نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : 5 امتیاز
بازدید : 237 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,258 كاربر
adsads
طرح توجیهی روغن نباتی شادگل
طرح توجیهی روغن نباتی شادگل
تاریخ ارسال : 16 /11 /1393
دسته بندي: طرح کارافرینی,طرح توجیهی
حجم فایل : 135.51 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 65 صفحه
امتیاز : 5




قیمت : 2,500 تومان



توضیح :

عنوان : طرح توجیهی روغن نباتی شادگل

 
 
 
 
فهرست
 
 
پیشگفتار                                                                              3
 
 
مقدمه                                                                                  4                                                                              
 
اطلاعات متقاضی طرح                                                               6
 
بخش اول – کلیات                                                                    8                                                                
 
بخش دوم – بررسی اقتصادی                                                       11
 
بخش سوم – بررسی  فنی                                                           20                                                    
 
بخش چهارم – بررسی مالی                                                          41
 
 
 
 
پيشگفتار:

 

   ميدانيم كه يكي از دروس مهم در دوره تحصيلي به خصوص در شاخه فني و حرفه  اي درس پروژه و كاآفريني است.كه همكنون اين درس يكي از دروس اساسي و مورد نياز تمامي رشته ها ميباشد.
كه دانشجو با توجه به تلاش و كوشش و خلاقيت كه دارد و با توجه به اينكه اطلاعات درس خود را در زمان تحصيل كسب كرده است بايد برروي طرح مورد نظر خود پياده كند و تمامي مراحل يك طرح توجيهي را بپيمايد.
  كه به نظرمان واقعا درس مؤثري است. چون نتيجه تلاش يك دانشجو درطرحش مشخص مي شود و فكر مي كنيم آن وقت است كه لذت درس خواندن را درك مي كند.
بنابراين با توجه به نياز جامعه از اين محصول و موقعيتي كه داريم برآن  شديم كه طرح توجيهي روغن نباتي را انتخاب نموده تا توانسته باشيم بخشي هر چند نا چيز از نيازهاي جامعه را تامين كنيم.
حال از خداوند متعال خواستاريم كه ما را در اين زمينه ياري كند.
در پايان ازشما استاد گرامي كه در طول ترم زحمات زيادي را كشيده و باعث جنبش و اشتياق هر چه بيشتر دانشجويان در اين درس شده ايد كمال تشكر را داريم و از شما تقاضا داريم كه اگر اين پروژه نواقصي دارد به بزرگواري خودتان ببخشيد.

                                                                 با آرزوي موفقييت براي شما

 

  من از وزیرکشاورزی میخواهم برنامه های کشاورزی را به گونه ای پی بگیرند که در تولید گندم ، برنج و روغن خود کفا شویم ، البته به معنای واقعی کلمه !

                                                                                     ( از بیانات مقام معظم رهبري)

 

1-1- هدف پروژه

هدف پروژه تصفيه و توليد روغن نباتي جامد به ميزان 14.000 تن در سال در و رفع نياز هاي مختلف این محصول در كشور و گام در جهت خودكفايي و همچنین صادرات به بازارهای هدف و در نتیجه افزایش توان اقتصادی کشور  مي باشد.
1-2- محل اجرا :  شهرك صنعتي فريمان 

1-3- تعداد كاركنان :  102 نفر

1-4- مجوزات قانوني:

موافقت اصولي به شماره -------- و در تاريخ -------  به نام شركت توسط وزارت صنايع جهت توليد به ميزان 14.000 تن روغن توسط وزارت صنايع ومعادن (نمايندگي صنايع و معادن فريمان) جهت توليد ميزان 14.000تن روغن نباتی جامد در سال صادر شده و در تاريخ ------  تمديد گرديد .
لازم به ذكر است كه بعد اخذ مجوزمبلغ تعهد شده نزد بانك ملي شعبه ....واريز شد .                  همچنين سرمايه درگردش و سرمايه ثابت طرح مبالغ 17.027.133.400 و
62.972.868.600 مي باشد .
1-5- شناخت محصول و موارد مصرف:

   چربي ها و روغنها ( ليپيد هاي غذايي ) تأثير زيادي در لذيذ بودن غذا از طريق بهبود طعم ، رنگ و بافت غذا دارند . همچنين چربي ها و روغنها منبع بسيار خوبي از انرژي مي باشند و انرژي حاصله از آنها بسيار بيشتر از كربوهيدراتها و پروتئينها است .

