توضیح :
سیستم های ترمز ضد قفل abs
فهرست مطالب
عنوان
سيستم بنديكس مكاترونيك II . 1
سيستم بوش 2 2
نيپوندسو (تويوتا) 15
سيستم تويوتا . 17
سيستم ABSچهارچرخ تويوتا . 22
كنترل قدرت سوپرا TRAC 24
كنترل قدرت كمري 25
سيستم دولفي ABS VI 26
كلسي- هايز EBC4 . 32
مكاترونيك II
سيستم بديكس مكاترونيك II[1]برروي فورت كانتور[2]و مركوري ميستيك[3] مدل 1995 نصب گرديد. انتخاب سيستم كنترل قدرت[4] موجود بر روي اين سيستم اختياري[5] است و به سفارش مشتري انجام ميشود.
مكاتورونيك IIيك سيستم غير مجتمع چهاركاناله مي باشد و از روي سيستم ترمز اصلي معمولي و يك واحد هيدروليكي نصب شده در بين سيلندر اصلي و ترمزهاي چهارچرخ تشكيل شده است. واحد هيدروليكي خود متشكل است از:
يك محرك هيدروليكي، يك پمپ فشار ABSيك تنظيم كننده الكترونيكي كه جعبة رله اي برروي آن سوار شده و دو عدد شير فشارشكن. ترمز هر يك از چهارچرخ توسط يك شير سلونوئيدي مجزا ومستقل كه در يك محرك هيدروليكي[6] تعبيه شده كنترل ميشود در حالتي كه سرعت خودرو بيش از mph3 بوده و يكي از چرخها در آستانةقفل شدن باشد شيري باز شده و فشار روغن آن چرخ را آزاد مي كند تا بتواند آزادانه و متناسب با سرعت خودرو حركت كند. اين دوره ميتواند در يك ثانيه چند بار تكرار شود. بروز نقص در سيستم ABSهيچ مشكلي براي سيستم ترمز اصلي به وجود نمي آورد. سيستم كنترل قدرت از همان سيستم اصلي ABS و يك پمپ و يك شير اضافي كه روي تنظيم كننده هيدروليكي سوار شده استفاه مي كند. اگر سرعت خودرو كمتر ازmph30 بوده و در اثر شتاب زياد يكي از چرخهاي محرك به طور هرز بچرخد (اصطلاحا به صورت بكسواد) در اين صورت يكي از شيرها باز شده وبه پمپ اجازه مي دهد تا فشار ترمز درآن چرخ را بيافزايد و بدين ترتيب از چرخش هرز آن چرخ به دور خود جلوگيري كند. با اين عمل در واقع گشتاور زيادي به چرخ وارد ميشود در همين حال دريچه گاز نيز به آرامي بسته ميشود تا گشت آور موتور را كاهش دهد. در سرعت هاي بالاي mph30 گشتاور توسط تنظيم دريچه گاز كنترل ميشود زيرا بكارگيري ترمز دريكي ازچرخهاي محرك ممكن است باعث ناپايداري خودرو شود.
سيستم بوش
بوش (2)
سيستم ترمز ضد قفل بوش S2[7]، سيستم غير مجتمعي است كه در سال 1978 براي نخستين بار، در اروپا و در سال 1985، در آمريكاي شمالي (توسط شركتهاي بي.ام.و[8] و مرسدس[9] ) مورد استفاده قرار دگرفت. اين سيستم توسط بسياري از خودروسازان از قبيل آئودي[10]، بي.ام.و كرايسلر[11]، فورود[12] ، جنرال موتورز[13]، ايسوزو[14]، نيسان[15]، پورشه[16]، سوبارو[17]، سوزوكي[18] و تويتا[19]به كارگرفته شد. سيستم بوش2، در نمونه هاي سه و چهاركاناله عرضه ميشود كه عبارتند از: S2، E2، U2، و S2 ميكرو[20].
وسايل نقيهاي كه سيستم ترمز اصلي آنها به دومدار هيدروليكي مجزاي عقب و جلو تقسيم شده است. از سيستم سه كاناله استفاده مي كنندو براي هر يك از چرخهاي جلو در كانال مجزا و براي جفت چرخهاي عقب، يك كانال به كار گرفته ميشود. هر يك از چرخهاي جلو داراي يك سنسور سرعت چرخ مي باشند. در برخي از مدل ها، براي هر يك از چرخهاي عقب يك سنسور مجزا استفاده شده و در برخهي ديگر براي اندازه گيري سرعت چرخهاي عقب يك سنسور مجزا استفاده شده و در برخي ديگر براي اندازه گيري سرعت چرخهاي عقب، يك سنسور برروي ديفرانسيل نصب ميشود.
خودروهايي كه سيستم ترمز اصلي آنها به صورت قطري مجزاست و از سيستم جهاركانالي استفاده مي كنند.
