نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : -8 امتیاز
بازدید : 156 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,263 كاربر
adsads
جریان الکتریکی
جریان الکتریکی
تاریخ ارسال : 28 /11 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,برق
حجم فایل : 45.09 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 68 صفحه
امتیاز : -8




قیمت : 3,500 تومان



توضیح :
فهرست
 
تشريح سيستم برق
فيوزها و رابطهاي حفاظتي در مواقع عيب
انواع سيستم توزيع
توزيع اوليه
توزيع ثانويه
سيستم شعاعي
سيستم حلقوي
سيستم شبكه اي (غربالي)
حلقوي باز
حلقوي بسته
سيستم توزيع  ثانويه
سيستم فشار ضعيف
كابلهاي زميني و متعلقات آن
عوامل موثر در اتصالي كابلها
عيب‌يابي و اكيب عيب ياب
وظيفه اكيپ عيب‌ياب
پيدا كردن حل اتصالي در كابلها
2- مسيريابي
3- تست ترانس
4- تعيين كابل
دستگاه هاي مورد استفاده در عيب‌يابي كابلهاي 20 كيلوولت
دستگاه تستر
2- دستگاه كابل سوز
3- دستگاه رفلكتور
4- دستگاه تخليه
5- دستگاه فركانس صوتي
دستگاه تشخيص صداي تخليه (گوشي مخصوص)
دستگاه فرستنده فركانس صوتي
گوشي فركانس ياب و متعلقات آن
اتصالي در كابلها و طريقه پيدا كردن اتصالي در كابل
در چه صورتي اتصالي رخ مي دهد؟
مسيريابي كابلهاي 20 كيلوولت
مسيريابي كابلهاي 20 كيلوولت
تعيين كابل
پنچر كردن كابل
ورودي و خروجي كابل در پستهاي (ولت 380/20 كيلوولت)
اتومبيل عيب‌يابي
تابلوي فرمان
تست ترانسهاي ولت 380/20 كيلوولت
تست ترانس از نظر اهمي
عيب‌يابي ترانس را از دو جهت تست مي كنند
از نظر اهمي
از نظر ولتاژي
توضيح در مورد اهمتر
تست ترانس از نظر ولتاژي
اپنومتر
ماموريت 1
ماموريت 2
ماموريت 3
ماموريت 4
ماموريت 5
ماموريت 6
ماموريت 7
ماموريت 8
 
