نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : 21 امتیاز
بازدید : 804 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,262 كاربر
adsads
بررسی نقش کارآفرینی در کاهش بیکاری
بررسی نقش کارآفرینی در کاهش بیکاری
تاریخ ارسال : 17 /11 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق
حجم فایل : 156.65 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 94 صفحه
امتیاز : 21




قیمت : 4,900 تومان



توضیح :

عنوان : بررسی نقش کارآفرینی در کاهش بیکاری در شرکت های شهرستان ارومیه

 

 

فهرست


فصل اول :طرح تحقیق 1
مقدمه 2
بیان مسئله 3
اهمیت و ضرورت تحقیق 6
اهداف تحقیق 9
فرضیات تحقیق 9
تعریف عملیاتی   10
فصل دوم :ادبیات و پیشینه تحقیق 11
مقدمه      12
كارآفريني    13
كارآفرين و كارآفريني تكنولوژيك  14
عوامل موثر بر کارآفرینی   18
كارآفريني سازماني      21
نقش كارآفرينان در توسعه      22
چارچوب كارآفريني       23
آموزش كارآفريني     24
پرورش كارآفرينان     26
ابعاد ساختاري كارآفريني سازماني      31
بیکاری 33
علل بی‌کاری 34
انواع بی‌کاری 34
بیکاری در ایران  34
نقش کارآفرینی در بیکاری  37
پیشینه تحقیق 41
فصل سوم : روش تحقیق 46
روش تحقیق  47
 جامعه آماری 47
نمونه آماری و روش نمونه گیری 48
ابزار جمع آوری اطلاعات 48
روش تجزيه و تحليل اطلاعات 50
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات  51
آمار توصیفی  52
آمار استنباطی  68
فصل پنجم :بحث و نتیجه گیری 76
خلاصه پژوهش 77
محدوديت‌هاي پژوهش 79
بحث و نتیجه گیری  80
پیشنهادات و راهکار ها  85
منابع 87
 
فهرست جداول
جدول شماره 1 – بررسی فراواني گزينه «خیلی کم»  53
جدول شماره 2 -  بررسی فراواني گزينه «کم» 54
جدول شماره 3 - بررسی فراواني گزينه «تا حدی » 55
جدول شماره 4- بررسی فراواني گزينه «زیاد» 56
جدول شماره  5- بررسی فراواني گزينه «خیلی زیاد» 57
جدول شماره  6- جدول فراواني جنسيت 58
جدول شماره 7  -   سوال 1 58
جدول شماره 8 – سوال 2  58
جدول شماره 9- سوال 3  59
جدول شماره 10- سوال 4  59
جدول شماره 11- سوال 5  60
جدول شماره 12- سوال 6  60
جدول شماره 13- سوال  7  61
جدول شماره14 – سوال  8  61
جدول شماره 15 – سوال 9  62
جدول شماره 16 -  سوال 10  62
جدول شماره 17 – سوال 11  63
جدول شماره 18 – سوال 12 63
جدول شماره 19- سوال 13  64
جدول شماره 20- سوال 14 64
جدول شماره 21 – سوال 15  65
جدول شماره 22 – سوال 16 65
جدول شماره 23 – سوال 17  66
جدول شماره 24 – سوال  18 66
جدول شماره 25 – سوال 19  67
جدول شماره 26 – سوال 20  67
جدول شماره 27 – فرضیه 1  69
جدول شماره 28-جدول ANOVA 69
جدول شماره 29- فرضیه 2  70
جدول شماره 30-جدول ANOVA 71
جدول شماره 31 – فرضیه 3  72
جدول شماره 32  - ANOVA        73
جدول شماره 33 – فرضیه 4  74
جدول شماره 34-جدول ANOVA 75

فهرست نمودار ها
نمودار شماره 1:  ميانگين انتخاب سئوالات فرضيه1  68
نمودار شماره 2 : ميانگين انتخاب سئوالات فرضيه2  70
نمودار شماره 3 : ميانگين انتخاب سئوالات فرضيه3  72
نمودارشماره 4 : ميانگين انتخاب سئوالات فرضيه 4  74

 

 

