نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 5 دانلود
امتیاز فایل : -1 امتیاز
بازدید : 417 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,262 كاربر
adsads
شرایط صحت و ایمنی پلها
شرایط صحت و ایمنی پلها
تاریخ ارسال : 05 /01 /1394
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,فنی مهندسی,متفرقه
حجم فایل : 172.99 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 147 صفحه
امتیاز : -1




قیمت : 13,000 تومان



توضیح :
فهرست مطالب
عنوان        صفحه
1- مقدمه
2- هدف و گستره نظر سنجي
3- سيستم هاي بازرسي و مجموعه قوانين
1-3- موارد عمومي
2-3- استانداردهاي بازرسي يا دستنامه ها
3-3- منظور و گستره بازرسي
4-3- تناوب و دفعات بازرسي
5-3- شيوه بازرسي
6-3- بازرس
7-3- مديريت اطلاعات بازرسي
8-3- امكانات بازرسي
4- تكنيك هاي بازرسي
1-4- شرايط حاضر و گرايش ها
1-1-4- تكنيك هاي بازرسي براي اعضاي فولادي سازه
2-1-4- تكنيك هاي بازرسي براي اعضاي بتني سازه
3-1-4-تكنيك هاي بازرسي براي پايه هاي مياني پل، پايه هاي كناري پل
فونداسيون ها
4-1-4- تكنيك هاي بازرسي براي تجهيزات فرعي
2-4- مثالهايي از تكنولوژي بازرسي در حال توسعه
1-2-4- كاربردهاي GPR براي ارزيابيهاي كف پل (فنلاند)
2-2-4-آزمايش غيرمخرب پلهاي بتني از طريق سيستمScorpion (فرانسه)
3-2-4- سيستم بازرسي خودكار تاوه RC (ژاپن)
4-2-4- اندازه گيريهاي كف پل با استفاده از رادار محرك (سوئد)
5-2-4- اندازه گيري پتانسيل (سوئيس)
3-4- موضوعاتي در آينده
5- مثالي از تكنيك هاي تشخيص در مديريت پل
1-5- تصوير كيفي ساختارها (فرانسه)
2-5- معياري براي مديريت پلهاي راه (ايتاليا)
3-5- تخمين فراواني پلهاي راه (ژاپن)
4-5- تحريم موقتي پل هاي PC پس كشيده (انگلستان)
5-5- دستورالعمل هايي به منظور ايجاد حالت فني پل (روماني)
6- خلاصه و توصيه ها
7- فهرست نگاري
8- ضميمه
 
