نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 3 دانلود
امتیاز فایل : 5 امتیاز
بازدید : 391 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,262 كاربر
adsads
پروژه شاهنشاهی پهلوی در ایران
پروژه شاهنشاهی پهلوی در ایران
تاریخ ارسال : 19 /11 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,تاریخ
حجم فایل : 27.45 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 49 صفحه
امتیاز : 5




قیمت : 3,500 تومان



توضیح :

فهرست مطالب
1-در مورد رضاخان
2-در مورد مدرّس و مصدّق
3-ضدّيت با روحانيت
4-لباس متّحد شكل
5-سانسور مطبوعات
6- كشف حجاب اجباري
7- قانون نفت
8- اجباري شدن كلاه شاپو
9- كناره گيري اجباري از پادشاهي
10- خاتمه ي كار


درمورد رضا خان
رضا خان ، معروف به (پالاني – مير پنج – پهلوي) ، سر سلسله ي خاندان پهلوي در ايران بود ، كه نيم قرن بر اين سرزمين از سال(1299 ه  ش مطابق 1921 م الي 1357 ه ش مطابق 1979 م ) حكومت كردند .
وي در 24 اسفند ماه 1257 ه ش مطابق 15/مارس/1878 م ، برابر ربيع الاوّل سال 1295 هجري قمري ، در يكي از بلوك مازندران ، در روستاي متروك اين شهر ،به نام آلاشت ، در منطقه سواد كوه متولّد شد . سواد كوه ، يكي از نواحي مازندران ، و يكي از استان هاي ساحلي درياي خزر است .
جدّ اعلي وي ، (مراد علي خان) معروف به (باوندي) بود ، و با درجه ي سرگردي در فوج (سوادكوه) خدمت مي كرد ، ويكي از صحنه هاي آن جنگ كشته شد .
پدر او  ، سرگرد عباسعلي خان باوندي بود ، كه او نيز مانند پدرش ، مردي نظامي بود ، و به درجه ي سرگردي رسيد ، و فرمانده ي فوج  اوّل هفتم سواد كوه بود ،  كه روز 8/آذر ماه/1255 شمسي (درحدود 8 ماه از تولّد رضا خان) ، بدرود حيات گفت ، و سرپرستي و تربيت او ، به عهده ي برادرش نصرالله خان ، كه فرمانده ي جنگ سواد كوه بود ، محوّل شد ، و به توصيه و راهنمايي او ، برادر زاده اش كه خود عشق سپاهيگري داشت ، در سال 1267 شمسي ، وارد فوج سوادكوه شد .
9- كناره گيري اجباري از پادشاهي
پس از بيست سال رهبري و وزارت و صدرات و سلطنت ، سرانجام ، رضاخان از امور سياسي و اجتماعي كشور ، مجبور به كناره گيري و انتصاب اجباري فرزند خود ، در جاي خويش ، از طرف روس و انگليس شد .
رضاخان ، در جنگ بين الملل دوّم ، فكر كرد ، تا كشور ايران را به دور از غائله ها و خواسته هاي نظامي و جـنگي دو قـدرت انگليـس و روس نـگه دارد ، و با اعلان سياست بي طرفي در جنگ ، مي تواند ، با به كارگيري اين سياست ، دو كار مهم و اساسي و به دو هدف خويش نايل آيد :
1- طرفداري از آلمان به رهبري هيتلر در جنگ و تقويت آلمانيها در ايران و زمينه دادن به آنها ، در حمله به روس ها .
2- دوست بودن با انگليس و روس بر اساس اعلان بي طرفي در جنگ ، و در اصطلاح بازي ديپلماسي سياسي با اين دو ابر قدرت در آن زمان .
ولي انگليس ها داراي منافع بسياري از جمله امتياز نفت را داشتند و از ايران به اين آساني حاضر نبودند چشم پوشي كنند ، و يا اينكه ايران مسيري را در پيش گيرد كه مغاير با مسير سياسي و استراتژي كلّي سياست خارجي آنان باشد .
و از طرفي رضاخان يك رهبر انگليسي بشمار مي رفت ، و آنها او را ياري و همياري كردند تا بر امور قدرت يافت ، و بر مخالفان و رقيبان چيره شد و به سلطنت رسيد ، و سلسله ي پهلوي را به وجود آورد ، بيست سال زمامداري مطلق در كشور كرد ، لذا حاضر نبودند كه او چنين رفتاري با آنها انجام دهد ، و آنها را به بازي گيرد ، و مستقل از سياست انگليس عمل نمايد ، و بدون شور و مشورت ، و با ابتكار شخصي خويش دست به هر كار دلخواهي بزند .
چندين بار انگليس ها از او خواستند تا از قدرت و آزادي آلمانيها در ايران جلوگيري بعمل آيد ، و از ورود مستشاران آلماني به كشور مخالفت شود ، و امور سياسي ، اقتصادي و اجتماعي از آنها باز پس گرفته شود ، و قدرت و امكاناتشان محدود شود ، و به عنوان يك ابر قدرت و يا يكي از قدرت هاي جهاني ، از آنها در كشور ياد نشود و استفاده نگردد ، بلكه اگر آلماني نيز بَناست در ايران حضور عيني و عملي داشته باشد ، با نظر انگليسي ها و موافقت اصولي و قانوني آنها باشد ، زيرا كه ميدان نفوذ و عمل انگليسي هاست ، و در كشور ايران در يد و قبضه و قدرت مطلقه ي آنان است .
ولي رضاخان ، چندان به اين خواسته ها و گفته ها و هشدار ها ، اهميّت نمي داد ، و گاهي نشنيده مي گرفت ، زماني خود را به جهل مي زد ، وقتي مسئله را به نحوي لوث مي ساخت ، و خلاصه بنا داشت ، تا طبق روش و فكر و خواسته ي خويش عمل كند ، و مي خواست به اصطلاح موازنه ي قوا در كشور ميان انگليسي ها ، آلماني ها ، روس ها و آمريكايي ها به وجود آورد ، و خود رياست كند ، و به هر كدام امتيازاتي دهد ، و زمينه اي دهد ، و آنان را در رقابت رها كند ، و خود نظاره گر امور شود .....



نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.