یادگیری از طریق همیاری 12
فصل پنجم: 15
تجزیه و تحلیل : 25
نتیجه گیری : 26
فصل ششم: 27
پیشنهادات : 27
منابع: 29

 

کليات :
با توجه به اهميت موضوع در اين تحقيق مشکلات روش هاي فعال تدريس دوره ابتدايي مدرسه مهديه کرمان بررسي شد.به عبارت ديگر مشکلات مربوط به برنامه ريز و مشکلات مربوط به کلاس درس به عنوان متغير مورد بررسي قرار گرفت.در اين پژوهش از روش نمونه برداري تصادفي ساده استفاده شد.
جامعه آماري را کليه معلمان دوره ابتدايي مدرسه مهديه کرمان در پايه هاي مختلف در سال تحصيلي 87-86 تشکيل مي دهند .
جهت بررسي مشکلات مربوطه به کارگيري روش هاي فعال تدريس از پسشنامه محقق ساخته استفاده شد.داده هاي به دست آمده به وسيله شاخص هاي اماري (فراواني؟ درصد فراواني ؟ جداول و نمودار )مورد تحليل قرار گرفت .
نتايج نشان مي دهد عدم آشنايي معلمان با دانش استفاده از روش هاي آموزش فعال :مسائل مربوط به دانش محتوا و دانش آموزش مسائل مربوط به انتخاب اهداف اموزشي مسائل مربوط به ارزيابي يادگيري دانش آموزان ويژگي هاي گروه هاي سني دانش اموزان سطوح مختلف  مهارت دانش آموزان و حجم زياد کتب درسي با بيشترين فراواني مربوط به گزينه هاي "خيلي زياد"و "زياد" موجب عدم به کار گيري روش هاي فعال تدريس شده است.
مشکلاتي مانند کمبود وقت و مسائل مربوط به تعامل دانش اموزان با يکديگر و استفاده از طرح هاي آموزشي از جمله مسائلي هستند که مانع از به کار گيري مناسب روش هاي فعال تدريس شده اند.
با توجه به موضوع تحقيق و اهداف در نظر گفته شده براي ان روش پژوهش توصيفي از نوع پيمايشي مي باشد .جامعه اماري شامل معلمان کلاس هاي پايه هاي مختلف و دبستان و مدير مدرسه مي باشد به عبارتي تعداد 20معلم حجم جامعه ي اماري را تشکيل مي دهند .
دراين پژوهش روش جمع آوري داده ها به صورت نونه برداري تصادفي مي باشد.از پرسش نامه ي محقق ساخته استفاده شده است.
به عبارت ديگر براي دستيابي به مشکلاتي که معلمان جهت استفاده از روش هاي فعال تدريس دارند(مشکلات ياد دهنده ?مشکلات مربوط به يادگيرنده )از پرسش نامه ي محقق ساخته استفاده شد.
جهت بررسي مشکلات مربوط به ياددهنده در استفاده از روش هاي فعال پرسش نامه بين معلمان جامعه آماري توزيع  گردد.پرسش نامه از نوع بي نام و سولات آن از نوع بسته پاسخ مي باشد که شامل 4 طيف ?خيلي زياد ?زياد ?کم و خيلي کم مي باشد.
پرسش نامه شامل 10 سوال مربوط به مشکلات به يادگيري روش هاي فعال تدريس از نظر عدم آشنايي دانش محتوا انتخاب اهداف آموزشي  ?ارزيابي يادگيري ?طراحي آموزشي ?تعمل دانش اموزان با يکديگر ويژگي هاي منفي و سطوح مختلف مهارت دانش اموزان بيان گرديد.
الگوي عمومي تدريس
الگوي تدريس چيست؟
الگو معمولا" به نمونه ي کوچکي از يک شي و يا به مجموعه اي از اشياي بيشمار گفته مي شود که ويژگي هاي اصلي و مهم آن شي و بزرگ و يا اشيا داشته باشد.الگوي تدريس چهار چوب ويژه اي است که عناصر مهم تدريس در درون ان قابل مطالعه است.انتخاب يک الگوي تدريس بستگي به نوع آگاهي معلم از فلسفه و نگرش هاي تعليم وتربيت خواهد داشت.تدريس يک فرايند است و فعاليتي است که در داخل يک الگو صورت مي گيرد الگوهاي تدريس متعددي توسط صاحب نظران معرفي شده اند که مهمترين آنها اشاره خواهيم کرد.
الگوي عمومي تدريس (generd teadhing)
اين الگو توسط رابرت گليندر در سال 1961 مطرح شد که در سال 1971 توسط "راجرز"و"رابينسون" ربط داده شد.
فرايند تدريس به 5 مرحله تقسيم خواهد شد:
1-تعيين هدفهاي تدريس و هدفهاي رفتاري :
معلم بايد هدفهاي تدريس خود را به صورتي عيني و قابل اندازه گيري تعريف و مشخص کند.
2-تعيين فتار ورودي وارزيابي تشخيصي:
اصطلاح رفتار ورودي در اينجا منعکس کننده کليه يادگيريهاي گذشته فراگيران ?توانايي هاي عقلي وضع انگيزشي و برخي اجتماعي و اقتصادي موثر در يادگيري و ميزان رشد آنان است.
3-تعيين شيوه ها و وسائل تدريس:
در اين مرحله معلم با اگاهي از شرايط و موقعيت آموزشي يکي از روشها مانند روش سخنراني ?آموزشي آموزش انفرادي و... را انتخاب کند و وسائل تدريسي را نيز توجه به مفاهيم شرايط و ويژگي هاي فراگيران برگزيند.
4- سازماندهي شرايط و موقعيت هاي آموزشي :
