نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : 3 امتیاز
بازدید : 185 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,263 كاربر
adsads
موزه ايران باستان
موزه ايران باستان
تاریخ ارسال : 23 /11 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,هنر,تصاویر
حجم فایل : 2.91 مگابايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 60 صفحه
امتیاز : 3




قیمت : 4,700 تومان



توضیح :

موزه ايران باستان

 

فهرست


تاريخچه    1
سردرباغ ملي     
معرفي بنا    3
شناسايي فني و روش ساخت درها    7
آسيب شناسي    10
طرح مرمت    14
گزارش تصويري عمليات    17
موزه ايران باستان    25
دوران پيش از تاريخ    28
مجموعة تاريخي و لرستان     30
موزه دوران اسلامي    32
مجموعه مهر و سكه    36



تاریخچه
     سر در باغ ملي عمارتي است ساخته شده بسال 1340  هجري قمري.اين عمارت بر سكوي عمارت ديگري در همين مكان و با شمايلي نه چندان بي شبا هت با بناي اوليه ساخته شد.درشمال عمارت سردر باغ ملي ميداني بوده كه تمرينات نظامي قشون ،در عهد قاجار در آن انجام مي پذيرفته ،وبه نام ميدان مشق معروف بوده است.
ميدان مشق حد فاصل بين خيابانهايي بوده كه امروزه با نامهاي خيابان سرهنگ سخايي درشمال ،خيابان امام خميني در جنوب ،خيابان سي تيردرغرب و خيابان فردوسي درشرق داشته ناميده مي شود.
ميدان مشق از ميادين عهد فتحعليشاه قاجار مي باشد ودر آن دوره تنها بناي موجود درآن، ساختمان قزاقخانه در شمال آن بوده است. در،ورودي ضلع جنوبي اين ميدان بناي سر دري وجود داشته كه پس از تغيير كاربري ميدان از محل تمرينات نظامي به باغ ملي،كه درعهد سردار سپهي رضا خان اتفاق افتاد،عمارت سر درقبلي،مشخص گردد كه اين عمارت قبلي تخريب ودر جاي آن عمارت فعلي بنا گرديد. بر اساس تصاوير بر جاي مانده از عمارت مشابهت زيادي با عمارت تخريب شده قبلي دارد.
ميدان باغ ملي بعد ها با ساخته شدن عمارت هاي دولتي در آن رفته رفته موجوديت باغ مانند خود را از دست دادو با ساخته شدن ساختمانهاي شهرباني كل كشور، ساختمان موزه ايران باستان،ساختمان شركت نفت ايران و انگليس ،ساختمان وزارت خارجه و كتابخانه ملي در آن بصورت مركز ساختمانهاي اداري درآمد و ازآن ميان تنها عمارت سردر باقي ماند ونام آن سينه به سينه با نام باغ ملي تداوم يافت.
بر دروازه هاي عمارت سر در باغ ملي يك سال پس از اتمام بنا، درهايي نصب گرديد كه بسيار با شكوه و زيبا بودند و خوشبختانه با گذشت زمان و بي مهري آن، هنوز هرچند با پذيرش آسيب اما درها پاي برجاي مانده ا ند.
 