روغنها در توليد محصولات غذايي مختلف از جمله كيك - كلوچه - بيسكوئيت شيريني جات - انواع شكلات - پفك - چيپس - انواع كنسرو - ( ماهي - لوبيا و . . . ) فرآورده هاي گوشتي - كالباس - همبرگر - مارگارين - كره گياهي و انواع سس به كار مي رود .
مشخصات عمومي انواع روغنهاي خوراكي مايع و جامد مطابق استانداردهاي تدوين شده توسط اداره استاندارد و تحقيقات صنعتي كشور بوده و براي انواع آنها تقريباً مشابه است .         
عمده ترين ماده اوليه مورد نياز صنعت روغن ، روغن خام است كه بيش از 93% آن از خارج از كشور وارد مي شود .
 سازمان بهداشت جهاني ميزان مصرف چربي هر فرد را روزانه 80 گرم پيشنهاد مي كند . بر طبق آمار منتشره در سال 1377ميزان مصرف مستقیم  روغن 43 گرم در روز بوده است كه با در نظر گرفتن ساير منابع تأمين چربي اين رقم كمتر از 600 گرم خواهد بود . كه هنوز اختلاف زيادي با استاندارد سازمان بهداشت جهاني دارد . و البته به دليل پايين بودن قدرت خريد مردم و نبود فرهنگ درست مصرف و توزيع مناسب كالا ستاد بسيج اقتصادي براي هر فرد سالانه 14 كيلوگرم ( 35 / 38 گرم در روز ) روغن در نظر گرفته شده است . كه اين مقدار با احتساب 20 گرم چربي و روغن از ساير منابع برابر 80 گرم خواهد بود .
همچنين ماده 106 قانون برنامه سوم توسعه كشور در جهت توسعه وايجاد ظرفيت هاي جديد روغن كشي ، دولت را مكلف به واردات دانه هاي روغني به منظور ايجاد اشتغال و تكميل ظرفيت هاي كارخانجات نموده و دراين راستا وزارت محترم صنايع و معادن اقدام به صدور مجوز تأسيس كارخانجات نموده است .
    بدين ترتيب ظرفيت كارخانجات روغن كشي با سيستم اكستراكسيون نزديك به  8/1
ميليون تن دانه در سال 84 ( معادل 324 هزار تن كنجاله ) شد كه با توجه به ظرفيت هاي جديد تا پايان سال 86 ظرفيت واحدهاي مذكور به 6 / 3 ميليون تن دانه در سال (معادل 648 هزار تن روغن خام و 2772 هزار تن كنجاله) خواهد رسيد . همچنين كنجاله روغن به عنوان محصول جانبي در صنعت روغن كشي محسوب مي شود كه 77% وزني توليدات اين صنعت است و براي خوراك دام و طيور مورد استفاده قرار مي گيرد .

 

بررسي اقتصادي:

برسي اقتصادي طرح به منظور تجزيه و تحليل بازار و چگونگي عرضه و تقاضاي محصول مي باشد . به طور كلي آناليز بازار و همچنين برآورد روند عرضه و تقاضا در آينده و تعيين ميزان توليد و ارزيابي كلي از نظر اقتصادي و تعيين محدوده جغرافيايي جهت بررسي انجام مي شود . بدين جهت به جمع آوري اطلاعات آماري ، به خصوص در مورد بازار محلي روغن نباتي دست زده از اين طريق به بررسي بازار و پيش بيني روند آتي آن و تعيين هدف هاي توليدي طرح پرداخته شده است . با توجه به اشكالاتي كه در جمع آوري آمار وجود دارد ، در اين بررسي سعي شده كه حتي المكان آمار نزديك به واقعيت باشد كه از آن طريق برآورد خوش بينانه اي به دست آيد .

2-1- خواص فيزيكي محصول :

    خواص فيزيكي چربي ها از اهميت بسزايي برخوردار است ، چرا كه بسياري از كاربرد هاي تكنيكي چربي ها ، از جمله كاربرد آنها در توليد مواد خوراكي ، مبتني است بر : حالت روغني چربي ها ، فعاليت سطحي ، حلاليت ، نقطه ذوب ،يا ديگر خواص فيزيكي _خصوصاً براي تركيبات بلند زنجيره . در حال حاضر ، بيشتر خواص فيزيكي چربي ها را از طريق دستگاهي مي توان تعيين نمود . خواصي از چربي ها ( فيزيكي ) كه در آزمايشات استاندارد مورد بررسي قرار مي گيرد ، عبارتند از :
- ويسكوزيته يا لزجت
- كشش سطحي و كشش بين روغنها و مايعات ديگر ( كشش بين سيالي )
- دانسيته و انبساط پذيري روغنها و چربي ها
- نقاط ذوب
- خواص حرارتي
- نقاط دود ، اشتغال و سوخت
- حلاليت و اختلال پذيري
- خواص نوري
- خصوصيات الكتريكي   
2-2- مواد اوليه:

   با توجه به مطالب فصل اول مواد اوليه مورد نياز عبارتند از :
روغن دانه و كنجاله سويا ، آفتابگردان ، پنبه ، گلرنگ ، كلزا ، كنجد ، بادام زميني و اسيد فسفريك ، سود ، خاك رنگبر ، آب ، گاز هيدروژن ، بتا كاروتن ، آنتي اكسيدانت ، اسانس ، كاتاليست نيكل ، ورق گالوانيزه با روكش قلع .