بیان مسئله :
نخستين گام جهت شناخت و تبيين درست هر مفهوم يا پديده، ارائه تعريف روشني از آن است. كارآفريني مانند ساير واژه‌هاي مطرح در علوم انساني هنگامي قابل تحليل و تبيين است كه بتوان تعاريف روشن و مشخصي از آن ارائه كرد. در مورد كارآفريني تعريف واحدي وجود ندارد و از ابتداي طرح آن در محافل علمي، تعاريف متفاوتي از ديدگاه‌هاي گوناگون براي آن بيان گرديده است. اكنون در عرصه جهاني افراد خلاق، نو‌‌آور و مبتكر به عنوان كار‌آفرينان منشاء تحولات بزرگي در زمينه‌هاي توليدي و خدماتي شده‌اند كه از ‌آنها به عنوان قهرمانان ملي ياد مي‌شود. طي سال‌هاي 1960 – 1980  در هندوستان، تنها 500 مؤ‌سسه كارآفريني شروع به كار كرده‌اند، و حتي شركت‌هاي بزرگ جهاني براي حل مشكلات خود به كارآفرينان روي آورده‌اند. در واقع چرخ‌هاي توسعه اقتصادي همواره با توسعه كارآفريني به حركت در مي‌آيند. در ايالات متحده هر سال بيش از يك ميليون فعاليت تجاري جديد شروع به كار مي‌كند. اين در حالي است كه در ايران حتي يك مؤ‌سسه كارآفريني در دهه‌هاي اخير نداشته‌ايم. از سوي ديگر تغيير فراگير روش‌ها و نگرش‌ها طي دو دهه اخير، توجه بسياري را به آموزش و پرورش و نيز جذب و به كارگيري مديران كارآفرين سوق داده ‌است. بنابراين از ابتداي دهه 60 توجه بيشتري به كارآفرينان مبذول شد. توجه به كارآفريني و ايجاد و توسعه آن عليرغم وجود بعضي انگيزه‌هاي مشخص گام مثبتي در جهت ايجاد فضاي مناسب جهت توسعه، افزايش منابع ملي، كاهش نرخ بيكاري، تعادل ساختاري و توسعه در شهرها و روستاها خواهد بود. (محمود احمدپور، 1382 : 35)