معرفي بنا:
در يك نگاه اجمالي به سر در باغ ملي يا سر در ميدان مشق كه اكنون بر پاي مانده است با عكسي كه از سر در ميدان مشق زمان قاجاريه كه يكسره ويران گرديده است، در مي يابيم چه اندازه معماري و ديگر ويژگيهاي اين دو بنا به يكديگر نزديك است.
گونه طاق هلالي بزرگ مياني،مواد و مصالح ساختماني ازاره هاي سنگي،كاشيكاري و حتي نقوش آنها،شباهت اين دو بنا را كه اولي برپاي و دومي به كلي از بين رفته است، نزديك و نزديك تر مي كند.
نماي بيروني سر در ميدان مشق، يعني آن سو كه به سمت خيابان سپه (امام خميني) است از سه دروازه، هشت ستون كه دو به دو نزديك يكديگر و در دو سوي طاقها قرار دارند شكل گرفته شده است. نماي دروني يعني سويي كه رو به ساختمان (بريگارد قزاق) زمان قاجار دارد، نيز با تفاوتي چند يعني بدون ستونها، همين گونه مي باشد.
طاقها درهر سه دروازه هلالي است. بر بالاي طاق مياني كه بر دروازه بزرگ و اصلي است يك اشكوب متشكل از اطاقي مستطيل شكل با پنجره هايي چند با طاقهايي هلالي و سقفي شيرواني ساخته شده است. از اين اطاق به عنوان نقاره خانه استفاده مي شده است.
با اينكه عناصر معماري اين دروازه همگون نيست و متفاوت مي نماياند، اما در مجموع بسيار دلنشين مي باشد. در بناي سر در باغ ملي از تركيب آجر،سنگ،كاشي،چوب وفلز بهره گرفته شده است. معمولا در بناهايي كه عناصر معماري متفاوت به كار رفته، تركيبي ناهمگون به وجود آمده است، مانند تئاتر شهر، اما در بناي سر در باغ ملي چنان اين تركيب مناسب است كه بنا منسجم و شكيل و يكپارچه به چشم مي آيد.
پهناي دروازه باغ ملي از شرق به غرب كمي كمتر از 27 متر است. اين پهنا در ساليان پيش، بيش از اينها بوده، چه برپايه يك عكس قديمي در دو پهلوي دروازه هاي كوچك دو اطاق برابر ومتقارن نيز بوده است كه آنها را ويران كرده اند.امروز به جاي اطاق شرقي،ساختمان زيباي پست و به جاي اطاق غربي، ساختمان وزارت امور خارجه قرار داردكه كاملا به دو سوي دروازه ها چسبيده اند.
شالوده از كف خيابان سنگي است. بدين گونه كه پايه ستونهاو پايه طاقهاي هلالي بر سنگ گذاشته شده است. در گذشته نيز كف خيابان سنگفرش بوده است اما امروز كه خيابان هاي منتهي به آن آسفالته است، بخشهايي از پي سنگي اين دروازه زير آسفالت مدفون است.
در اين بررسي اجمالي دروازه ميدان مشق ازسه ديدگاه مورد نظر قرار گرفته است:
1ـ نماي بيروني ودرهاي آن.
2ـ نماي دروني.
3ـ اشكوبي كه روي طاق بزرگ ساخته شده است.