معلم بايد قادر باشد که با ابتکار و خلاقيت حداکثر استفاده از امکانات موجود در امر تدريس و تحقيق اهداف اموزشي را ببرد.
5-ارزشيابي و سنجش و عملکرد:
معلم در اين مرحله علاوه بر ارزشيابي هاي معمولي مي تواند عملکرد بشاگردان را موقعيت هاي متعدد مانند انجام دادن پروژه شرکت در فعاليت هاي آموزشي و... را ارزيابي کند و در صورت عدم  موفقيت با توجه به نتايج ارزشيابي به ترميم و اصلاح مراحل قبلي الگو اقدام کند.
انتخاب روش تدريس
از مراحل مهم طراحي آموزشي انتخاب روش تدريس است معلم بعد از انتخاب محتوي و قبل از تعيين وسيله بايد خط مشي و روش مناسب تدريس خود را نتخاب کند .
به مجوعه تدابير منطقي که براي رسيدن به هدف با توجه به شرايط و امکانات اتخاذ شود تدريس گويند.
انواع روش هاي تدريس
روش نمايشي (نمايش عملي )روش آزمايشي (آزمايشگاهي )
اين روش بر مشاهده و ديدن استوار است افراد مهارت هاي خاصي را از طريق دي دن فرا مي گيرند.به عنوان مثال معلم در کلاس دروس تصميم دارد کار کردن با يک وسيله را به يک دانش آموز يباد دهد که از طريق اين روش مي تواند عمل کند .مهمترين حسن اين روش ?به کار گيري اشياي حقيقي و واقعي در آموزش است و بيشتر براي درسهايي که جنبه ي عملي دارند کاربرد دارد.
مراحل اجراي روش نمايشي
1-مرحله آمادگي :
معلم بايد هدف را از تدريس مشخص کند و امکانات لازم را از قبل فراهم نمايد و از سالم بودن آن ابراز اطمينان حاصل کند.
2-مرحله توضيح:
معلم قبل از تدريس بايد اهداف تعيين شده را براي شاگردان به وضوح بيان کند نحوه و علت انجام دادن عمل را توضيح دهد و سوالاتي را که انتظار داردشاگردان در پايان تدريس پاسخ دهند را مطرح کند که باعث جلب توجه شاگردان شود .
3-مرحله نمايشي:
معلم بايد روش صحيح کار و مراحل آن را به نمايش بگذارد و به عنوان مثال فرايند کار يک موتور ديزل را به دانش اموزان توضيح دهد.
4-مرحله آموزش و سنجش :
بعد از اجراي مراحل بالا معلم بايد از دانش اموزان باز خورد دريافت کند تا متوجه شود که دانش آموزان دوموضوع را فهميده اند يا نه (مهارت لازم را کسب کرده اند يا نه؟)
و در صورت بروز مشکل معلم نقايص را برطرف نمايد که با پرسش هاي کتبي يا شفاهي مي تواند به اين موضوع دست يابد.
روش سخنراني :
اين روش که سابقه اي طولاني در نظام هاي آموزشي دارد با ارائه مفاهيم به طور شفاهي از طرف معلم و يادگيري آنها از طريق گوش کردن و يادداشت برداشتن از طرف شاگرد مي پردازد.
در اين روش يک نوع يادگيري و رابطه ذهني بين معلم و شاگرد ايجاد مي شود.
مراحل اجراي روش سخنراني (مرحله اول :آمادگي براي سخنراني ):
-آمادگي از نظر تجهيزات (آيا در سخنراني از وسائل آموزشي استفاده مي شود ؟)
-آمادگي عاطفي(ايا من با آسودگي سخنراني مي کنم ؟)
-آمادگي از نظر زمان (آيا زمان کافي براي آماده شده وجود دارد؟)
مرحله دوم مقدمه سخنراني
1-ايجاد رابطه بين معلم وشاگرد (معلم در ابتداي صحبت با دانش آموزان گپي بزند.لطيفه تعريف کند و...)
2- جلب توجه شاگردانکبا فعاليت هايي همچون طرح سوال ?بحث و گفتگو ? استفاده از وسايل بصري مي توان به دست پيدا کرد.در جلب توجه شاکرد ?روايت نکات زير مي تواند بسيار مفيد باشد:
الف-شناخت علايق و خواسته هاي شاگردان (توجه به عواملي همچون سن؟جنس ؟وضع اجتماعي؟وضع اجتماعي ؟اقتصادي و...)
ب- ايجاد انگيزش (در فرايند تدريس بهتر است به شاگرد گفته شود موضوع مشکل ولي قابل فهم وصل مي باشد).
ج-بيان صريح هدفها و نکات مهم سخنراني
د- استفاده از پيش سازمان دهنده:ارائه پيش سازمان دهنده باعث دسته بندي اطلاعات ?حفظ کردن آنها ميشود.
ه – پيش آزمون و فعال کردن آگاهي و اطلاعات شاگردان:آزوبل مي گويد:" ياد گرفته هاي قبلي فراگيران مهمترين عامل در يادگيري آنهاست"
مرحله دوم –متن و محتواي سخنراني
1-مانع بودن محتوي :متن سخنراني بايد تمام اهداف آموزشي را در بر داشته باشد .شاگرداني که سخنراني معلمانشان جامعيت بيشتري داشته باشد بهتر ياد مي گيرند.
2- سازماندهي منطقي محتوي : اسکنير معتقد است وقتي مواد آموزشي خوب سازماندهي شوند يادگيري آسانتر مي شود زيرا سازماندهي قسمت درک مفاهيم را افزايش مي دهد.