كارآفرين: واژه كارآفرين از كلمهEntrepreneur (به معناي متعهد شدن) مشتق شده كه در اصل از زبان فرانسه به ديگر زبان‌ها راه يافته ‌است. انگليسي‌ها سه اصطلاح با نام‌هاي ماجراجو، متعهد و كارفرما را در مورد كارآفرين به كار مي‌بردند. از نظر آنها، كارآفرين كسي است كه متعهد مي‌شود مخاطره‌هاي يك فعاليت اقتصادي را سازماندهي، اداره و تقبل كند.
در واقع كارآفرين كسي است كه نوآوري خاص داشته باشد. اين نوآوري مي‌تواند در ارائه يك محصول جديد، ارائه يك خدمت جديد، در طراحي يك فرآيند نوين و يا نوآوري در رضايت مشتري و... باشد. (نشريه كارآفرين 1380 ص 58)
كارآفرينان در واقع به تغيير به عنوان مقوله تعيين كننده مي‌نگرند، آنها ارزش‌ها را تغيير مي‌دهند و ماهيت آنها را دچار تحول مي‌كنند. آنان براي تحقق اين ايده، قدرت ريسك‌پذيري خود را به كار مي‌گيرند. به درستي تصميم‌گيري مي‌كنند و از اين رو هر كس به درستي اتخاذ تصميم نمايد به نوعي كارآفرين تلقي مي‌شود.
از نظر «شوميتر» كارآفرين نيروي محركه و موتور توسعه اقتصادي است. وي مشخصه كارآفرين را نوآوري مي‌داند. همچنين «جفري تيمونز» معتقد است كه كارآفرين فردي است كه باعث خلق بينشي ارزشمند از هيچ مي‌شود.
كارآفريني : فرآيندي كه بتواند با استفاده از خلاقيت، چيز نويي را همراه با ارزش جديد با استفاده از زمان، منابع، ريسك و به كارگيري همراهان بوجود آورد كارآفريني گويند. كارآفريني فقط فردي نيست. سازماني هم مي‌تواند باشد حتي شركت‌هاي بزرگ اعم از دولتي و خصوصي هم مي‌توانند به كارآفريني دست زنند. امروزه حتي صحبت از دولت كارآفرين به ميان آمده است.
به عقيده «ارتوركول» كارآفريني عبارت است از فعاليت هدفمند كه شامل يك سري تصميمات منسجم فرد يا گروهي از افراد براي ايجاد، توسعه يا حفظ واحد اقتصادي است. «روبرت نشتات» كارآفريني را قبول مخاطره، تعقيب فرصت‌ها، ارضاي نيازها از طريق نوآوري و تأسيس يك كسب ‌و ‌كار مي‌داند. از نظر «پيتر دراكر» كارآفريني يك رفتار مي‌باشد و در واقع بكاربردن مفاهيم و تكنيك‌هاي مديريتي، استانداردسازي محصول، بنا نهادن كار بر پايه آموزش مي‌باشد.
بیکاری : وجود بیکاری در سطح نسبتاً وسیع، از جمله ویژگیهای بارز اغلب کشورهای در حال توسعه است. عواملی همچون انفجار جمعیت، ناتوانی بخشهای تولیدی در جذب نیروی کار، استفاده از روشهای تولید سرمایه بر به جای کاربر، کمبود سرمایه، انعطاف ناپذیر بودن ساختار تولید و وجود بیکاری پنهان، پائین بودن به  رهوری نیروی کار و تعیین دستمزدها بدون توجه به بازدهی نیروی کار از جمله عواملی هستند که باعث تشدید بیکاری در کشورهای در حال توسعه و از جمله کشور ما گردیده اند.  (الهه راستگو  1380:  5 )
با توجه به اینکه توجه به معضل بیکاری نه تنها از بعد اقتصادی، بلکه از ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز بسیار حائز اهمیت است، لذا شناخت مشکلات بازار کار و اتخاذ سیاستها و تصمیم گیریهای صحیح در جهت رفع این معضل نیز اهمیت ویژه ای دارد. 