اجزاي سيستم
اجزاي سيستم ABSبوش عبارتند از: واحد كنترل الكترونيك، تنظيم كننده هيدروليكي ، شيرهاي سلونوئيدي ، پمپ و آكومولاتور (كه در تنظيم كننده هيدروليكي قرار دارند). سنسور سرعت چرخ و چرخهاي تن، رله شير سلئنوئيدي، رله پمپ، سوييچ چراغ ترمز و چراغ هشدار ABSبه (شكل مراجعه شود). سيستم هاي بوش S2 را ميتوان به واسطه تنظيم كننده هيدروليكي شان شناسايي كرد (به شكل مراجعه شود).
واحد كنترل الكترونيكي
به شكلهاي 3-2 و 4-2 مراجعه شود.
واحد الكترونيكي در واقع سيستم بوش 2، مي باشد كه با توجه به مدل سيستم، در محلهاي متفاوتي نصب ميشود. اجزاي اين واحد كنترل عبارتند از: يك مدار ورودي، دومدار ديجيتالي LSI[21]يكسان، يك حافظه مركب تثبيت كننده ولتاژ –كد نقض[22]، دو مدارخروجي و يك راهانداز اداز شير سلنوئيدي. هر كدام از مدارهاي LSI، سيگنال هاي ورودي از يك جفت ازچهار سنسور را دريافت مي كنند (به شكل مراجعه شود). تقسيم سيگنال ها در بين دو مدار، باعث افزايش سرعت پردازش مي گردد.
اطلاعات خروجي ازسنسورهاي هاي چرخ به مدار ورودي داخل شده و درآنجا به سيگنال هاي موج مربعي آنالوگ تبديل و سپس تقويت مي شوند. سيگنال هاي موج مربعي به كنترل كننده ديجيتال ارسال و در آنجا به سيگنال هاي ديجيتال تبديل
- B endix Mechatronic II[1]
- Ford Contour[2]
- Mercury Mystique[3]
- Traction Control[4]
- Optional [5]
- Hydriulic Actua tor[6]
_ Bosch[7]
-BMW[8]
- Mercedes Benz[9]
Audi-[10]
- Chrysler[11]
- Ford[12]
- General Motors[13]
- Isuzu[14]
-Nissan[15]
- Porsche[16]
- Subaru[17]
- Suzuki[18]
-Toyota[19]
- 2s Micro[20]
[21]- مخفف IntegrationLarge Scaleكه به مدار «مجتمع سازي در مقياس بزرگ» نيز مرسوم است مدار مجتمعي است كه داراي 100 تا 500 دريچه منطقي معادلژ. با 10000 تا 16000 بيت حافظه باشد.
- Voltage stabilizer/Trouble code Memory2
10 bit – “word”3
تنظيم كننده سنسور سرعت
خودروهايي كه در عقب، به يك سنسور مجهزند، داراي يك تنظيم كننده سنسور سرعت[1]نيز مي باشند كه ولتاژ ACخروجي از سنسور را به سيگنال DC موج مربعي تبديل مي كنند. به طوري كه براي EBCM قابل استفاده باشد. تنظيم كننده، فركانس سيگنال را با چرخهاي متفاوت از نظر اندازه، تطبيق داده و باعث ميشود كه خروجي سنسور سرعت علاوه بر سيستم ABSبراي ساير سيستم هاي نيز قابل استفاده شود. به منظور تطبيق با انواع مختلف لاستيك و چرخ. در برخي از مدل ها، تنظيم كننده را ميتوان رگلاژكرد و در برخي ديگر آن را با نوع ديگر تعويض نمود. تنظيم كننده در تمام وانت ها استثناي سري G، درپشت حافظه دانشبورد نصب مي شود، در سري G، تنظيم كننده به بست پدال ترمز دستي،متصل شده است.
عملكرد سيستم
مدارهاي الكتريكي
BPMV توان لازم براي پمپ و شيرهاي سلونوئيدي را از طريق ترمينال B موجود در فيش دوپيني مي گيرد.
پين ديگر موجود درذ اين فيش، به بدنه (قطب منفي) متصل است. در هنگام ABS، BPMVروشن كردن پمپ از يك رله داخلي استفاده مي كند.
BPMV، سيگنال هاي خروجي از سنسور چرخ را از طريق پين شماره 8 موجود در فيش، مي گيرد. در مدل هايي كه داراي چهار سنسور سرعت مستند، از هر هشت ترمينال استفاده ميشود. در خودروهايي كه داراي دو سنسور سرعت هستند فقط از ترمينال هاي B، C، Fو G استفاده ميشود.
