توضیح :
کاربرد استراتژیکی بکارگیری تابع کیفیت در صنعت راه و ساختمان و عمران
كاربرد استراتژيكي بكارگيري تابع كيفيت
QFD(Quality function deployment)
در صنعت راه و ساختمان و عمران
فهرست
اهداف بكارگيري QFD
تعيين استراتژي بازاريابي
بكارگيري يافتههاي مربوط به QFD
تدوين رويكرد سيستماتيكي
تعيين گروه هدف
ايجاد ماتريس HOQ
روابط بين نيازهاي مشتري با مقياسهاي فني
ارتباط بين مقياسهاي فني با يكديگر
تعيين اهداف براي مقياسهاي فني
يافتههاي مورد پژوهش
محدوديتها در QFD
محدوديتهاي جهاني
محدوديتهاي خاص كاربردي
مرحله طراحي
جستجوي كششهاي متقابل بين Hows
ارزيابي مفاهيم
سيستم كامپيوتر- انسان براي طراحي جمعي (HcscD)
جمعآوري و تحليل اطلاعات بازاريابي
حمايت از هر دو كنش متقابل همزماني
و غيرهمزماني
پايگاه اطلاعاتي منابع انساني
- پايگاه اطلاعاتي محصول
پايگاه اطلاعاتي بازاريابي
پايگاه اطلاعاتي مدارك الكترونيكي
پايگاه اطلاعاتي ارتباطات
سيستم اطلاعات بازاريابي MIS
سيستم مديريت منابع انساني (HRM)
رسانه ارتباطي
ايميل e.mail
تابلوي اعلانات
ليست پيوسته
اتاق كنفرانس مجازي
سيستم مدلسازي جامد توسعه محصول يكپارچه شده
اجراي سيستم انسان- كامپيوتر براي طراحي جمعي
تحليل اطلاعات بازاريابي
نتيجه
تحليل پيشرفته
در اين مقاله، تلاش براي بررسي قابليت كاربرد QFD بعنوان ابزار استراتژيكي تصميمگيري بعد از مرحله ساخت و ساز پروژه مسكوني براي تعيين بهترين استراتژي بازاريابي، ايجاد قياس بين عملكردهاي رقباي گوناگون و انتقال تجربه حاصل از پروژه كنون به پروژههاي بعدي صورت گرفته است. بدين منظور/ تيم QFD براي جمعآوري و تأييد توقعات شرح پروژه نمونه تشكيل شده است كه پروژه ساختماني بلند واقع در آنكارا، تركيه بوده است.
يافتههاي مورد پژوهش نشان دادند كه QFD بطور موفق آميز در پروژههاي مسكن بعنوان ابزار استراتژيكي جهت آسان كردن تصميمات بازاريابي بكار رفته است. به عنوان نتيجه بررسي وسيع مقوله و مشاهدات مورد پژوهش، مقاله به محدوديتها و نقاط ضعف در روش تحقيق QFD اشاره ميكند. واژه عوامل موفقيت مهمي براي بهبود عملكرد روش تحقيق QFD در پروژههاي راه و ساختمان توصيه شده است.
Case study: QFD application in a hovsing project : كاربرد QFD در پروژه مسكن مورد پژوهش شيوه كار QFD صوت گرفته توسط شركت ساختماني متوسط، بزرگ دست اندركار در بخش مسكن را پوشش ميدهد. شركت كه نام آن بعلت دلايل محرمانه محفوظ ميماند، سازنده با تجربهاي است كه مجتمعهاي مسكوني بيشماري را در منطقه Ankava (آنكارا) ساخته است. در زمان بكارگيري QFD در اين شركت، مرحله ساختماني مجتمع مسكوني بزرگي تمام شده است. و شركت سعي داشت استراتژي بازاريابي مؤثري را براي فروش واحدها تدوين نمايد. كل مجتمع مسكوني بلند 23000 مترمربع بود كه 1/388 متر مربع براي تسهيلات سالن اجتماعات و واحدهاي مسكون استفاده شده است. بقيه محدوده براي اهداف تفريحي در نظر گرفته شده است اهداف بكارگيري QFD بدين قرار مشخص گرديده است:
1- تعيين استراتژي بازاريابي با شناسايي توقعات گروههاي مشتري مورد نظر و مقايسه نقاط قوت و ضعف مجتمع مسكوني با آن موارد در پروژههاي مسكن ديگر موجود در بازار
2- بكارگيري يافتههاي مربوط به QFD كنوني بري تسهيل تصميمگيري در پروژههاي بعدي
3- تدوين رويكرد سيستماتيكي كه تصميمگيرنده را در تمام مراحل زنجيره با ارزش ساختماني شامل تحليل سهولت و طراحي راهنمايي ميكند، شركت از روش QFDمطلع نبوده و آنرا در هيچ يك از پروژههاي مسكن قبلي خود بكار نبرده است.