1- مقدمه
در بيستمين جلسه كميته پيرامون پلهاي راه كه در فوريه 1992 برگزار شد، يك نظرسنجي در رابطه با، مديريت پل- پيرامون شاخصي از شرايط صحت و ايمني پلهاي در حال استفاده پيشنهاد شد.
سرانجام تصميم گرفته شد كه اين نظرسنجي، در جلسه كميته اجرايي كه در 27 ماه مه همان سال در بروكسل برگزار شد، انجام بگيرد.
اين نظرنسجي، به منظور روشن نمودن وضعيت و گرايش هاي فعلي مديريت پلهاي در حال استفاده از طريق جمع آوري دانش و اطلاعات در رابطه با مديريت پل در كشورهاي مختلف، انجام گرفت. نتايج اين نظرسنجي، بعدها مي تواند در ارتقاي تكنيكهاي بازرسي و تشخيص، مورد استفاده قرار بگيرند.
پرسشنامه هاي نظرسنجي در ميان كشورهاي مختلفي توزيع شد و بطور كلي هفده، كشور به اين پرسشنامه‌ها، پاسخ دادند (به جدول1-1 نگاه كنيد) اين نظرسنجي براساس اطلاعات جمع آوري شده تكميل شد. اين گزارش، نتايج نظرسنجي و اطلاعات كسب شده را ارائه مي نمايد و پيشنهادي در راستا و موضوعات مديريت پل در آينده، مطرح مي نمايد.
هدف و گستره نظرسنجي
ساختارهاي پل، حلقه هاي ارتباطي مهمي را در يك سيستم راه، ايجاد مي نمايند. پلها، يكي از بخشهاي راه هستند كه نياز به بيشترين توجه دارند و 30 درصد از سرمايه گذاريهاي كلي در بخش راه را به خود اختصاص مي دهند. پلها، راههايي كليدي به منظور تضمين ايمني ترافيك راه، هستند و پلها نقش مهمي در حفظ و نگهداري محيط زيست دارند. نيمه دوم قرن بيستم، شامل توسعه جهاني چشمگيري در زمينه ترافيك راه بوده است كه طي آن رشد قابل ملاحظه اي در تعداد پلهاي احداث شده طي دهه 1950 و 1960 صورت گرفته است (جدول 2-1). هرچند اين رشد در دهه 1970 به اوج خود رسيد. با اين حال، بسياري از كشورها، براي احداث راهها، همچنان نياز به سرمايه گذاري در پلها دارند.
هدف و گستره بازرسي
هر كشوري، از بازرسيهاي عمومي براي كشف زود هنگام تخريب، بازرسيهاي كامل براي ارزيابي سالم بودن و نياز به تعمير و ساير بازرسيها براي منظورهايي خاص، استفاده مي نمايد. از ميان آنها، بازرسيهاي عمومي و كامل، بصورت ادواري بكار گرفته مي شوند. بازرسيهاي خاصي در صورت لزوم، مانند پس از يك مورد غيرعادي يا آسيب شديد، يا زمانيكه بواسطه نتايج يك بازرسي كامل و مشروح، نياز به بازرسي ديگري مي باشد، بكار گرفته مي شوند.
بازرسيهاي عمومي، در طول بررسيهاي راه روزانه، انجام مي گيرند كه از طريق بررسيهاي بصري (از درون يك خودرو) رويه  جاده، درزهاي انبساط سيستم‌هاي زهكشي و غيره و همچنين از طريق مطالعات دورازمحل سازه‌هاي روزميني و زيرزميني، اينكار، انجام مي گيرد. 
بازرسيهاي تفصيلي و خاص بصورت عيني و در مجاورت سازه از داربست موقتي يا خودروي بازرسي، انجام مي‌گيرند. همچنين از تجهيزات بازرسي نيز استفاده مي‌شود.
طبق اطلاعات جمع آوري شده، طول اجرا شده در هر كشور متفاوت است. بنابراين به منظور مقايسه شرايط پلهاي راه در ميان كشورها، حتي الامكان از نقطه نظري برابر، اين گستره با اطلاعات دقيق، بعنوان «راه اصلي» تعيين و تعريف شده است (به ضميمه، جدول 1 نگاه كنيد).
 
