نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : 1 امتیاز
بازدید : 315 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,265 كاربر
adsads
انواع عایق ها و تعمیر موتور
انواع عایق ها و تعمیر موتور
تاریخ ارسال : 28 /11 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,برق,مهندسی مکانیک
حجم فایل : 23.17 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 36 صفحه
امتیاز : 1




قیمت : 3,000 تومان



توضیح :
فهرست
 
عايقهاي الكتريكي 
عايق هاي موجوددر ماشينهاي الكتريكي 
شناسايي نواقص موجود در عايق ها 
ژنراتورهاي سنكرون 
كنترل درجه حرارت قسمتهاي مختلف ژنراتورها 
درجه حرارت سيم پيچ استاتور و روتور 
راه اندازي مجدد موتورها پس از برگشت ولتاژ 
زمان لازم براي عملكرد خود رله هاي حفاظتي 
كار عادي موتورهاي الكتريكي و تستهاي دوره اي مربوطه
ياتاقانهاي بلبرينگي و بوشي 
تعميرات اساسي موتور 
تميز نمودن و تعمير سيستم كولينگ 
اندازه گيري مقاومت عايق 
شرايط غير نرمال دركار موتورهاي و نحوه رفع عيب در آنها.
بعضي از معايب بسيار متداول موتورها و نحوه رفع.
هنگام راه اندازي يك الكتروموتور 
اگر موتوري كه استارت مي شود به حركت در امده ولي توليد صداي غير معمول بنمايد
قطعي يا ضعيف شدن كنتالكت در مدار سيم پيچ روتور. 
اگر موقع استارت و يا در خلال كار در فاصله هوايي يك الكتروموتور دود و جرقه مشاده شود. 
اگر بلافاصله پس از استارت موتور ، رله حفاظت بار زياد و يا جريان زياد ان عمل كند. 
بهره برداري و نگهداري از ترانس ها و اتو ترانس ها. 
ترانسهاي خشك در مقايسه باترانسهاي روغني. 
امروزه اتوترانس ها كاربرد وسيعي در شبكه هاي برق پيدا كرده اند.
 
 
 
