نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 4 دانلود
امتیاز فایل : -3 امتیاز
بازدید : 209 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,258 كاربر
adsads
پروژه انرژی خورشیدی
پروژه انرژی خورشیدی
تاریخ ارسال : 09 /01 /1394
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,فنی مهندسی,تصاویر,متفرقه
حجم فایل : 2.75 مگابايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 83 صفحه
امتیاز : -3




قیمت : 6,000 تومان



توضیح :
 
انرژي خورشيدی
 
 
 
فصل اول
مقدمه
 
 
 
محدود بودن سوخت هاي فسيلي بر روي زمين و همچنين اثرات سوئي كه در ارتباط با استفاده از انرژي هسته اي وجود دارد بشر را بر آن داشت تا بدنبال يك منبع انرژي ديگر براي ادامه حيات خود در روي زمين باشد براي ادامه حيات بشر مي تواند دو راه را در پيش گيرد اول اينكه به دنبال راهي براي كنترل همجوشي هسته اي باشد و دوم اينكه بتواند از انرژي خورشيد كه سرچشمه تمام انرژي هاي روي زمين است استفاده كند. 
استفاده از انرژي خورشيد سابقه تاريخي زيادي دارد البته اين استفاده بيشتر محدود به انرژي گرمايي خورشيد بوده است. در فصل دوم به طور مختصر در اين رابطه مطالبي ارائه شده است. 
در فصل سوم به طور مختصر در مورد ساختار ملكولي موادي بحث شده است كه در مبحث فتوولتائيك استفاده مي شوند. 
در فصل چهارم كاربردهاي انرژي خورشيدي در دنياي امروز آورده شده است. مبحث هاي اين فصل در مورد فعاليت هايي است كه در آنها از انرژي گرمايي خورشيد استفاده 
مي شود. 
در فصل پنجم مواردي كه در عملكرد يك سيستم خورشيدي مؤثر مي باشند مثل تشعشع خورشيد، درجه حرارت، رطوبت و حركت هوا اشاره و توضيح مختصري در رابطه با آنها آورده شده است. 
فصل هاي ششم، هفتم، هشتم و نهم بيشتر به معرفي سلول هاي خورشيدي پرداخته شده است. اينكه سلول هاي خورشيدي چيست نيازهاي يك سلول خورشيدي، اين سلول ها چگونه ساخته مي شوند و اين كه سلول هاي خورشيدي چگونه كار مي كنند در فصل دهم اجزاي يك مدار فتوولتائيك روش انتخاب آنها و توضيحاتي در مورد آنها آورده شده است. صفحه هاي خورشيدي، باتري، تبديل كننده، شارژ كنترلر، اجزاي اصلي اين مدار هستند در فصل يازدهم و دوازدهم دسته بندي سلول هاي PV و انواع مختلف اين سيستم ها ارائه شده است در فصل سيزدهم عملكرد اين اعضاء در شرايط متغيير توضيح داده شده است شرايط محيط و تابش خورشيد بر روي عملكرد اين سلول ها تأثير زيادي دارد. در فصل بعدي در مورد متمركز كننده هاي نور خورشيد و تأثير استفاده از آنها بر روي صفحات خورشيدي آورده شده است. 
در فصل هاي پانزدهم و شانزدهم در مورد صنعت PV و مطالعاتي كه در حال حاضر در روي اين صفحات در حال انجام است اشاره شده است در فصل نوزدهم مثال هايي از كاربرد فتوولتائيك ها در دنياي امروز آورده شده است. بيشتر اين فعاليت ها منحصر به مكان هايي مي شود كه از شبكه برق دور هستند و آوردن شبكه برق محلي به اين نقاط مقرون به صرفه نيست در فصل بيستم مقاله اي در مورد تحليل استفاده از انرژي خورشيدي فتوولتائيك در يكي از شهرهاي آمريكا آورده شده است كه مقرون به صرفه بودن اين سيستم را براي استفاده بررسي مي كند. 
فصل آخر در مورد طراحي و ساخت يك سيستم PV براي توليد برق DC و AC است در اين فصل محاسبات لازم براي طراحي با مشخصات دقيق اجزاي مدار آورده شده است اين كه اين سيستم براي استفاده مقرون به صرفه است يا نه در فصل نتيجه گيري آورده شده است. 
 
 
 