از سوي ديگر، سرمايه گذاري در تعمير و نگهداري پلهاي از قبل ساخته شده، نيز حائز اهميت مي باشند. پلهايي كه در دهه 1950 ساخته شده بودند، در حال حاضر بالغ بر سي سال است كه در حال استفاده بوده اند. اين امر نياز به توجه بيشتر در رابطه با تعمير ونگهداري پل كارا و امن را به منظور نگهداري و تداوم راههاي تردد، مي طلبد. به منظور حفظ حراست از منافع عمومي، لازم است كه نگهداري موثري از پلهاي موجود به منظور افزايش طول عمر آنها، بعمل آيد.
از يك نقطه نظر واحد، شرايط موجود، امكان سرمايه گذاري نامحدود را نمي‌دهند و سرمايه گذاري در سيستم راه به موثرترين و كارآمدترين روش، موضوعي مشترك براي كليه كشورها مي باشد. به همين ترتيب، لازم است كه درك و شناخت دقيقي از شرايط حاضر و آتي پلها داشته باشيم و تصميم گيريهاي معقول و متقاعد كننده اي در رابطه با توزيع و تقسيم بودجه ها از نقطه نظر حفظ و نگهداري راههاي تردد و محيط زيست در حين توجه به شرايط موجود، داشته باشيم.
مقوله مديريت پل اخيراً در پاسخ به اين نيازها، مطرح شده است. كميته C11 به اين مقوله، بعنوان يك استراتژي براي مواجهه با موضوعات گسترده مربوطه، به منظور تضمين ايمني و توانايي استفاده از پلهاي موجود به نحوي كه در گزارش OECD تعريف شده بود، به خوبي واقف است.
فعاليت هاي خاص، موضوعات گسترده اي از اين قبيل را در بر مي گيرند: 
- تكميل و روز آمد كردن موجودي پلهاي در حال استفاده و اطلاعات مربوطه
- تخمين هاي بودجه و توزيع هاي آن
- برنامه ريزي بازرسي
- آموزش و پرورش پرسنل بازرسي و تعمير و نگهداري
- تجهيزات و متدهاي بازرسي
- دسترسي به كليه اطلاعات مربوط به پلها
- تشخيص شرايط صحت و ايمني
- تعمير و تقويت
- برنامه تعويض و جايگزيني
- كنترل ترافيك
كميته C11 موضوع مديريت پل را برگزيد، به اين دليل كه از نقطه نظر نيازهاي فعلي در جاييكه مديريت و نگهداري پل به منظور ايمني راه و حفظ و نگهداري زيست محيطي، ضروري است، بسيار مهم است كه يك سازمان بين المللي، تئوري مثبتي را در رابطه با متدهاي كارآمد براي مديريت پل، براساس تجربيات و مفاهيم انفرادي استفاده شده در كشورهاي مختلف ارائه نمايد.
با اين حال، تفاوتهايي در تاريخچه مديريت پل و در سطوح گسترش و ارتقا كه بدليل تفاوت در شرايط جوي، تاريخ، فرهنگ و شرايط ارتقاي راه در كشورهاي مختلف، هستند، وجود دارد. بنابراين، تصميم بر اين گرفته شد كه تا دوره جلسه 1995 مونترال، اين تحقيق، بر روي موضوع مشترك يك، شاخصه اي از شرايط صحت و سلامت پلهاي در حال استفاده، متمركز شده چرا كه اين موضوع بخش عمده اي از فعاليت هاي مديريت پل را در بسياري از كشورها، تشكيل مي دهد. پس از اين موضوع، تكنيك بازرسي و تشخيص كه به منظور شناسايي شرايط پلهاي در حال استفاده، مورد بررسي قرار گرفت.
اين گزارش، نتايج اين نظرسنجي را كه طبق موارد و دسته هاي زير، جمع بندي شده اند، ارائه مي نمايد:
1) سيستم هاي بازرسي و مجموعه قوانين استفاده شده براي شناسايي پيشينه و سابقه پلها در كشورهاي مختلف.
2) سبكها و شرايط فعلي تكنيكهاي بازرسي كه در حال استفاده هستند يا در كشورهاي مختلف، توسعه يافته اند.
3) مثالهايي از تكنيكهاي تشخيصي.
3- سيستم هاي بازرسي و مجموعه قوانين
1-3- موارد عمومي:
به منظور نگهداري و مديريت موثر پلهاي در حال استفاده، چند سري فرآيند بايد بطور سيستماتيك بكار گرفته شوند تا شرايط تخريب، شناسايي، پيوستگي و اتصال آن، بررسي و هرگونه معيارهاي مخالف، مشخص شوند. بعنوان مثال فرايندهايي از بازرسي گرفته تا تشخيص. بنابراين، ضروري است كه استانداردها يا دستورالعمل هايي كه اين موارد را تصريح مي نمايند، استمرار پيدا كنند.
تركيبات متنوع و گسترده اي از طبقه راه و تعداد، نوع و تاريخ احداث پلهايي كه تحت مديريت هستند، در هر كشوري، وجود دارد. استانداردهاي بازرسي، يا دستورالعمل هايي كه در هر كشوري، در پاسخ به شرايط انفرادي به منظور كشف آسيب پل، وضع شده اند، ميزان پيوستگي را شناسايي و در مورد لزوم تعمير يا جايگزيني، قضاوت مي نمايند. نتايج چنين بازرسيهايي در پايگاههاي اطلاعاتي كامپيوتري، در بيشتر كشورها، استمرار پيدا مي كنند، چرا كه اين نتايج، براي بازرسيهاي بعدي‌و كارهاي تعميراتي، ضروري هستند. اين استانداردها، دستورالعمل‌ها، نتايج جمع آوري شده بازرسيها و متدهاي بازرسي، براي هر كشوري، در زمينه اداره و كنترل پلهاي مشابه، بسيار مفيد هستند.
2-3- استانداردهاي بازرسي يا دستورالعمل‌ها
هر كشور گزارش كننده، استانداردهاي بازرسي و دستورالعمل هاي وضع شده خاص خودش را دارد. يكي از بكارگيريهاي اوليه استانداردها و دستورالعمل هاي موجود وضع شده، در امريكا و در سال 1970، صورت گرفت.
در هر كشوري مبناي بكارگيري بازرسي، در استانداردها و دستورالعمل ها، مشخص شده است، جاييكه مهندسان، مي توانند متدهاي واقعي قابل استفاده را تعيين نمايند.
مطالب و محتواي استانداردها و دستورالعمل ها در هر كشوري مي تواند، متفاوت باشد، برخي از آنها براساس نوع ساختار طبقه بندي مي شوند (مانند سازه روزميني، سازه زير زميني و تجهيزات فرعي)، در حاليكه، سايرين براساس نوع بازرسي، گروه‌بندي مي شوند.
در بيشتر كشورهاي تحت مطالعه، بازرسي اصلي، به تفصيل شرح داده شده اند اين جزئيات شامل هدف، تناوب، سيستم/ متد، موضوع و اقلام، ثبت نتايج بازرسي و ارزيابي نتايج بازرسي مي باشد. همچنين در بسياري از كشورها، براي هر تعمير و يا تعويض توصيه شده براساس نتايج بازرسي، اين توضيحات، ارائه مي شوند.
 
