نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : 1 امتیاز
بازدید : 103 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,265 كاربر
adsads
اسناد ملی
اسناد ملی
تاریخ ارسال : 19 /04 /1394
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق
حجم فایل : 425.14 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 21 صفحه
امتیاز : 1




قیمت : 1,100 تومان



توضیح :

عنوان

 مقاله اسناد ملی

 

فهرست مطالب
مقدمه : 1
اهداف و وظايف : 2
شناسایی و فراهم آوری اسناد ملی : 4
تعیین عمر مفيد اسناد : 4
امحای اوراق زائد : 5
شناسائی و انتقال اسناد با ارزش نگهداری دائم : 5
چند نكته درباره اهميت اسناد و آرشيو ملی : 6
مرمت : 8
دبيرخانه اسناد اهدائی و خريداری : 11
آسیب زدائی و مرمت : 14
بخش مرمت : 16
اسناد ملی : 17
 
 
 
مقدمه : 
سازمان‌ اسناد و كتابخانه‌ ملي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ مؤسسه‌اي‌ آموزشي‌، پژوهشي‌، علمي‌ و خدماتي‌ است‌ كه‌ اساسنامه‌ آن‌ به‌ تصويب‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ رسيده‌ است‌ و رياست‌ عاليه‌ آن‌ با رئيس‌ جمهوري‌ است‌.
شكل‌گيري‌ رسمي‌ كتابخانه‌ ملي‌ به‌ سال‌ 1316 بازمي‌گردد. در سال‌ 1358 مركز خدمات‌ كتابداري‌، و در سال‌ 1378 سازمان‌ مدارك‌ فرهنگي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در كتابخانه‌ ملي‌ ادغام‌ شدند و سرانجام‌ در سال‌ 1381 با تصويب‌ شوراي‌ عالي‌ اداري‌، كتابخانه‌ ملي‌ و سازمان‌ اسناد ملي‌ با هم‌ ادغام‌ شدند و سازمان‌ فعلي‌ شكل‌ گرفت‌. اكنون‌ اين‌ سازمان‌ در دو ساختمان‌ مستقل‌ «كتابخانه‌ ملي‌ ايران‌» و «گنجينه‌ اسناد ملي‌ ايران‌» فعاليت‌ دارد. 
 
اهداف و وظايف :  
قانون اساسنامه سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران كه مصوب مجلس شوراي اسلامي است و پس از ادغام سازمان اسناد ملي نيز بر اساس مصوبه شوراي عالي اداري به عنوان اساسنامه سازمان جديد تلقي مي شود، اهداف و وظايف زير را براي اين سازمان به عنوان يك مؤسسه آموزشي، علمي، تحقيقاتي و خدماتي تعيين كرده است:
- گردآوري، حفاظت، سازماندهي و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مكتوب (چاپي و خطي) و غير مكتوب در ايران و يا متعلق به ايرانيان خارج از كشور.
- گردآوري، حفاظت، سازماندهي و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مكتوب (چاپي و خطي) و غير مكتوب در زمينه ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي، خصوصاً انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره).
- گردآوري، حفاظت، سازماندهي و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مكتوب (چاپي و خطي) و غير مكتوب معتبرعلمي، فرهنگي و فني از كشورهاي ديگر.
- پژوهش و برنامه ريزي علمي كتابداري و اطلاع رساني.
- شركت در تحقيقات و فعاليت هاي بين المللي ذيربط.
- اتخاذ تدابير و اخذ تصميمات لازم براي صحت، سهولت و سرعت امر تحقيق و مطالعه در همه زمينه ها به منظور اعتلاي فرهنگ ملي و انجام تحقيقات مربوطه.
- انجام مشاوره، نظارت، هدايت و ارائه خدمات فني و برنامه ريزي و سازماندهي كتابخانه هاي كشور.
- ارائه روشهاي مطلوب به منظور هماهنگ كردن خدمات و فعاليت هاي كتابخانه هاي ملي، عمومي و تخصصي جهت تسهيل مبادله اطلاعات.
 