 
مقدمه
به همان اندازه كه سلولهاي اندام يك موجود زنده به خون نياز دارد اندام جوامع صنعتي نيز محتاج جريان الكتريكي مي باشد. زندگي امروز ديگر بدون شبكه وسيع انرژي الكتريكي كه با انشعابات زياد مجتمعهاي بزرگ و كوچك صنعتي و مسكوني را تغذيه مي نمايند قابل تصور نيست. انرژي الكتريكي در مقايسه با  ساير انرژي‌ ها از محاسن ويژه اي برخوردار است. به عنوان نمونه مي توان خصوصيات زير را نام برد:
1- هيچ گونه محدوديتي از نظر مقدار در انتقال و توزيع اين انرژي‌ وجود ندارد.
2- عمل انتقال اين انرژي‌ براي فواصل زياد به سهولت امكان پذير است.
3- تلفات اين انرژي‌ در طول خطوط انتقال و توزيع كم و داراي راندمان نسبتاً بالايي است.
4- كنترل و تبديل و تغيير اين انرژي‌ به ساير اين انرژي‌ ها به آساني انجام پذير است.
به طور كلي هر سيستم انرژي‌ الكتريكي داراي سه قسمت اصلي مي باشد:
1- مركز توليد نيروگاه 2- خطوط انتقال نيرو      3- شبكه هاي توزيع نيرو
معمولاً نيروگاهها با توجه به جوانب ايمني و اقتصادي و به خصوص با توجه به نوعشان (آبي، بخاري و گازي). درمسافتي دور از مصرف كنندگان ساخته مي شود. وظيفه خطوط انتقال نيرو با تجهيزات مختلف مربوطه، اين است كه انرژي توليد شده را به شبكه هاي  توزيع منتقل نمايند.
عمل انتقال نيروهاي برق با فشار الكتريكي كم امكان پذير نيست بلكه جهت انتقال از فشار الكتريكي زياد استفاده مي شود، كه بعداً در محل نزديكي مصرف به فشار الكتريكي كم تبديل شده و توزيع خواهد شد. اگرچه جهت مصرف كنندگان عمده نيز امكان تغذيه با فشار كم وجود دارد ولي در اين گونه موارد بهتر است كه مستقيماً انشعاب فشار قوي داد. 
خلاصه اينكه در هر مجتمع بزرگ صنعتي و يا در هر شهري حداقل يك شبكه فشار قوي بايستي وجود داشته باشد تا در نقاط مختلف شبكه هاي فشار ضعيف را تقويت كنند و انتخاب اين فشار تابع بزرگي محل و بار شبكه خواهد بود. براي اين كه  بتوان سيستم هاي مختلف انتقال و توزيع نيروي برق را به يكديگر مرتبط نمود از فشارهاي استاندارد شده زير استفاده مي شود:
v(230-400) kv(11-20-33) kv(63-132) kv(230-400)
فشار ضعيف فشار متوسط فشار قوي فشار خيلي قوي
در ايران جهت استفاده تغذيه مصرف كنندگان عموماً از جريان متناوب فشار ضعيف (v220/v380) استفاده مي شود. همچنين جهت استفاد تغذيه پستهاي فشار ضعيف (380) ولتي و فشار متوسط kv20 جهت تغذيه پستهاي فشار متوسط از فشار قوي 63 كيلو ولت استفاده مي شود.
نقش شبكه توزيع (فشار ضعيف و فشار متوسط) يك شهر را چه از نظر حجم و چه از نظر وسعت و چه از نظر ارزش و اهميت مي توان به مويرگهاي بدن تشبيه نمود كه به مزين و مهتدين فطينو يعني تغذيه مصرف كنندگان را عهده دار مي باشند.
حال براي درك بهتر از مطلب سيستم توزيع نيروي برق و تقسيمات آن به شرح سيستم برق مي پردازيم.
تشريح سيستم برق
با وجود اين كه سيستم قدرت الكتريكي استاندارد وجود ندارد نموداري شامل اجزاء متعدد كه معمولاً در ساختار چنين سيستمي يافت مي شود در شكل (1) نشان داده شده است. 
بايد به اجزاء آن توجهي ويژه داشت زيرا اجزاء مزبور سيستم توزيع را خواهند ساخت. در حالي كه به وضوح جهت جريان انرژي از نيروگاه به طرف مصرف كننده است براي رسيدن به مقصود اگر جهت نگرش خود را تغير دهيم و وقايع را از پشت مصرف كننده به سمت نيروگاه ملاحظه نماييم مي تواند آگاهي دهنده باشد. 
كابلهاي زميني و متعلقات آن
كابلهاي زميني برحسب شرايط محيطي و الكتريكي بايد داراي خصوصيات زير باشد:
1- هادي هاي هر فاز نسبت به زمين كاملاً عايق شده باشد.
2- هادي هاي هر فاز نسبت به فازهاي ديگر كاملاً عايق شده باشند.
3- تحت تاثير عواملي مانند رطوبت، زنگ زدگي و ساير عوامل شيميايي قرار نگيرند.
4- در برابر ضربات مكانيكي كاملاً حفاظت شده باشند.
