توضیح :
فهرست مطالب
عنوان صفحه
روغن موتور 2
بازديد سيستم خنك كننده 4
بازديد سيستم جرقه زني 4
بازرسي و تنظيم لقي سوپاپ ها 5
تعميرات موتور 6
سيستم روغن كاري 8
واترپمپ 10
عيوب كلاچ ونحوه تشخيص آن 11
شرح عملكرد سيستم ترمز 13
بازكردن و نصب و بستن لنتهاي ترمز چرخ جلو 14
بازكردن و تعمير و نصب مجدد پمپ اصلي ترمز 15
تشريح كلي گيربكس پرايد 17
سيستم جرقه زني 19
سيستم جرقه زني پلاتين دار 20
نماي كلي سيستم فرمان 24
بازديد ،تعمير و نگهداري فرمان روي اتومبيل 26
پياده و سوار كردن سيبك رابط ميل فرمان 27
خلاصه مطالب:
موتور پرايد داراي سيلندر چدني و سر سيلندر آلومينيومي است. براي گردش ميل لنگ، پنج محور ثابت در نظر گرفته شده است براي هر سيلندر يك سوپاپ ورود وي يك سوپاپ خروج در نظر گرفته شده است و حركت آن هم توسط يك ميل سوپاپ كه در سيلندر قرار دارد و حركت چرخش خود را از ميل لنگ توسط تسمه ميگيرد و استفاده از تسمه هم باعث كم شدن سرو صدا مي شود و حركت نوساني بادامك ها ميل سوپاپ مستقيماً به اسبكها وارد مي شود و سوپاپها را باز و بسته مي كند.
سيستم روغن كاري از نوع تحت فشار است و جريان روغن پس از عبور از يك فيلتر كه به صورت سري در مدار جريان روغن تعبيه شده است به ديگر مسير يا هدايت مي شود. پمپ روغن از نوع دور موتوري غير هم مركز است و چرخش خود را از انتهاي جلوي ميل لنگ كسب مي كند. به دليل برابري دور ميل لنگ و روتورهاي پمپ و همچنين بزرگي نسبي روتورها، توان بالايي در تأمين روغن مورد نياز موتور دارد.
موتور و ؟؟ به صورت متصل به همه كثير و در جهت محور عرضي اتومبيل به
روي شاخص نصب مي شود و نيروي خود را توسط دو عدد پلوس با اتصلات ويژه به چرخهاي جلوي اتومبيل انتقال مي دهند.
بازرسي هاي لازم و دوره اي موتور:
بازرسي هاي دوره اي موتور بايد در زمان بندي خاص باشد تا بتوان عيوب موتور را گرفت.
روغن موتور:
هر هفته كلي مسافت 400 الي 500 كيلومتر بايد سطح روغن مورد بررسي قرار گيرد وقتي كه موتور خاموش است كيج روغن را از محل خود در مي آوريم. مقدار آن بايستي تا F باشد و در صورتي كه به L رسيده باشد بايد 5/0 تا 1 ليتر روغن به آن اضافه شود.
كيفيت روغن را نيز مي توان آزمايش كرد اگر روغن كاملاً سياه يا نزديك به سياهي باشد و يا لزميت آن كمتر از روغن نو باشد بايد حتماً آن روغن تعويض شود.
دلايل كاهش روغن:
1- نشت روغن از تمامي درزها و اتصلاتي كه روغن در آنجا با فشار يا بدون فشار حضور دارد
2- بدليل فرسودگي بيش از حد سيلندر و پيستون و رينگ روغن و گشاد شدن كايدهاي سوپاپ و خشك شدگي كاسه نمدها و اورينگ هاي كنترل روغن- فرسايش بيش از اندازه و افزايش لقي يا تاقانهاي متحرك موتور
3- بدليل پايين بودن ويسكوزيته و از دست دادن خاصيت روانكاري بعضي از روغن ها در موتورهاي سالم هم مي سوزند.
بازديد فيلتر هوا:
با مشاهدة ملايمي مانند آغشتگي به روغن، پارگي و يا هر گونه آسيب ديدگي كاغذ و دو لبة فيلتر بايد آن را تعويض كنيم. و در بعضي مواقعه شدت گرفتگي فيلتر به قدري زياد است كه نمي گذارد هوا از آن عبور كند و در اين شرايط بايد حتما آن را تعويض كنيم.
بازديد سيستم خنك كننده:
1- بازديد كليه شيلنگ ها و لوله هاي عبور آب به لحاظ عدم پوسيدگي، پارگي و نشت كه بايد اصلاح شود در غير اين صورت موتور آب خود را از دست داده و آسيب جدي مي بيند.
2- بازديد ميزان آب موجود در رادياتور كه بايستي تا نزديكي درچه رادياتور باشد براي اين كار بايد موتور خنك باشد و آب در رادياتور بايد بين Low ,Full باشد.
3- تسمه واتر پمپ كه آلترناتور را نيز به گردش در مي آورد نبايد داراي پوسيدگي يا ترك هاي در لبه هاي داخلي و بيروني باشد.
بازديد سيستم جرقه زني:
شمع ها را بايد مورد بازرسي قرار داد و خرابي رزوه ها و اثر آب بندي آنها وجود روغن بر روي الكتروها و فرسودگي الكترو ها از علائمي هستند كه در صورت مشاهده بايد شمع ها را تعويض شوند.
درب دلكر را از نظر ترك خودرگي، رسوب گرفتن ترمينالها، سوختگي يا خوردگي ترمينالها و سائيدگي زغالها مورد بررسي قرار ميدهيم.
آزمايش فشار تراكم:
كاهش قدرت موتور و همچنين نامنظم كار كردن آن كه با لرزش نيز همراه است. كه براي آزمايش آن از اين طريق استفاده مي كنيم.
1- موتور را تا درجه حرارت نرمال گرم مي كنيم
2- موتور را خاموش مي كنيم و تمام شمع هاي آن را باز مي كنيم.
3- سيم مثبت كويل را باز مي كنيم تا مدار ثانويه سيستم جرقه زني قطع شود
4- پدال گاز را تا انتها نگه مي داريم و شروع به استارت زدن مي كنيم
5- پس از چند دور گردش موتور، عقربة فشار سنج به نقطه اي مي رسد كه ديگر حركت نمي كند و همانجا مي ايستد عددي كه مقابل نوك عقربه است معرف ميزان فشار تراكم سيلندر است.
بازرسي و تنظيم لقي سوپاپ ها ( فيلر گيري)
فيلر گيري سوپاپ هاي موتور به دليل فرسايش لبة سوپاپها و نشيمنگاه آنها بايستي هر 10000 كيلومتر انجام مي شود در غير اين صورت نه تنها موتور به طور نامنظم كار مي كند، بلكه با كاهش تدريجي خلاصي يا لقي سوپاپ و ادامة كار موتور در اين شرايط سوپاپ ها مي سوزند. همچنين اگر لقي سوپاپها بيش از اندازه باشد موتور بد كار مي كند و ايجاد صدا مي كند. البته سوپاپها در يك موتور تازه تعمير بايستي پس از كلي 1000 كيلومتر مسافت بازرسي سطح آب باطري و سنجش غلظت آن
در هر 1500 كيلومتر بايد سطح آب باطري بازديد شود سطح آب باطري بايد بين دو خط موازي روي ديوارة كنارة باطري باشد در صورت كم بودن بايد به آن آب مقطر اضافه شود و غلظت اسيد هم با غلظت سنج اندازه مي گيرند. و همچنين اگر اتصالات كثيف بشاد يا محكم هم نباشد اتصلات باطري با افت ولتاژ مي شود.