3- استقرار توجه شاگردان در طول ارائه محتوي
الف- تغيير دادن محرک:تنوع در بکارگيري محرکها سبب بالا رفتن انگيزه ي يادگيري خواهد شد.بين تنوع در حرکات و حالات چهره معلم و پيشرفت تحصيلي شاگردان رابطه ي مستقيم وجود دارد.تغييرات تن صدا در هنگام صحبت متناسب با موضوع در يادگيري تاثيرگذار است .تحقيقات نشان داده است که رابطه تغيير محرک وئ پيشرفت تحصيلي در دبستان منفي و دردبيرستان مثبت است.
ب- تغيير کانال هاي ارتباطي با تغيير دادن ارتباط از سمعي به بصري احتمال تغيير مناسب در الگوي رفتاري به وجود مي آيد .بزرگسالان نظام آموزش بصري را بر سمعي ترجيح مي دهند (استفاده از اسلايد ?نمودار ?عکس و ساير رسانه هاي بصري ).
ج- فعاليت جسمي :يادگيري بايد به صورت فعالانه انجام شود .معلمان مي توانند روش تدريس خود را با امکان درگيري جسمي و فکري دانش آموزان در روند يادگيري غني تر سازند.مثلا" با زنگ تفريح هاي کواته مدت در بين سخنراني ?تکرار پاسخ شاگردان و استفاده از اسامي در مخاطب قرار دادن آنها موجب ايجاد توجه بيشتر در فرايند تدريس مي شوند.
د- استفاده از طنز :کاربرد طنز در تدريس ميزان توجه دانش اموزان را افزايش ميدهد (البته شوخي هايي که مربوط به مطلب تدريس شود).
4-شور حرارت سخنران:تحقيقات بيان گر اين نکته است که مطالبي که با ذوق و شوق از جانب معلم ارائه شود بيشتر و بهتر ياد گرفته مي شوند.(آهنگ صدا?تغيير حالات چهره ?ارتباط چشمي).
و- پرسش و پاسخ در حين سخنراني :سوال کردن از شاگردان مي تواند تاثيرات مطلوب زير را داشته باشد:
-تاکيد-تمرين-خودآگاهي –توجه –استراحت کوتاه-تکرار.
مرحله چهارم-جمع بندي و نتيجه گيري
بعد از اتمام سخنراني معلم مي تواند:
الف-از شاگردان بخواهد که بعضي از نکات مهم درس را به خاطر بياورند يا نظر خود را درباره آنها بگويند.
ب- به سوال هاي شاگردان پاسخ گويد.
ج- نکات مهم و اساسي درس را گوشزد و مرور کند.
در پايان يک جلسه سخنراني ?معلم بايد شاگردان وارد مسائل غير رسمي شود تا خشکي و يکنواختي درس کاهش يابد و شاگردان در جلسات ديگر با رغبت شرکت کنند.
محاسن و محدوديت هاي روش سخنراني
الف- محاسن
روش سخنراني مختص کلاس هاي پرجمعيت است.روش بسيار ارزاني است اين روش مي تواند تا حد زيادي با برنامه معلم تطبيق يابد.با توجه به موقعيت هاي زماني و مکاني و مجموعه ي تجهيزات روش سخنراني بسيار انعطاف پذير است.موقعيت سخنراني ممکن است سبب تقويت اجتماعي ذوق زيبايي علاقه اعتماد به نفس و کاهش احساس تنهايي شود.
ب- محدوديت روش سخنراني
در اين روش چون معلم متکلم وحده است شاگردان چندان فعال نيستند .بيشتر از حس شنوايي استفاده مي شود.قدرت تکلم شاگردان چندان تقويت نمي شوند. تفاوت هاي فردي در آن منظور مي گردد و محدوديت روش سخنراني بيشتر متعلق به عدم کاربرد صحيح انهاست.اين روش مستلزم وجود برخي از خصوصيات شخصي مانندصدا ? روش سخنگويي ?رواني سخن ?آرامش و نظم و... است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم:
ادبیات تحقیق :
با توجه به اهميت موضوع در اين تحقيق مشکلات روش هاي فعال تدريس دوره ابتدايي مدرسه مهديه کرمان بررسي شد.به عبارت ديگر مشکلات مربوط به برنامه ريز و مشکلات مربوط به کلاس درس به عنوان متغير مورد بررسي قرار گرفت.در اين پژوهش از روش نمونه برداري تصادفي ساده استفاده شد.
جامعه آماري را کليه معلمان دوره ابتدايي مدرسه مهديه کرمان در پايه هاي مختلف در سال تحصيلي 87-86 تشکيل مي دهند .
جهت بررسي مشکلات مربوطه به کارگيري روش هاي فعال تدريس از پسشنامه محقق ساخته استفاده شد.داده هاي به دست آمده به وسيله شاخص هاي اماري (فراواني؟ درصد فراواني ؟ جداول و نمودار )مورد تحليل قرار گرفت .
نتايج نشان مي دهد عدم آشنايي معلمان با دانش استفاده از روش هاي آموزش فعال :مسائل مربوط به دانش محتوا و دانش آموزش مسائل مربوط به انتخاب اهداف اموزشي مسائل مربوط به ارزيابي يادگيري دانش آموزان ويژگي هاي گروه هاي سني دانش اموزان سطوح مختلف  مهارت دانش آموزان و حجم زياد کتب درسي با بيشترين فراواني مربوط به گزينه هاي "خيلي زياد"و "زياد" موجب عدم به کار گيري روش هاي فعال تدريس شده است.