انواع اصلي آسيب ديدگي/ خسارت
خسارتي كه در اعضاي بتني سازه ايجاد مي شوند به دسته هاي قابل شناسايي بصري و غيرقابل شناسايي، تقسيم مي شوند. دسته اول شامل تركها، پكيدگي بتن جدا شدن، هواديدگي آرماتور، لكه دار و زنگ زده شدن، حفره‌اي، وشيره دهي بتن، مي‌شود. آسيب هايي كه قابل شناسايي بصري نيستند شامل خوردگي آرماتورها در بتن و نقايص دوغاب ريزي مجرا، مي باشد.
سه عامل وجود دارند كه باعث خسارت مي شوند عوامل طراحي، ساخت و عوامل بيروني. علل برخي از آسيب ها را مي توان به سادگي از شرايط آسيب، شناسايي نمود، در حاليكه علل برخي ديگر را نمي توان به آساني، شناسايي كرد. به همين دليل، شناسايي علت، بايد از جهات گوناگون صورت بگيرد. مكانيسم ترك خوردگي، پيچيده است و چند عمل بر روي يكديگر تأثير مي گذارند تا آسيب ترك خوردگي، افزايش پيدا كند.
صدمه نمكي:
آرماتورها در بتن، زماني خوردگي پيدا مي كنند كه شوري زيادي در بتن وجود داشته باشد. شوري به دليل نفوذ ذرات نمك دريا از طريق پاشش، خاصيت يخ زدايي نمك، استفاده از شن دريا بدون خارج نمودن نمك آن و استفاده از افزودنيهاي حاوي كلريد سديم، افزايش پيدا مي كند. حجم زنگ زدگي حاصله تا دو و نيم برابر حجم اصلي خود، افزايش پيدا مي كند كه موجب بروزترك هايي در آرماتورها مي شود. آب و اكسيژن از طريق تركها، بطور فعالي جايگزين مي شوند و باعث تسريع عمل خوردگي مي شوند. اين امر منجر به جدا شدن روكش بتن، هوا ديدگي آرماتورها و از بين رفتن برش عرضي آرماتورها مي شود كه نهايتاً منجر به از بين رفتن فونداسيون سازه اي مي شوند.
واكنش قليا- سيليس (بتن)
با يك واكنش قليا- سيليس، تركهايي بر روي سطح بتن بوجود مي آيند و منجر به گسترش عرض ترك خوردگي و يك افزايش در تراكم ترك مي شود كه باعث تغيير شكل خود سازه مي شود. واكنش هاي قليا- سيليس نيز منجر به يك كاهش در قدرت بتن و خوردگي آرماتورها، مي شوند. در سازه هاي بتن مسطح، يا سازه هايي كه آرماتورها در آن تحت درگيري كم مي باشد، تركهاي ريز سطحي شكل مي گيرند.
از سوي ديگر، در سازه هاي PC يا RC نيروي انبساط داخلي، در مسير درگيري ضعيف عمل مي كند كه عموماً منجر به شكافهايي در طول مسير درگيرهاي آرماتورها مي شود. بهرحال، الگوهاي ترك خوردگي، طبق ميزان محدوديت و تفاوتهاي در مناطق يا شرايط زيست محيطي، پيچيده مي شوند.
دستورالعمل هايي براي ايجاد وضعيت فني يك پل (روماني):
طبق دستورالعمل هاي فني استفاده شده توسط INCERTRANS، پايه‌گذاري وضعيت فني يك پل بزرگراه، با تخمين معيارهايي كه كيفيت سازه و ميزان عملكرد پل را مشخص مي كند. شاخصه هاي “Ci” سنجش كيفي و كمي شاخصه هاي مربوط به عملكرد “Fi” را مشخص مي كنند، صورت مي گيرد. شاخصه هاي كيفي ذكر شده، با تفاوت بين وضعيت فني اوليه (در حالت خيلي خوب) و وضعيت در لحظه اي كه عناصر اصلي سازه (Ci) و ويژگيهاي كاركردي (Fi) آن عبارتند از: Fi=10-D ياCi.
 
 


  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | mjavad25 | تاریخ ارسال : 05 /01 /1394

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.