نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : -1 امتیاز
بازدید : 158 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,265 كاربر
adsads
مقاله سیم کشی هوایی
مقاله سیم کشی هوایی
تاریخ ارسال : 29 /11 /1393
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,برق
حجم فایل : 21.64 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 37 صفحه
امتیاز : -1




قیمت : 1,500 تومان



توضیح :
 
 
فهرست
 
سيم هاي هوايي 
سيمهاي آلومينيمي مورد استفاده 
مقره ها
چيني در مقايسه با شيشه داراي دو مزيت و برتري مي باشد 
مقره هاي چرخي يا قرقره اي 
نمونه اول 
مقره هاي چرخي دو شياره 
اتصالات سيمهاي آلومينيومي 
پايه ها 
پايه هاي چوبي داراي سه مزيت اساسي مي باشد
انواع پايه هاي چوبي 
درخت كاج 
طول پايه ها 
دو عامل مهم در انتخاب پايه ها مهم بوده  نقش اساسي دارند .
استحكام پايه ها
كامهاي پايه ها 
برش
اسپان
مهارها
مهار پياده رو 
مهار حائل فشاري 
لنگر هاي مهار
لنگر مهار چوبي
لنگرهاي مهار فلزي صفحه اي 
لنگر مهار سنگلاخ 
لنگر مهار باز شونده 
لنگر مهار مته 
اصلي كردن سيمها به مقره (اتصال سيمها روي مقره)
اصلي كردن هاديهاي مسي 
اتصالي سيمهاي آلومينيومي 
فاصله آزاد هاديها
فاصله آزاد از ساختمانها و اسكله ها و درختان 
فاصله آزاد سيمها از زمين 
فاصله آزاد سيمها از هاديهاي شبكه هاي ديگر 
فلش (شكم ) سيم
محكم كردن سيمهاي هوايي
اتصالات و انشعابات
اتصالات سيمهاي مسي
اتصال انشعابها 
مقره هاي مهاري 
 
 
 
سيم كشي هوايي
مقدمه :
انرژي الكتريكي توليد شده در نيروگاه برقي ،توسط سيمهاي هوايي و يا كابلهاي زميني و فشار قوي به محلهاي مصرف هدايت مي شود . در اين مورد سيم كشي هوايي ارزانتر و مناسبتر است .
ولتاژهاي فشار قوي در پستهاي ترانسفورماتور داخل شهر معمولاً به ولتاژ 230/ 400 ولت تبديل شده و از آنجا توسط سيم هاي هوايي و يا كابلهاي زميني فشار ضعيف به مصرف كننده رسانده مي شود .
در شهرهاي براي رعايت مسائل حفاظتي و تا قدري  مسئله زيبايي بهتر است كه از سيستم گرانتر يعني كابل كشي زيرزميني جهت رساندن  انرژي به مصرف كننده ها استفاده نمود . ولي در روستاها و شهرهاي كوچك مي توان از سيستم ارزانتري (سيم كشي هوايي) استفاده كرد . سيم كشي هوايي در داخل محلات معمولاً  براي ولتاژ 250 ولت (بين فاز و زمين ) مي باشد .
در اين پروژه به شرح مواد و وسائل مورد مصرف و همچنين نكاتي كه بايد در سيم كشي هوايي رعايت شوند ، مي پردازيم .
فلش (شكم ) سيم
بايستي توجه كرد كه سيمهاي هوايي داراي يك انحناء مي باشند كه با آن فلش يا شكم سيم گفته مي شود . در هنگام سيم كشي توجه به مقدار فلش ضروري مي باشد زيرا در اثرتغييرات جوي اين مقدار نيز تغيير نموده و سبب تغيير فاصله آزاد سيمها مي شود .
 