اهمیت و ضرورت تحقیق :
زماني كه كارآفرينان يك شغل جديد را شروع مي‌كنند بالطبع حداقل به يك يا چند نيروي استخدامي نياز دارند تا كارهاي خود را سامان بخشند. كارآفرينان به علت قابليت اشتغال‌زايي كه دارند، به كاهش نرخ بيكاري كه از اهداف كلان اقتصادي، اجتماعي، دولت‌ها است كمك مي‌كنند. بنابراين، كارآفريني مي‌تواند زمينه‌ساز اشتغال نيروي كار باشد و نو‌آوري كه در يك فعاليت اقتصادي توسط خود فرد ايجاد مي‌شود منجر به ايجاد اشتغال در جامعه مي‌شود. بر اساس آخرين نظرسنجي كه تحت عنوان فرهنگ كار و نگاه ايرانيان در آن انجام شده است فقط 42 درصد از جمعيت ايران خواهان شغل‌هاي ثابت اداري و يا در چارچوب شغل‌هاي وظيفه‌گرايي هستند. اين در حالي است كه در سال2000 بيش از62 درصد از جمعيت دنيا اظهار داشتند كه مي‌خواهند داراي شغل مستقل (فعاليت خوداشتغالي) باشند، 34 درصد از كل جمعيت بالا آماده پذيرش ريسك به منظور دستيابي به رضايت شغلي متكي بر فعاليت‌هاي فردي تأكيد داشتند. امروزه روحيه كارآفريني به شدت در ميان جمعيت جوان ايران در حال گسترش است.
( بهزاد لامعي،  135 )  از طرفي با توجه به شرايط اقتصادي، اجتماعي كشور در حال حاضر، توجه به كارآفريني بيش از پيش حائز اهميت شده است. با عنايت به اعمال سياست‌ كاهش تصدي‌گري دولت و همچنين محدوديت‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش خصوصي، سوق‌دهي جوانان و زنان جوياي كار به سمت مشاغل كارآفريني و خود‌اشتغالي ضرورت مي‌يابد. مملكتي كه يكي از آغاز كنندگان تمدن بشري بوده احتياج به جواناني دارد كه كانون‌هاي توليد و اشتغال را در جامعه تشكيل دهند.
پژوهش‌ها نشان مي‌دهد كه مهمترين عامل مؤثر در حركت كارآفريني از قوه به فعل، بروز روحيه كارآفريني در افراد از طريق آموزش مي‌باشد. سازمان بين‌المللي كار (ILO) به منظور ارتقاء كارآفريني مديران صنايع كوچك، برنامه‌هاي آموزشي و مشاوره‌اي با عنوان SIYB در كشورهاي مختلف بوجود آورده است. اين برنامه‌ها كه عملكرد مؤسسات كوچك اقتصادي را بهبود مي‌بخشد برحسب توانايي مديران صنايع كوچك و نوع فعاليت طراحي شده‌اند. قابل توجه است كه با طي دوره SIYB، 90 درصد شركت‌كنندگان با اصول اوليه كسب و كار آشنا شده‌اند و 50 درصد از كارآفرينان مهارت‌هاي خاص مديريتي را فرا گرفته‌اند. در حال حاضر ILO در 70 كشور دنيا برنامه SIYB را كه هدف آن رشد كارآفريني در صنايع كوچك است به اجرا آورده است. (سعيد فتحي، 119 ) طي يك دهه از اجراي برنامه SIYB توسط ILO در كشورهاي مختلف جهان، بيش از صد هزار كارآفرين تحت آموزش قرار گرفته‌اند. با استفاده از الگوي SIYB و تجارب ارزنده‌اي كه از اجراي آن بدست آمده و با توجه به شرايط اقتصاد ايران، چارچوبي براي تشكيل دوره‌هاي آموزشي كارآفريني در ايران در قالب طرح «ستاد آموزش كارآْفريني ايران» (SAKA) طراحي و ارائه شده است. همچنين مؤسسه كار و تأمين اجتماعي با استفاده از منابع بين‌المللي كار (ILO)، طرح آموزش كارآفريني را در سال 1367 ارائه نمود و همزمان با تدوين نظام جديد آموزشي، در سال 1368 «كارآفريني» را به عنوان يكي از دروس رشته كار و دانش پيشنهاد كرد. در طرح آموزش كارآفريني تأكيد شده است كه «آموزش براي ايجاد اشتغال با مزد» ديگر تنها راه حل مقابله با مشكل فزاينده بيكاري نبوده و قلمرو آموزش از فرهنگ «براي ديگران كار كردن» فراتر رفته است. ( صديقه علاءفر 1379 85 )
وزارت كار و امور اجتماعي نيز در راستاي وظايف و اهداف خود، به كارآفريني به عنوان يك راهكار مؤثر در ايجاد اشتغال نگريسته و در اين زمينه اقداماتي به عمل آورده است. از جمله اهم اين اقدامات مي‌توان به برگزاري جشنواره اشتغال و كارآفريني در مهر ماه سال 1383 اشاره كرد. اين جشنواره كه در تاريخ 14 و 15 مهر ماه سال 1383 در مجموعه فرهنگي ورزشي وزارت متبوع با همكاري سازمان همياري اشتغال فارغ‌التحصيلان برگزار شد، اهداف زير را دنبال مي‌كرد:
شناسايي و معرفي طرح‌ها و تلاش‌گران برگزيده در حوزه اشتغال و كارآفريني
ترويج و اشاعه فرهنگ كارآفريني به منظور ايجاد اشتغال بيشتر
فراهم ساختن زمينه مناسب براي رقابت سازنده در اين عرصه.
اين جشنواره داراي برنامه‌هاي آموزشي و ترويجي نيز بود از جمله سه كارگاه آموزشي در زمينه‌هاي:
روش جذب و تأمين سرمايه براي راه‌اندازي كسب و كار
روش تهيه طرح كسب و كار
مديريت توسعه بنگاه‌هاي اقتصادي كوچك و متوسط (SMEs)
همچنين جلسات و نشست‌هاي تخصصي در زمينه‌هاي اخلاق و فرهنگ كار، مشاوره شغلي، حقوق و قوانين كار و ... نيز برگزار شد.