QFD مراحل زيادي براي دنبال كردن دارد كه همگي براي تشكيل خانه با ماتريسهاي كيفيت HOQ در ارتباط هستند. ماتريس HOQ همانطور كه از نام آن پيداست ظاهري شبيه خانه دارد. الحاق ماتريسهاي فرعي بكار رفته براي افزايش رضايت مشتري با ايجاد پروژه ها، محصولات تقاضا شده توسط مشتريان است بخشهاي تشكيل دهنده ماتريس HOQ بدين قرارند.
سيستم مديريت منابع انساني (HRM)
مديريت منابع انساني به چگونگي سازماندهي و توزيع منابع انساني در بهترين شكل ميپردازد. تا اينكه كاركنان سازمان قادر به توزيع قابليتهاي خود در حد ممكن باشند. اساساً سيستمها شامل رديف كارهاي طراحي شده براي تضمين اين مطلب هستند كه تعداد مناسب پرسنل منابع در محل درست در زمان درست قرار دارند. در اصل مديريت منابع انساني شامل ارزيابي سطوح كنوني و استفاده از كاركنان و مهارتهاي مربوط به عناصر داخلي در برآورده كردن تقاضا براي محصولات سازمان و ارائه راههاي ديگر براي تطبيق منابع انساني با تقاضاي پيشبيني شده است.
رسانه ارتباطي
تابلوي اعلانات و ايميل هر دو از كنش هاي متقابل نيز همزمان حمايتكننده ليست پيوسته پيام آني، اتاق كنفرانس پيوست، پيننده 3D به كنش متقابل لزماني در زمان واقعي امكان ميدهد.
ايميل e.mail
ايميل با دو عملكرد، آگهي خودكار ايميل و ذخيره خودكار دادههاي ايميل است. آگهي خودكار ايميل ميتواند بطور خودكار ايجاد شود و آگهيها و اعلاميهها را از طريق ايميل در پاسخ نسبت به شركتكنندگان تيم ارسال نمود. كه در اين رساله تاريخ جلسه، به روز در آوري دادهها يا ارسال و دريافت پاسخها مد نظر است. ذخيره خودكار دادههاي ايميل تسهيلات مديريت ايميل، ذخيره شده در پايگاه اطلاعات ارتباطي و براي كمك به شركتكنندگان تيم جهت ذخيره تمام ايميلها براي ثبت ارتباطات است.
تحليل اطلاعات بازاريابي
سيستم MIS توسعه يافته، قابليت تحليل مشهورترين محصولات در محدودة خاص و ارتباط با سيستم اطلاعاتي آمار براي نشان دادن منابع جهت ارائه را دارا ميباشد. بر طبق تحليل اطلاعات بازاريابي و پارامترهاي محصول موجود، سستم موضوعات كليدي مربوط به هر يك از پارامترهاي محصول را كشف و بعد گزارش رسمي براي توصيه بهترين استراتژي اين محدوده را ايجاد ميكند. بعد از اينكه تحقيقات جامع براي محدودة خاص انجام شد، سيستم شروع به ايجاد گزارشات معيارها، گزارشات تحقيقات اساسي، گزارش تحليل بازار ميكند. بعد انتخاب عقايد و پيشنهادات مناسب، با استفاده از روش نقشه مفهوم، استراتژي مناسبي براي، محصول در ايجاد ميشود. با بازنمودن نرمافزار اداري MS مدير پروژهاي را براي محصول جديد برنامهريزي ميكند، از طريق رسانه ارتباطي، مدير پروژه قادر به ارائه عقيده به هيئت مديره از طريق اينترنت است. آكرميت مديره، پيشنهاد پروژه را تصويب كند. همانطور كه تصوير 4 نشان داده شده است شامل فرايند اين دهيد. بروي اطلاعات بازاريابي، جمعآوري و انتخاب عقيده يا پيشنهاد، طرحي پروژه پيشنهادي و فعاليتهاي تصويب يا رد پروژة پيشنهادي است.