 
عايقهاي الكتريكي 
اصولاً قسمتهاي عايق ماشينهاي الكتريكي ، ترانسفورماتور ها ،خطوط هوايي و غيره به صورتي طراحي مي شود كه بتوانند به طور مداوم تحت ولتاژ معيني كاركرده و ضمناً قدرت تحمل ضربه هاي ولتاژ را در لحظات كوتاه داشته باشند .
هر نوع تغييرات ناگهاني و شديد در شرايط كاري شبكه، موجب ظهور جهشها يا پالسهاي ولتاژ مي شود . براي مثالمي توان اضافه ولتاژ هاي ناشي از قطع و يا وصل بارهاي زياد به طور يكجا ، جريانهاي اتصال كوتاه ، تغيير ناگهاني مدار و غيره رانام برد .
رعد و برق نيز هنگامي كه روي خطوط شبكه تخليه شود ، باعث ايجاد پالسهاي فشار قوي با دامنه زياد و زمان كم مي شود .
لذا عايق هاي موجوددر ماشينهاي الكتريكي و تجهيزات فشار قوي بايد از نظر استقامت در مقابل اين نوع پالسها نيز طبقه بندي شده و مشخص شوند . عايقهاي الكتريكي با گذشت زمان نيز در اثر آلودگي و جذب رطوبت فاسد شده و خاصيت خود را از دست مي دهند .
در مهندسي برق سطوح مختلفي از مقاومت عايقي تعريف شده است كه هر كدام بايستي در مقابل ولتاژ معيني استقامت نمايند . (ولتاژ دائمي و ولتاژ لحظه اي هر كدام به طور جداگانه مشخص مي شوند )و البته طبيعي است كه ازدياد ولتاژ بيشتر از حد مجاز روي عايق باعث شكست آن مي شود . در عمل دو نوع شكست براي عايق ها مي توان باز شناخت ،حرارتي و الكتريكي .
زماني كه عايق تحت ولتاژ قرار دارد ، حرارت ناشي از تلفات دي الكتريكي مي توان باعث شكست حرارتي شود . بايد توجه نمود كه افزايش درجه حرارت باعث كاهش مقاومت اهمي عايق و نتيجتاً افزايش تصاعدي درجه حرارت آن خواهد شد .
خلاصه اينكه عدم توازن بين حرارت ايجاد شده در عايق با انچه كه به محيط اطراف دفع مي نمايد ، موجب افزايش درجه حرارت آن شده و اين پروسه تا زمانيكه عايق كاملاً شكسته شده و به يك هادي الكتريسته در آيد ، ادامه مي بايد .
شكست الكتريكي در عايق ها به دليل تجزيه ذرات ان در اثر اعمال ميدان الكتريكي نيز صورت مي گيرد . 
با توجه به آنچه گذشت ، عايقهاي الكتريكي عموماً در معرض عواملي قرار دارند كه باعث مي شود در ولتاژ نامي نيز حالت نرمال خود را از دست بدهند . لذا در انتخاب عايقها ، عايق با كلاس بالاتر انتخاب مي شود . اندازه گيريهاي مختلفي كه جهت شناسايي نواقص موجود در عايق ها انجام مي گيرند عبارتند از : 
اندازه گيري مقاومت D.C عايق يا جريان نشتي ان ، تلفات دي الكتريك ، ظرفيت خازني عايق ، توزيع ولتاژ در عايق ، دشارژهاي جزئي در عايق و ميزان پارازيتهاي حاصل از آن و تست استقامت الكتريكي عايق .
تعيين ميزان و تلفات يك عايق ومقايسه آن با مقادير اوليه ، معيار خوبي براي ارزيابي وضعيت آن مي باشد . اصولاً افزايش تلفات در عايق هاي جامد ناشي از جذب رطوبت و در روغن ها به دليل افزايش در صد آب يا آلودگيهاي ديگر درآن مي باشد .
بايد دانست كه مقدار تلفاتي كه در مورد يك ترانس اندازه گيري مي شود ، جمع تلفات روغن و ايزولاسيونجامد سيم پيچ بوده و هرگاه تلفات عايق يك ترانس از مقدار مجاز تجاوز نمايد ، ابتدا بايد روغن را به طور جداگانه مورد آزمايش قرار داد تا بتوان وضعيت ايزولاسيون سيم پيچي را ارزيابي نمود .
با توجه به انكه با تعيين مقدار تلفات به طور مطلق و بدون در نظر گرفتن ابعاد فيزيكي و جنس عايق نمي توان قضاوت صحيحي در مورد ان به عمل آورد ، بهترين پارامتري كه مي تواند وضعيت ايزولاسيون را مشخص نمايد نسبت مولفه اكتيو به راكتيو جريان نشتي عايق مي باشد . با اندازه گيري ظرفيت تلفات عايق مي توان وضعيت ان را از نظر استقامت حرارتي ، ميزان رطوبت جذب شده و عمر عايق ارزيابي نمود . 