 سيمهاي كه در كابل به كار مي روند يا از جنس آلومينيوم يا از جنس مس كه البته مس بيشتر از آلومينيوم در صنعت كابل سازي استفاده مي شود. در سالهاي گذشته براي فشار الكتريكي متوسط كابل با عايقي كاغذي بيش از انواع ديگر كابل مورد استعمال داشت ولي امروزه كابل با عايق لاستيكي يا پلاستيكي بيشترين موارد مصرف را دارا مي‌باشد معمولاً كابلها را با نوع عايقشان مي سازند بدين ترتيب كابلهاي كاغذي، كابلهاي لاستيكي يا پلاستيكي، كابلهاي روغني و كابلهاي گازي خواهيم داشت.
به دليل اينكه موضوع بحث عيب‌يابي كابلهاي 20 كيلوولت مي باشد لازم به ذكر است كه امروزه براي از بين بردن تاثير ميدان الكتريكي هر فاز روي هادي هاي دو فاز ديگر هر يك از هادي هاي عايق شده را به طور جداگانه  به روپوشي از كاغذ فلزي (كاغذ متليزه) مجهز مي كنند. سپس از ورقه ها را با زمين هم پتانسيل مي سازند بدين صورت كه پس از كوشش هادي ها با اين ورقه هاي نازك متاليزه كابل را با مواد پركننده گرد كرده و روي آنها را غلافي سربي مي كشند و ورقه هاي متاليزه را به عنوان اتصال زمين به كار مي برند بدين ترتيب فقط عايق كاغذي كار تحت تاثير ميدان الكتريكي قرار مي گيرد.
عيب‌يابي و اكيب عيب ياب
بنا به دلايل بالا در اداره برق براي پيداكردن عيب كابل واحدي به نام اكيپ عيب‌يابي كابل وجود دارد كه در گروههاي فشار ضعيف (380 ولت)، فشار متوسط (20 كيلوولت)، فشار قوي (63 كيلوولت)  تقسيم مي شوند. در عيب‌يابي فشار ضعيف معمولاً كابل هاي حامل ولتاژ 10-5 كيلو ولت عيب‌يابي مي شود قسمت عيب‌يابي زير نظر ديسپاچينگ هر منطقه قرار دارد و كار عيب‌يابي تشخيص عيب كابل دفن شده در زمين و اطلاع آن به ديسپاچينگ براي رفع عيب توسط اكيپ مفصل بند مي باشد.
دستگاه كابلسوز
اين دستگاه دومين دستگاهي است كه در عيب‌يابي مورد استفاده قرار مي گيرد. عملكرد اين دستگاه به اين صورت است كه: به دليل اينكه فلكتور (كه در صفحات بعد طرز كار آن توضيح داده خواهد شد) بتواند فاصله اتصالي را نشان دهد بايد مقاومت كابل را به زير 100 اهم آورد همانطور كه در شكل ملاحظه مي شود رنج اين دستگاه بين 5-10 كيلوولت مي باشد يعني نهايت ولتاژي كه مي تواند توليد كند 10 كيلوولت مي باشد با اعمال اين ولتاژ به كابل جريان بالايي در  كابل ايجاد مي شود.
اپنومتر
همانطور كه براي مشخص كردن برق دار بودن فاز در فشار ضعيف از وسيله‌اي به نام «فازمتر» استفاده مي كنيم در فشار متوسط KV20 نيز وسيله اي به نام «اپنومتر» براي مشخص كردن برقرار بودن يا نبودن شيشه ها و يا سر كابلها وجود دارد كه اكيپ عيب يابي قبل از انجام عمليات شينه ها و سر كابلها را بوسيله اپنومتر آزمايش مي‌كنند براي كار با اين وسيله كافيست شينه يا فاز مورد نظر در كابل را بين دو گيره بالاي اين وسيله قرار دهيم در پائين گلوئي اين وسيله چراغي قرار دارد كه با روشن شدن آن مي‌توان به برقدار بودن شيشه يا سر كابل پي برد. (به شكل زير توجه كنيد)
براي آشنائي شما نمونه اي از گزارش عمليات اداره عيب يابي بصورت (ماموريت) در قسمتهاي بعدي ارائه شده است.
ماموريت 1:
تاريخ: 20/6/82 ساعت: 10 صبح محل: پست فريدوني- خ 137 تهرانپارس
علت اعزام اكيپ عيب‌يابي: مسيريابي
پس از تماس دمينياچنگ با اكيپ عيب‌يابي براي مسيريابي كابلي در خيابان 137 تهرانپارس اعزام شدم كابلي در مسير خود از داخل يك خانه عبور كرده بود كه برق منطقه‌اي قصد داشت كابل را از دو نقطه ورودي به زير ساختمان و خروجي از آن قطع كند و كابل را يكسره كنند بنابراين احتياج به مسيريابي كابل از پست مربوط به خانه مورد نظر داشت بنابراين كار را با دستگاه فركانس صوتي شروع كرديم.
ابتدا كابل رابط را از داخل اتومبيل درون پست برده و به يكي از فازهاي كابل درون پست متصل و از طريق سيم رابط به زمين سلول وصل كرديم و نيز سيم ارت را نيز از داخل اتومبيل به نقطه زمين و سيم زمين سلول متصل نموديم در اصل فاز را زمين كرديم و پس از كار با دستگاه فركانس صوتي عمل مسيريابي را انجام داديم و نقطه مورد نظر را علامت گذاري كرديم تا اكيپ فصل بعد آن نقاط را حفاري و سپس كابل را يكسره كنند.
 


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.