براي انتقال وروديها و خروجيها باقيمانده از يك فيش 10 پيني استفاده مي گردد. اين وروديها و خروجيها عبارتند از: برق ورودي به EBCM (ترمينال A) ، چراغ هشدار ABSكهربايي رنگ (ترمينال B)، سوييچ پدال ترمز (ترمينال C)، سوييچ ديفرانسيل درمدلاي دو ديفرانسيل (ترمينالD)، خروجي سيستم تشخيص عيب (ترمينال F) وچراغ هشدار ترمز قرمز رنگ (ترمينال H).
ترينال S در فيش10 پيني قطب، منفي است. در مدل هايي كه در كانال عقب، از يك سنسور سرعت استفاده مي كنند، ابداد سيگنال ارسالي از سنسور سرعت، توسط تنظيم كننده تغييريافته و سپس به ترمينال Eفرستاده ميشود.
در مدل اي مجهز به سوييچ صفر كن (كه در فوريه 1992 توليد شدند)، لوله هاي فلز ترمز، به عنوان قطب منفي (اتصال بدنه) براي سوييچ مي باشند. به همين دليل وجود اتصال پيچي محكم بين خودرو و BPMV از اهميت خاصي برخوردار است.
محافظت مدار
يك فيوز ذوب شدني، از موتور پمپ و مدار شير سلونوئيدي محافظت مي كند (ترمينال A در فيش دوپيني) همچنين يك فيوز 20 آمپري از مدارهاي لامپ هشدار دهنده محافظت مي كند (ترمينال هاي Bو H در فيش 10 پيني). يك آمپري نيز از مدار قدرت EBCM محافظت مي كند (ترمينال Aاز فيش 10 پيني).
عيب يابي خودكار
هنگام راه اندازي موتور، EBCM، براي مدت كوتاهي چراغ هشدار ABSرا روشن مي كند تا مدار آن را از نظر قطعي يا اتصال كوتاه بررسي كرده و صورت وجود مشكل، كدي را ذخيره كند. همچنينEBMC ، مدار مربوط به لامپ هشدار دهنده ترمز را از نظر وجود مشكل در لامپ يا سيستم اصلي كنترل مي كند. EBMCمدار سنسور سرعت از نظر اتصال و همچنين مدار داخلي خود را نيز كنترل مي نمايد.
درصورت عدم مشاهده مشكل درهنگام راه اندازي، EBMC چراغ هشدار را خاموش مي كند اين كنترل در حدود سه ثانيه طول مي كشد، در صورت بروز مشكل، EBMC، ترمينال B فيش 10 پيني را به قطب منفي وصل كرده و پس از ثبت كند، سيستمABSرا غير فعال مي كند.
وقتي كه سرعت خودرو به 8 مايل در ساعت كاهش مي يابد، EBCMاجزاي سيستم هيدروليكي آن از قبيل شيرهاي سلونوئيدي، پمپ و رله رابه كار مي اندازد. اين امر باعث ايجاد صدا شده و اين صدا ممكن است به گوش راننده نيز برسد. اين صداها در خودروها، بخصوص مدل هاي سال 1992 و قبل ازآن، امري عادي است.
در صورتي در هنگام آزمايش سيستم، پاي راننده بر روي پدال ترمز باشد.EBCMتست را تا زمان رها شدن پدال توسط راننده به تعويق مي اندازد.
هنگام حركت خودرو،EBCMسنسورهاي چرخ كنترل مي كند و در زمان توقف، مدارها را به جهت پيوستگي (قطع نبودن) بررسي مي نمايد و خروجي سنسورهاي سرعت درزماني كه خودرو در سرعتهاي بيش از 3 مايل برساعت حركت مي كند مورد بازديدقرار مي گيرد. هنگام ترمز گرفتن،EBCMبر سيگنالهاي سوييچ صفر كردن نظارت مي كند (در خودروهاي فوريه سال 1992) تا از سالم بودن مدارها سوييچ اطمينان حاصل كند.
ترمز گرفتن عادي
هنگام ترمزگرفتن معمولي، شيرهاي جداكننده باز بوده و به فشار هيدروليكي سيلندر اصلي اجازه مي دهند تا به ترمزهاي چرخها برسد. در اين زمان شيرهاي تنظيم كننده پهناي پالس (شيرهاي آزاد كننده فشار) بسته هستند. در نتيجه با فشار برروي پدال، فشار هيدروليكي افزايش مي يابد. در اين حالت، هر دو آكومولاتور فشار بالا و فشار پايين خالي بوده و پمپ نيز كار نمي كند. سنسورهاي سرعت چرخ و سوييچ پدال ترمز سيگنال هايي را به طور پيسته به EBCMارسال مي كنند تا در صورت لزوم، سيستم ترمز ضدقفل به كار گرفته شود.
ترمز گيري ضد قفل
EBCMبه منظور تشخيص زمان به كارگيري سيستم ضد قفل، به سيگنال هاي ويژهاي كه از سنسورهاي سرعت چرخ و سوييچ پدال ترمز ارسال مي شوند نيازمند است