جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.
به نام خدا
هر وقت خوش که دست دهد مغتنم شمار
غم خوار خویش باش، غم روزگار چیست؟
موضوع :حافظ در نگاه شریعتی
فهرست:
مجموعۀ آثار
آثار شریعتی در کنار اندیشه هاي تازه
ابعاد هنري شعر حافظ
در حوزة معنی
جهان بینی و هستی شناسی حافظ
سلوك اجتماعی سیاسی حافظ
شارحان حافظ و مفسران شعر او
شریعتی و حافظ
نگاه اجمالی :
شریعتی یک دوره مجموعۀ آثار در 38 مجلد دارد که در همۀ آنها به استثناي یکی دو
مورد چند بار نام حافظ آمده است. این بسامد فراوان حاکی از آشنایی شریعتی با اندیشۀ
این بزرگترین شاعر زبان فارسی است. توجه به این نکته که شریعتی در شرایط اجتماعی
سیاسی خاصی به سر می برد که غالباً تلألؤ اندیشه هاي فلسفی، سیاسی، و ایدئولوژیک
نوپدید، هرگونه اندیشۀ بومی را در سایه برده بود، اهمیت این آشنایی را دوچندان می سازد.
هم چنین تعیین جایگاه شاعري و نیز اندیشه حافظ از زبان مردي که هر اندیشه و آیینی را
به دقت نقادي می کرد و به دشواري می پذیرفت و با همۀ عناصر فرهنگی بومی یا بیگانه
نقادانه روبه رو می شد، ارزش و اعتباري بلند دارد. شریعتی در رشتۀ ادبیات فارسی تحصیل
کرده بود، مطالعۀ ممتدي روي آثار شاعران و نویسندگان سرزمین خود داشت و یکی از
نخستین ترجمه هاي نقد ادبی را پدید آورده بود. او هم شعر می سرود، هم داستان براي
کودکان و نوجوانان می نوشت، و در کنار این همه، خالق یکی از شاهکارهاي نثر معاصر
بود. به علاوه تفسیرها و تحلیل هاي نو و دقیقی دربارة ادبیات داشت و « کویر » فارسی، یعنی
صاحب نوعی نظریۀ ادبی و نقد ادبیات بود. از این رو توجه او به حافظ اهمیت بسیار دارد،
بویژه این که او به پرداخت و ترویج نوعی ایدئولوژي متهم است و اتهام خود ایدئولوژي ها نیز
این است که ادبیات را ابزار قدرت جویی و وسیلۀ تبلیغ سیاسی می کنند؛ و بدین گونه آن را
تحریف یا تباه می سازند! پس، امعان نظر در تفسیر و تحلیل هاي شریعتی از حافظ و شیوة
نگاه او به شعر و اندیشۀ وي می تواند نوع ایدئولوژي شریعتی و تفاوت آن را با ایدئولوژي هاي
معاصر او نیز روشن سازد
باتشکر ازاعتماد شما