در قانون تأسيس اسناد ملي ايران نيز كه در سال 1349 به تصويب رسيده است، اهداف ذيل را براي تأسيس آن بر مي شمارد:
"به منظور جمع آوري و حفظ اسناد ملي ايران در سازمان واحد و فراهم آوردن شرايط و امكانات مناسب براي دسترسي عموم به اين اسناد و همچنين صرفه جويي در هزينه هاي اداري و استخدامي از طريق تمركز پرونده هاي راكد وزارتخانه ها و مؤسسات دولتي و وابسته به دولت و امحاء اوراق زائد سازماني به نام سازمان اسناد ملي ايران وابسته به سازمان امور اداري و استخدامي كشور تأسيس مي گردد."
تبصره- اسناد مذكور در اين ماده شامل كليه اوراق، مراسلات، دفاتر، پرونده‌ها، عكسها، نقشه‌ها، كليشه‌ها، نمودارها، فيلمها، نوارهاي ضبط‌صوت و ساير اسنادي است كه در دستگاه دولت تهيه شده و يا به دستگاه دولت رسيده است و بطور مداوم يا غير مداوم در تصرف دولت بوده و از لحاظ اداري، مالي، اقتصادي، قضائي، سياسي، فرهنگي علمي، فني و تاريخي به تشخيص سازمان اسناد ملي ايران ارزش نگهداري دائمي داشته باشند. به عبارت ديگر اهداف و وظايف سازمان شامل موارد زير است:
- جمع‌آوري و حفظ اسناد ملي (اعم از دولتي و غير دولتي ) و فراهم نمودن شرايط و امكانات مناسب براي دسترسي عموم به اين اسناد .
- اقدام در خصوص تعيين تكليف اسناد راكد دستگاه‌هاي دولتي و وابسته به دولت و شناسايي اسناد واجد ارزش .
- نظارت بر حسن اجراي مصوبات شوراي اسناد ملي در دستگاه‌هاي دولتي وابسته به دولت.
- نظارت بر انتقال اسناد واجد ارزش نگهداري به سازمان.
- نظارت بر امحاي اوراق زائد در دستگاه‌ها .
- نظارت بر نحوه نگهداري و مدت زمان نگهداري پرونده‌ها در دستگاه‌ها .
- تنظيم و پردازش اسناد آرشيوي جمع‌آوري شده از موسسات حقيقي و حقوقي، بر مبناي روش‌هاي نوين وتأمين شرايط و امكانات مناسب براي دسترسي عموم مردم به اين اسناد.
 
شناسایی و فراهم آوری اسناد ملی :
وزارتخانه‌ها و سازمانها براي انجام وظايف خود، ناگزير از مكاتبه درون و برون سازماني مي‌باشند. در اين راستا سالانه به مقدار زيادي اسناد و پرونده‌هائي كه حاوي مطالب مربوط به اقدامهاي روزمره مي‌باشد توليد و نگهداري مي‌شوند. اينگونه اسناد و پرونده‌ها پس از آنكه نقش خود را در سازمان مربوطه ايفا نمودند از چرخه اداري خارج شده و معمولاً مورد مراجعة دستگاه ها قرار نمي‌گيرند، براساس مفاد قانون تأسيس سازمان اسناد ملي ايران كليه اوراق، مراسلات، دفاتر، پرونده‌ها،عكس‌ها، نقشه‌ها، كليشه‌ها، نمودارها، فيلمها، ميكروفيلم‌ها، نوارهاي ضبط صوت و ساير اسنادي كه در دستگاه دولت تهيه شده و يا به دستگاه دولت رسيده است و به طور مداوم يا غيرمداوم در تصرف دولت بوده است مي‌بايد براساس مقررات خاصي مورد ارزشيابي قرار گيرند و اسنادي كه از لحاظ اداري، مالي، اقتصادي، قضائي، سياسي، فرهنگي، علمي، فني و تاريخي واجد ارزش نگهداري دائم باشند به آرشيو ملي منتقل و اوراقي كه فاقد ارزشهاي مزبور باشند، طي مراحل قانوني امحاء گردد. انجام اين وظيفه مهم نيازمند مقدماتي است كه ادارات شناسائي و ارزشيابي عهده‌دار آن هستند.
خدماتي كه در اين بخش ارائه مي شوند شامل موارد زير است:

 

 


  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | jikjik | تاریخ ارسال : 19 /04 /1394

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.