مقره ها
سيمهاي شبكه برق بوسيله وسائل عايقي كه آنها را مقره مي ناميم از لحاظ الكتريكي از يكديگر و همچنين از پايه ها و تجهيزات نگهدارنده آنها (جا مقره اي يا اتريه) مجزا مي شوند .
براي تعيين اينكه عايقي مقره قابل استفاده هست يا نه خواص مكانيكي و الكتريكي آنرا در نظر گرفت . معمول ترين ماده عايق جهت مقره ها شيشه و چيني است . اين دو ماده معايب نيز دارند . چيني قادر به تحمل فشارهاي زياد است اما اگر نيروي كششي بر آن اعمال نمائيم مي شكند يعني عايق مقره بكار مي بريم بايد توجه داشته باشيم كه نيروهاي وارده بر آن نيروي فشار باشد نه كششي . اين مطلب به طور كلي در مورد شيشه نيز صادق است با اينكه مقره هاي شيشه اي براي ولتاژ هاي پائين مناسب اند ، اما  چنيني به علت در دسترس بودن آن ، بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد . چيني در مقايسه با شيشه داراي دو مزيت و برتري مي باشد .
1- در مقابل تغييرات حرارتي بيشتر از شيشه مقاومت مي نمايد يعني در مقابل درجه حرارت خيلي بالا يا خيلي پايين ، مقره چيني نمي شكند.
2- چيني به شكنندگي شيشه نيست و در حين نصب و انتقال بسادگي شكسته نمي شود .
بر اساس مطالبي كه گفته شد انواع مقره هايي كه در خطوط بكار مي رود داراي مشخصات مخصوص مي باشند از ميان انواع مقره هاي چرخي ، سوزني و بشقابي را نام برد كه مقره هاي بشقابي بسته به نحوه قرار گرفتن آنها در شبكه ، مقره آويز و يا مقره كششي نيز ناميده مي شوند . اما در ميان تمام آنها اخيراً در شبكه هاي فشار ضعيف 400 ولتي تنها از مقره هاي چرخي استفاده مي شود ، به شرح اين نوع مقره هاي چرخي استفاده          مي شود، به شرح اين نوع مقره مي پردازيم .
انواع پايه هاي چوبي - سه نوع چوب كه در كشورهاي جهان متداول است و تا كنون در ايران هم مورد استفاده قرار مي گرفت عبارتند از : بلوط يا   شاه بلوط ، سرو آزاد و كاج .
سرو آزاد - از با دوام ترين پايه ها مي باشند و با اينكه پر از گره هاي كوچك است ليكن سبك و محكم بوده و نسبتاً راست مي باشد . اين نوع چوب به طور منظم و به ترتيب از پائين به بالا باريك مي شود . قبل از اينكه پايهاي كاج متداول گردد در مواردي كه خطوطي با ظاهر زيبا مورد نظر بود پايه هاي سرو مورد استفاده قرار مي گرفتند .
كامهاي پايه ها 
عمل تراش يا بريدن قسمتي از تير به منظور جا دادن بازوهاي افقي را كام مي گويند .در بعضي از اين موارد اين كام از يك شكاف نسبتاً مقعر به عمق 5/12 ميليمتر درست شده كه براي جلوگيري از تكان خوردن بازو ايجاد    مي شود . ولي معمولاً ايجاد شكاف در تير ضرورت نداشته و فقط به منظور ايجاد جاي صاف براي سطح تماس پايه و بازو ، قسمتي از پايه تراشيده     مي شود كه آنرا كام لوح هاي مي نامند. سپس بازو را روي همين كام لوح اي بوسيله پيچ و مهره محكم نموده و از دو تسمه گالوانيزه مسطح براي محكم نگه داشتن بازوهاي افقي استفاده مي كنند .(شكل 
اتصالات و انشعابات
الف - اتصالات سيمهاي مسي
در گذشته براي بستن سيمها به يكديگر آنها را در كنار هم قرار داده و به هم مي تاباندند و سپس محل اتصال را محكم لحيم مي كردند ولي حرارت ناشي از اين عمل باعث كاهش استحكام سيمهاي مسي مي شد و به همين خاطر پاره شدن سيم در اثر كشش وجود داشت .
امروزه از اتصالات مخصوصي استفاده مي شود كه مي توانند در مقابل نيروي كشش زياد، به خوبي مقاومت كنند . اين نوع اتصالات عبارتند از :
اتصالات پرچي ، پيچي ، پرسي ، و همچنين مي توان با بافتن سيم به يكديگر اتصال محكم و خوبي بدست آورد .
اتصال پرچي 
اين اتصال از غلاف تخت يك تكه يا دو تكه كه در طرفين آن بر آمدگي هاي وجود دادر تشكيل شده است . 
براي اتصال سيمها ابتدا بايستي داخل غلاف را با برس و يا سمباده خوب تميزكرده و سپس سر سيمها را تميز كرده وطوري به داخل غلاف فرو كنيم تا از طرف ديگر با اندازه 5 ميليمتر بيرون بيايد . سپس غلاف را بر ري پايه ها قرار داده و يك سمبه مخروطي شكل را در سوراخ تعبيه شده براي پرچ وارد مي كنيم . سيمها را داخل غلاف جاي داده و آن را با انبر مخصوص پرس نمود و بايستي توجه نمود كه آخرين محل پرس شده در هر طرف غلاف نزديك به سر يكي از سيمها باشد . هنگام پرس كردن غلاف مسي بايد انبر را هر بار حدود نيم دقيقه روي كار نگه داشت تا غلاف خوب پرس شود پس از پرس كردن بايستي عمق هر فرو رفتگي را اندازه گرفت و چنانچه اين عمق كافي نباشد بايد دوباره آن را پرس كرد .
 


  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | mjavad25 | تاریخ ارسال : 29 /11 /1393

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.