2-3- كالاهاي جانشين:
 
   از روغن گياهي مايع ، روغن حيواني و مارگارين مي توان به عنوان جانشين اين محصول نام برد ولي خواصي مثل جامد بودن ، ارزانتر و خواص خاص ديگر منحصر به روغن جامد است .
2-4- اهميت محصول و نياز جامعه :

اين محصول را مي توان به نوعي به عنوان يك محصول استراتژيك نام برد چرا كه منهاي صادرات با توجه به جمعيت 70.049.262 ميليون نفري كشور ، توليد سرانه همه انواع روغن گياهي به ازاي هر نفر 22 گرم در سال مي باشد كه همين ميزان مصرف نسبت به مصرف جهاني مطابق با پيشنهاد سازمان بهداشت جهاني حدود46 % كمتر مي باشد و هم اكنون بيش از 80 % نياز كشور توسط واردات تأمين مي شود .

2-5- مباني اقتصادي :

 با در نظر گرفتن نياز جامعه و وابستگي شديد كشور به واردات اين محصول صرف نظر از بحث اشتغال زايي و كمك به توسعه صنايع وابسته اجراي اين طرح بسيار لازم و اقتصادي به نظر مي رسد .

2-6- سياست دولت:

با توجه به وضعيت اين صنعت و همچنين جايگاه آن در برنامه سوم توسعه و از آنجا كه اين صنعت جزو صنايع مياني و مصرفي به حساب مي آيد چشم انداز خوبي در وزارت محترم صنايع براي آن تصوير گرديده است و دولت محترم نيز در جهت رشد و توسعه اين صنعت اهتمام ويژه اي را با وضع و پي گيري قوانيني مثل آزاد سازي واردات پنبه دانه بعد از 36 سال ممنوعيت واردات و تحت پوشش بيمه قرار دادن بيش از 296 هزار هكتار از زمينهاي كشاورزي كه دانه هاي روغني كشت مي كنند و نيز بستن تعرفه 16%‌به كنجاله وارداتي ( با توجه به اين كه 77%‌توليدات كارخانه جات كنجاله است و حمايت 12% را براي صنعت به دنبال داشته است ) نموده است .

 2-7- تحليل قيمت در بازار:

   طبق آخرين نتايج آماري كه در مجله روغن نباتي به چاپ رسيده قيمت اين محصول براي سال 86 در حلب هاي  5 كيلويي 48.900ريال و در حلب هاي 16 كيلويي 156.480ريال  است . لازم به ذكر است كه قيمت فوق بر اساس قيمت عمده فروشي  تعيين شده است .

2-8- مشخصات اقتصادي محل اجراي طرح :
 
   به جهت پتانسيل موجود در كارخانه فعلي گل شاد فريمان و امكانات بالقوه مطلوبي كه در شهرك صنعتي فريملن موجود مي باشد و بنا به دلايل ذيل محل اجرای طرح در جوار كارخانه فعلي انتخاب گرديده است :
1 ) نزديكي به شهر مشهد به عنوان بازار بزرگ مصرف خانوار و صنايع غذايي
2 ) نزديكي به كشورهاي همسايه از جمله افغانستان و آسياي ميانه به منظور صادرات محصول توليد شده
3 ) وجود راههاي ارتباطي مطلوب به منظور ارسال محصولات توليدي
4 ) شرايط جغرافيايي منطقه اجراي طرح ( شهرك صنعتي فريمان ) بدليل آب و هواي خشك يكي از مزيت هاي نسبي انتخاب بوده كه اين امر سبب كاهش هزينه هاي استهلاك ماشين آلات و تجهيزات و مخازن ذخيره روغن مي گردد .
5 ) برخوردار بودن از منابع آب كافي از ديگر مزاياي انتخاب محل به منظور اجراي اين پروسه مي باشد .
6 ) دارا بودن سيستم تصفيه فاضلاب كه در آينده به بهره برداري خواهد رسيد .
8) وجود نيروي انساني و كارگاههاي مجهز در شهرك يكي از گزينش محل اجراي طرح مي باشد .
9 ) دسترسي به مواد اوليه و دانه هاي روغني بخصوص دانه پنبه در منطقه

2-9- پيش بيني بازار محصول  :

    به منظور پيش بيني وضعيت بازار محصول براي دوره ي مورد بررسي ، ابتدا مي بايست پيش بيني تقاضا براي اين دوره به عمل آمده و سپس پيش بيني عرضه انجام پذيرد ، و در نهايت از مقايسه آنها ، وضعيت بازار محصول در آينده مشخص خواهد شد كه آيا كمبودي وجود دارد يا خير ؟ بنابراين براي پيش بيني بازار محصول به طريق زير عمل مي شود .

2-10- بررسي عرضه :

    در حال حاضر 21 واحد توليدي به توليد روغن خوراكي جامد مبادرت مي ورزند كه حجم كل توليدات آنها 1.495.900 تن در سال84 بوده است كه اين رقم در سال 85 به 1.712.450 تن تغيير كرده است. توليد هر يك از اين واحد هاي توليدي در جدول زير كه توسط انجمن صنفي صنايع روغن كشي ايران  اعلام شده است درج گرديده است . لازم به ذكر است كه واحد هاي توليدي در سال 84 از حداكثر ظرفيت عملی توليد خود استفاده كرده اند .

 



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | mona1366 | تاریخ ارسال : 16 /11 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.