توضیح :
فهرست
هاديهاي خطوط توزيع و انتقال
آلومينيوم
الملك
آلومينيوم ـ فولاد
فولاد
دسته بندي هاديها
مقره هاي خطوط هوايي
مزاياي مقره شيشه اي نسبت به چيني
شكست الكتريكي مقره
انواع مقره ها
مقره هاي سوزني يا ميخي
مقره هاي اتكايي يا ستوني
مقره هاي آويزي
مقره بشقابي
مقره قابلمه اي
مقره هاي كششي مهار
انواع كلمپ
كلمپ انتهايي يا گيره انتهايي
كلمپ عبوري
اجزاء كلمپ انتهايي
برخي از لوازم فشار ضعيف
اتريه يا جا مقره چرخشي
راك و انواع آن
بازوي جلوبر( براك )
مقره چرخي
دمپر (موج گير )
كراس آرم يا كنسول و انواع آن
كراس آرم صليبي
كراس آرم چوبي
كراس آرم فولادي
كراس آرم ال ارم
كراس آرم پرچمي
كراس آرم كانادايي ( جناقي )
كراس آرم چتري
كراس آرم نيرو شكن
تسمه حائل ( بريس ) يا بازو
هاديهاي خطوط توزيع و انتقال:
بهترين فلزات از نظر هدايت الكتريكي نقره و طلاي سفيد مي باشد كه به علت گراني و كميابي نمي توان از آن استفاده نمود. بنابراين فلزاتي كه بعنوان هاديهاي شبكه بكار مي روند عبارتند از : مس ‚ آلومينيوم وفولاد كه ممكن است به تنهايي يا بصورت تركيبي از دو يا چند فلز بكار روند
مانند: مس ‚ فولاد و آلومينيوم/ فولاد.
مس: COPPER
از معمولترين هاديهاي خطوط است كه قابليت هدايت بسيار خوبي دارد و از نظر هدايت الكتريكي بعد از نقره به حساب مي آيد و هر چقدر ناخالصي آن بيشتر باشد قابليت هدايت آن كمتر است و چون در طبيعت به وفور يافت مي شود ارزان تر از نقره است. استقامت مكانيكي آن خوب و عوامل جوي بر آن تاثير زياد ي ندارد.
آلومينيوم:
آلومينيوم بيشتر در خطوط انتقال بخصوص با ولتاژ قوي بكار مي رود. داراي 5/99درصد آلومينيوم و 5/. درصد فلزات ديگر مي باشد. ضريب هدايت آلومينيوم از مس كمتر ولي قيمت آن ارزانتر و وزنش سبكتر است. استحكام مكانيكي آن از مس كمتر و تاثير عوامل جوي و رطوبت بر آن به مراتب بيشتر از مس است و در هواي مرطوب زود اكسيده مي شود.
مزاياي مقره شيشه اي نسبت به چيني:
1. در مقابل لب پريدگي و قوس الكتريكي نسبت به چيني مقاوم تر است.
2. اگر بشكند به تكه هاي كوچكي شكسته شده وآن عيب را مي توان از روي زمين مشاده كرد بنابراين تشخيص عيب در مقره هاي شيشه اي آسانتر از مقره هاي چيني است .
3. استقامت عايقي شيشه بيشتر از چيني و در حدود 120كيلو ولت بر ميلي متر مي باشد.
4. تحت فشار مقاوم تر از چيني بوده و در مقابل كشش استقامت معادل چيني را دارد.
5. تنها عيب مقره شيشه اي اين است كه در اثر ضربه لبه هاي آن كاملا خرد شده و در عين اينكه يك حسن در مقابل عيب يابي است ‚ عيب بزرگ آن اين است كه بطور فوق العاده از قدرت عايقي آن زنجيره و مقره كاسته مي شود.
1) راك و انواع آن :
معمولا در شبكه هاي فشار ضعيف روي پايه هاي چوبي و نيز روي پايه هاي بتني 12 متري كه فشار متوسط در بالاي آن كشيده شده استفاده مي گردد. راكها معمولا 5 مقره اي‚ 3 مقره اي و 2 مقره اي مي باشند. بهتر است اتريه ها به راك با جوش كامل انجام گيرد.
بازوي جلوبر( براك ) :
براي اينكه حريم افقي خطوط فشار ضعيف بهم نخورد و فاصله خط تا ساختمان و بالكن منازل حفظ شود از بازوي جلوبر استفاده مي شود. همچنين در طرفين ترانسفورماتور براي ايجاد فضاي كافي جهت اتصال كابلهاي فشار ضعيف خروجي از تابلو به شبكه و نيز حفظ فضاي كافي نسبت به ترانسفورماتور بهتر استفاده مي گردد.
تسمه حائل ( بريس ) يا بازو :
جهت حفظ تعادل و تنظيم كراس ارم از بريس يا بازو در طرفين كراس ارم وبه پايه متصل مي شود كه بريس از نبشي يكپارچه به شكل ( V ) و يا از دو تسمه بطول 70سانتيمتر و عرض 3 سانتيمتر وضخامت 5 ميلي متر استفاده مي گردد.
كراس آرم نيرو شكن :
در واقع همان كراس آرم هاي صليبي به طول 244سانتيمتر كه بطور معمول در پايه هاي عبوري از يك كراس آرم استفاده مي شود و در مواقعي استفاده مي گردد كه نيروي وارده به كراس آرم بيش از حد معمول است يا اسكلت استوارتري مورد نياز باشد و آنجا كراس آرم دوبله و متعلقات مربوطه استفاده مي گردد. اين كشش هاي اضافي بيشتردرانتهاي خطوط‚ در زوايا ودر سرپيچها قابل نصب است. كاربرد اين كراس آرم دوبله باعث مي گردد كه نيروهاي وارده به هر دو كراس ارم ونيز احيانابين دو مقره سوزني و ميله مقره هاي مربوطه وهر دوسيم اصلي تقسيم گردد و باعث مي شود نيروهاي وارده را تحمل نمايد.