تجربه نشان داده است كه در موارد زير خطر اتصال كوتاه در ايزولاسيون تجهيزات الكتريكي كه مستقيماً به فساد عايق مربوط باشد ، وجود ندارد : 
الف : وقتيكه ايزولاسيون داراي ضريب تلفات عايق ثابتي است و با مروز زمان افزايش نمي يابد .
ب: وقتيكه ضريب تلفات عايق روغن بوشينگ دژنكتورهاي روغني كه مستقيماً روي كليد اندازه گيري شده است ، بدون توجه به اندازه گيري قبلي در حد استاندارد باشد .
با اندازه گيري ظرفيت خازني ايزولاسيون تجهيزات الكتريكي در دوفركانس و يا دو درجه حرارت مختلف مي توان اطلاعاتي مشابه با نتيجه تست تلفات دي الكتريك از وضعيت عايق بدست آورد . 
وجه تمايز تست ظرفيت خازني در دو فركانس مختلف با دستگاههايي كه جهت همين كار ساخته شده اند در اين است كه در هر درجه حرارتي قابل انجام بوده و احتياجي به گرم كردن ترانس و يا تجهيزات ديگر نيست و به همين جهت پرسنل را از حمل و نقل دستگاهها و ادوات نسبتاً سنگين كه براي گرمايش بكار مي روند بي نياز مي سازد .
شرايط غير نرمال دركار موتورهاي و نحوه رفع عيب در آنها 
به لحاظ اينكه موتورهاي الكتريكي جز تجهيزات اساسي  حساس مي باشند ،عيوب و نقايصي كه در انها بروزمي كند بايد سريعاً شناسايي و بر طرف گردند . 
به همين جهت ذيلاً بعضي از معايب بسيار متداول موتورها و نحوه رفع آنها مختصراً توضيح داده شده است .
1-هنگام راه اندازي يك الكتروموتور اگر جهت گردش آنمعكوس باشد بايد جاي دو فاز مختلف را روي ترمينال عوض نمود .
2- اگر موتوري كه استارت مي شود به حركت در امده ولي توليد صداي غير معمول بنمايد و يا با سرعتي كمتر از مقدار ادي به گردش درآيد ممكن الست در اثر يكي از علل زير باشد : 
الف ) قطع يكي از فازهاي استاتور كه اغلب در اثر سوختن يك فيوز يا اشكال در كليد اتوماتيك و يا قطعي در داخل خود موتور به وجود آمده و در برخي موارد نيز ممكن است يك فاز شبكه قطع شده و تعداد زيادي از مصرف كنند ها منجمله موتورها را دو فاز نمايد .
ب ) قطعي يا ضعيف شدن كنتالكت در مدار سيم پيچ روتور (ضعيف شدن اتصالات جوشي در بين قسمتهاي مختلف هاديها و رينگهاي انتهايي در موتورهاي قفسه سنجابي و قطع مدار رئوستا يا معيوب شدن جاروبكها در موتور هاي با روتور سيم پيچي شده  ).
بايد دانست كه اگر موتور در حال كار باشد ضعيف شدن اتصالات مدار روتور ، با نوسان عقربه آمپر متر استاتور مشخص شدهو اگر ساكن باشد در موقع استارت به سرعت نرمال خود نخواهد رسيد .
ج ) ممكن است خود موتورو يا مكانيزمي كه با ان كوپل شده استداراي گير مكانيكي باشد . 
د) اشتباه بودن اتصال فازهاي استاتور مثلاً ستاره به جاي مثلث و يا معكوس بودن يك فاز در اتصال ستاره .
ژنراتورهاي سنكرون 
تغييرات ولتاژ در ترمينالهاي ژنراتور هاي سنكرون به ميزان 5/0 +تثيري درقدرت نامي نخواه داشت ،ولي در صورتيكه همين تغييرات از 5 % تجاوز نمايد جريان بار را نيز بايد براي هر حالت خاص در مقداري كه به كمك تست و يا محاسبه قابل حصول است معين نمود ، البته در هر حال نبايد قدرت خروجي بيش از مقدار نامي شود .
افزايش بيش از 5% در ولتاژ ماشين موجب افزايش تلفات آهني و نتيجتاً افزايش درجه حرارت خواهد شد كه براي پيشگيري از آن بايد بار خروجي را به ميزان مناسب كاهش داد و نيز اگر ولتاژ نامي از ترمينالهاي ژنراتور بيش از 5% كاهش يابد ، مي توان با افزودن جريان بار (جريان استاتور)قدرت ظاهري ماشين را به مقدار نامي نزديك نمود .
 


  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | mjavad25 | تاریخ ارسال : 28 /11 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.