 

 

 

 

 

 

 

فصل سوم :
کلیات:
توضیحاتی در مورد فعالیت مدرسه و زمان فعالیت آن در کلیات فصل اول اشاره شد . در ادامه نیز به روش های تدریس می پردازیم.
در روش های تدریس فعال ، یادگیری بیشتر به صورت یک فر آیند در نظر گرفته می شود . در روش های تدریس فر آیندی که به روش های فعال ، اکتشافی و ارگانیک شهرت دارند ، نقش اصلی به یاد گیرنده واگذار می شود . اوست که با کوشش جسمی ، عاطفی و عقلی خود در فرآیند یادگیری در گیر می شود . در این روش ها معلم بیشتر در نقش تسهیل کننده و ایجاد کننده فرصت های مناسب برای یادگیری ظاهر می شود .
روش های فعال تدریس جزو مهارت های حرفه ای معلمان محسوب می شود و هنر معلم در کیفیت انتخاب و اجرای آنهاست . از آنجا که اطلاعات و توانایی های افراد متفاوت است . نحوه ی یادگیری و چگونگی آموزش آنها نیز متفاوت خواهد بود . به این سبب معلمان باید به روش های گوناگون تدریس مجهز باشند تا بتوانند بر اساس توانایی فراگیران خود تدریس مطلوبی را ارائه دهند . امروزه روش های فعال تدریسی که بتواند فعالیت های دانش آموزان را تقویت و یادگیری را به یک جریان دو سویه تبدیل کند از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد ولی متاسفانه امروزه اغلب فرآیندهای آموزشی آثار و اهداف مورد نظر یادگیری را به دست نمی آورند و کلاس محل تکثیر دانش و اطلاعات می شود و معلم می کوشد کلیه ی مفاهیم را در ذهن دانش آموزان انبار کند و خلاقیت ، نوآوری و رشد استعدادهای آنان را نادیده بگیرد که چنین یادگیری نیز پایدار نخواهد ماند .

 

 



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | mona1366 | تاریخ ارسال : 07 /11 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.