بررسي آسيبهاي وارده بر درها و شناسايي عوامل مؤثر در تخريب:
فلزات به استثناء طلا به ندرت طور خالص و در حالت فلزي در طبيعت يافت مي شوند. اين امر به دليل ميل تركيب زياد عناصر فلزي با عوامل موجود در محيط و تبديل شدن به نمكهاي فلزي مي‌باشد. بنابر‌اين تمامي فلزات در حالت خالص ياآلياژي با قرارگيري در محيط فرسوده شده و خورده مي‌شوند.
ساختاار فرسايش فلزات وخوردگي آنها در فعل وانفعالات و واكنشهاي شيميايي والكتروشيميايي مختلف قابل توضيح وتعريف مي‌‌باشند. سرعت واكنش تخريب فلزات بستگي به ميزان بار پتانسيل الكتريكي آنها و مشخصًا جنس فلز و ياآلياژي آنها متغير بوده و با آهنگ‌هاي مختلف در محيط‌هاي گوناگون دچار خوردگي وفروپاشي مي‌گردند.
فلزات در طي مراحل مختلف خوردگي ابتدا با لايه‌‌اي نازك از محصولات واكنشهاي خوردگي پوشيده وسپس با ادامه يافتن واكنشهاي خوردگي لايه ضخيم ونهايتاً تمامي مغز فلز از ميان مي‌رود. اصولاَ قرار گرفتن فلرات در محيط‌هاي مرطوب مثل محيط‌هاي زير آب، همچون محيط‌‌‌هاي مردابي و محيط‌‌‌‌هاي خاكي با درصد رطوبت بالا موجب ميگردد كه اشياء با سرعت زيادي فرسوده و خورده شوند.
حضور رطوبت به همراه عوامل فعال شيميايي همچون نمكهاي كلروره موجود در زمين ويا محلول در آب وآب دريا در واقع يك محلول الكتروليتيك را تشكيل ميدهند كه در آن تبادل يوني در فلز غيرهمجنس ومحيط انجام گرفته وفلز با سرعت زيادي به نمكهاي فلزي تبديل گردد. ‌
1-    حذف الحاقات و قطعات پوسيده.
    آنچه مسلم است قسمتهاي زيرخاك پوسيدگي زيادي را متحمل گرديده اند. لذا لازم است اين قسمتها تعويض شوند. بايد توجه د اشت كه سطح تعويض بايستي تا حد قسمتهاي فرسوده و از ميان رفته محدود و قسمتهايي كه توان لازم دارند تعويض نگردند.
2-    بازسازي قسمتهاي از ميان رفته و تحكيم بخشي كلاف درها با استفاده ار روش جوش برق و جوش كاربيت.
بسياري از قطعات تزئين طي دوره هاي مختلف به سرقت رفته و يا شكسته و از ميان رفته ا ند. بازسازي بايستي براساس اصول اوليه توليد قطعات انجام گرفته و با روش هاي نصب اوليه جوش پرچ و پيچ مهره اي انجام پذيرد.
3-    زدودن زنگار و رنگهاي فرسوده الحاقي با روشهاي مكانيكي.
به طوركلي براي زدودن زنگار و رنگ از روي سطوح فلزي تاريخي روشهاي مختلفي مورد استفاده قرار مي گيرد كه مي توان آنها را در سه روش شيميائي، احياء الكتروشيميائي و روشهاي مكانيكي ماشيني و دستي دسته بندي نمود. روش هاي شيميائي و الكتروشيميائي درمورد اشيائي كه ابعاد آنها به گونه اي كه مي توان آنها را درمحلول قرارداد و مراحل رسوب زدائي را كاملاً در كنترل داشت ممكن است. چنانچه قطعه بزرگ و امكان استفاده از مواد شيميائي به طور موضعي بر روي آنها ميسر نباشد، روشهاي مكانيكي و حرارتي بيشتر مورد توجه مي باشد.  يكي از مؤثرترين راههاي تميزكردن زنگار از روي اشياء فلزي روش پرتاب ذرات بسيار ريز توسط گردپاش مي باشد. در اين روش ذرات ريز سيليس با سرعت برسطح فلز پرتاب مي شود. برخورد ذرات برسطح رسوبات موجب جدا شدن رسوبات از سطح مي شود. اين روش براي رسوب زدائي از سطوح برنز و آهن مناسب است.

موزه ايران باستان
اولين موزه ملي ايران در يك اتاق برپا شد
اولين موزه ملي ايران ، سال 1925 شمسي در يكي از اتاق هاي بزرگ عمارت قديم وزارت معارف تأسيس شد.
اين موزه در اتاقي در قسمت شمالي بناي مدرسه دارالفنون سابق در ضلع غربي خيابان ناصرخسرو به دست مرحوم مرتضي خان مرتضايي ممتازالملك تأسس شد.
اين موزه داراي جزوه نظامنامه و كاتالوگ نيز بوده است كه هم اكنون نسخه هايي از آن در انبار موزه ايران باستان نگهداري مي شود.
در مقدمه اين نظامنامه چنين آمده است : «در اين اوقات، وزارت معارف با حسن توجهات خاصه و مجاهدات مبذوله حضرت آقاي ممتازالملك وزير معارف و اوقاف و صنايع و مستظرفه ،‌به تأسيس يك چنين اساس تاريخي كه در آتيه خدمات مهمه مملكت ايران است به اسم بام موزه ملي افتتاح كرده است و منتظر است عموم افراد ملت ايران از طبقات اشراف و تجار و صنعتگران وظيفه ملي خويش قيام نموده، مساعدت مخصوص در اين بناي تاريخي مبذول بدارند. تا رفته رفته مملكت ايران هم مانند ممالك متمدنه داراي موزه حقيقي شده ، مجموعه اي از آثار تاريخي و نمونه اي از صنايع يدي فرزندان خود داشته باشد…»



نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.