 
اهداف تحقیق :
هدف کلی : بررسی نقش کارآفرینی در کاهش بیکاری در شرکت تعاونیهای شهرستان ارومیه
اهداف جزیی :
1. بررسی نقش قوانین و مقرارت وخط¬مشی های دولتی در کارآفرینی کاهش بیکاری در شرکت تعاونیهای شهرستان ارومیه
2. بررسی نقش عوامل اقتصادی کشور در میزان کارآفرینی در شرکت تعاونیهای شهرستان ارومیه
3. بررسی نقش عوامل فرهنگی  و اجتماعی در میزان کاهش بیکاری در شرکت تعاونیهای شهرستان ارومیه
فرضیات تحقیق :
1. مابین عوامل اجتماعی و کارآفرینی مناسب با کاهش بیکاری در تعاونیهای شهرستان ارومیه رابطه معنی¬داری وجود دارد.
2.  بین میزان تحصیلات اعضاء و هیت مدیره تعاونیها و کارآفرینی وکاهش بیکاری در تعاونیهای شهرستان ارومیه رابطه معنی¬داری وجود دارد.
3. بین قوانین و مقرارت و کارآفرینی  درشرکتهای تعاونی  شهرستان ارومیه رابطه معنی¬داری وجود دارد.
4. ما بین عوامل اقتصادی و میزان کارآفرینی در شرکتهای تعاونی شهرستان ارومیه رابطه معنی¬داری وجود دارد.

 
تعریف عملیاتی :
کارآفرین : كارآفرين‌ كسی‌ است‌ كه‌ متعهد می ‌شود مخاطره‌های‌ يك‌ فعاليت‌ اقتصادی‌ را سازماندهی‌، اداره‌ و تقبل‌كند(فرهنگ دانشگاهی وبستر).  کارآفرین کسی است که تلاش می کند با راه اندازی شرکت خود یا به تنهایی عمل کردن در دنیای اقتصاد سودی بدست آورد مخصوصاً که باید پذیرای مخاطرات باشد(فرهنگ کمبریج). در دايره‌‌المعارف بريتانيكا، كارآفرين اينگونه تعريف شده است: شخصی كه كسب و كار و يا موسسه اقتصادی را سازماندهی و مديريت كرده و خطرات ناشی از آن را می ‌پذيرد. واژه كارآفرينی از قرنها پيش و قبل از آنكه به زبان امروزی مطرح شود، در زبان فرانسه متداول گرديد. اين واژه معادل كلمه فرانسوی Enterprendre به معنای" متعهد شدن" (معادل under Take در زبان انگليسی) می ‌باشد كه در سال 1848 توسط جان استوارت ميل به كارآفرينی
( Enterpreneur ) در زبان انگليسی ترجمه شد.
بیکاری : بی‌کار در اقتصاد به فردی گفته می‌شود که در سن کار(۱۵ تا ۶۵ سال)و جویای کار باشد اما شغل یا منبع درآمدی پیدا نکند.کودکان و افراد مسن از آن جهت که قادر به انجام کار نیستند؛ جزو حمعیت فعال به حساب نمی‌آیند.زنان خانه‌دار و دانشجویان نیز اگر جویای کار نباشند؛جزو جمعیت فعال شمرده نمی‌شوند. جمعیت بی‌کار به تعداد افراد بی‌کار گفته می‌شود. بی‌کار از منظر مرکز آمار ایران، فردی بالای ۱۰ سال است که در هفته‌ی قبل از آمارگیری فاقد کار باشد، و در آن هفته یا بعد از آن آماده‌ی کار باشد و در آن هفته و سه هفته قبل از آن در جستجوی کار باشد. همچنین افرادی که به دلیل آغاز به کار در هفته‌ی آینده یا انتظار بازگشت به شغل قبلی جویای کار نیستند، بی‌کار محسوب می‌شوند  ( نماگرهای نیروی کار  ۱۳۸۶.)
عوامل اقتصادی : عامل ها یا محرک هایی که ناشی از اعمال سیاست های مالی و پولی، بحران ها ویا دوران های رکود و رونق اقتصادی است عوامل اقتصادی می گویند.

 



  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | mona1366 | تاریخ ارسال : 17 /11 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.