فصل دوم 
                  نیروی خورشیدی در تاریخ
 
 
امروزه مي‌دانيم كه سرچشمه غالب گوناگون شكل‌هاي گوناگون انرژي مورد استفاده ما انرژي خورشيدي است . منشأ سوخت‌هاي فسيلي ، جريان آب ، باد ، جزر و مد همگي از انرژي خورشيدي مايه مي‌گيرند . سوخت‌هاي فسيلي روبه پايانند . استفاده از انرژي جريان‌اب و باد و مانند آنها نمي‌توانند تمام انرژي مصرفي جهان را تامين كنند . استفاده ازسوخت‌هاي هسته‌اي از طريق واكنش‌هاي شكافت مواد راديواكتيو موجود در طبيعت مخاطراتي را در بردارد كه ادامه روز افزون آن به مصلحت انسان نيست و مهار واكنش همجوشي هسته‌اي هنوز امكان پذير نشده است . انرژي پايان ناپذيري كه در اختيار داريم انرژي خورشيدي است . اما وسايلي كه تاكنون براي جمع‌اوري و استفاده از انرژي خورشيدي ساخته شه است هنوز براي ايجاد انرژي مصرفي ما كافي نيست و از طرف ديگر بسيار گران تمام مي‌شود . با اين وجود دانشمندان دو راه در پيش رو دارند : يكي كنترل واكنش‌هاي همجوشي هسته‌اي و ديگر يافتن راه هاي بهتر و ارزان‌تر از انرژي خورشيدي  . 
 آن مقدار انرژي كه از خورشيد به زمين مي رسد بسيار زياد است ، مقدار كل اين انرژي كه در هر سال به صورت نور خورشيد به زمين مي‌رشد حدود 130 مرتبه بيشتر از مقدارانرژي موجود در زغال سنگ ، نفت ، و گاز همه دنياست . 
 رومي‌ها خانه‌هاي كوچك شيشه‌اي ساخته بودند كه مي‌توانستند در درون آنها گياهان را پرورش دهند . ممكن است هواي بيرون براي رشد گياهان بسيار سرد باشد . اما اگر گرماي خورشيد در درون اين خانه‌هاي شيشه‌اي گير بيفتد گياهان به خوبي درون آنها رشد خواهند كرد . اين ساختمان‌هاي شيشه‌اي خانه‌هاي سبز يا گل خانه مي‌نامند . فرايندي كه در اثر آن شيشه يا ماده‌اي ديگر گرما را به صورت گفته شده گير مي‌اندازد اثر گلخانه‌اي ناميده مي‌شود . 
 يونانيان و چينيان باستان كشف كرده بودند كه پرتوهاي بازتابيده نور خورشيد از يك قطعه فلز صيقلي كاو متمركز مي‌شوند و همه آنها در مركز يا كانون به هم مي‌رسند. اولين آينه‌هاي خميده‌اي كه  براي  اين منظور مورد استفاده قرار گرفتند به شكل نيمكره بودند ، در حدود 230 سال پيش از ميلاد ، رياضي دان يوناني به نام دوسيتئوس نشان داد كه آينه‌اي به شكل سهموي براي بازتاباندن پرتوها به يك نقطه بهتر عمل مي‌كند . نورخورشيد بازتابيده از سطح دروني يك سهموري در يك كانون به هم مي رسند و دما در اين نقطه بسيار زياد خواهد بود . چنين آينه هايي كوره‌هاي خورشيدي ناميده مي‌شوند . 
 
 
 
 
          فصل سوم 
                                                         ساختار اتمی وتولید الکتریسیته
 
 
 
بيرون هسته مركزي اتم ها يك يا چند ذره ريز به نام الكتورن وجود دارد هنگامي كه اين الکترون ها سست و از اتمي به اتم ديگر رانده مي شوند جريان الكتريکی برقرار مي شود. نور خورشيد انرژي كافي دارد  تاالکترون های  بعضي از اتم ها را آزاد كند . در اين حالت اگر موادي كه شامل چنين اتم هايي هستند در معرض نور قرار بگيرند جريان الكتريكي ایجادخواهند كرد. 
در سال 1873 شيميداني به نام ويلوبي اسميت به طور تصادفي كشف كرد كه فلز سلنيم وقتي كه نور به ان مي تابد جريان الكتريكي هدايت مي كند . 
در سال 1948 كشف شد كه بعضي از مواد كه در حالتهاي عادي رساناي جريان الكتريكي نيستند مي توانند الكترون ها يی از اتمهای خود خارج  سازند. به اين ترتيب آنها مي توانند جريان را نسبتاً خوب هدايت كنند . به همين دليل اين مواد را نيمه رسانا مي نامند . اگر نيمه رسانا از مواد بسيار خالصي ساخته شوند الكترون ها مي توانند با سهولت خاصي از انها رها شده و تحت كنترل قرار بگيرند. اين وسايل نيمه رسانا را ترانزيستور مي نامند . 
يكي از موادي كه ترانزيستور ها مي توانند از آنها ساخته شوند سيلسيم است . اين ماده بسيار فراوان و از اين لحاظ دومين ماده روي زمين است . در سال 1945 ،  دانشمندان در آزمايشگاه بل مشغول كار با si بودند. هنگامي كه آن را در معرض نور قرار دادند كاملاً به طور تصادفي متوجه شدند كه جريان الكتريكي پديدار مي شود. si بسيار بهتر از سلنيم عمل مي كرد. حدود4 درصد انرژي نور خورشيد كه بر si مي تابد به الكتروسيته تبديل 
مي شد. دانشمندان به كار بر روي si ادامه دادند و سرانجام نمونه ها از si را توليد كردند كه 16 درصد انرژي نور خورشيد را به الكتروسيته تبديل مي كرد . اما مشكلي بر سر راه وجود داشت اتم هاي si كه   تمام شن و سنگ دينا را مي سازند به طور محكم به اتمهای اکسیژن متصلند . شكستن اين پيوند ها و رها ساختن اتم هاي si كار سختي است و سلسيمي كه از اين راه به دست مي آيد بسيار گران است . 
هر چند انرژي نور خورشيد  زياد است ولي گستردگي مقدار ان در واحد سطح كم است اين بزرگترين عیب نور خورشيد در مقايسه با سوخت است. اگر بخواهيد مقدار زيادي انرژي از سوخت به دست آوريد مي توانيد مقدار زيادي چوب يا زغال سنگ يا نفت را در يك جا روي هم انباشته كنيد ، اما نمي توانيد اين كار را با نور خورشيد  انجام دهيد شما نمي توانيد آن را روي هم انباشته كنيد بلكه بايد ان را از يك سطح وسيع جمع آوري كنيد . 
 
 


  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | mjavad25 | تاریخ ارسال : 09 /01 /1394

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.