نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 2 دانلود
امتیاز فایل : 3 امتیاز
بازدید : 173 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,263 كاربر
adsads
در مورد اقلیم اصفهان
در مورد اقلیم اصفهان
تاریخ ارسال : 22 /04 /1394
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق
حجم فایل : 354.6 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 72 صفحه
امتیاز : 3




قیمت : 1,400 تومان



توضیح :

عنوان

اقلیم اصفهان

 

فهرست مطالب
فصل اول 2
مطالعات اقلیمی 2
(اقلیم گرم و خشک و اقلیم اصفهان) 2
اقلیم گرم و خشک: 3
قلمرو بیابانهای اقلیمی استان اصفهان: 9
بادها 12
مكانيابي فضاهاي آموزشي و شرايط محيطي: 13
-مكانيابي فضاهاي آموزشي با توجه به اوضاع طبيعي: 13
-مكانيابي فضاهاي آموزشي با توجه به شرايط اقليمي: 14
باد 14
تابش آفتاب: 15
مكانيابي فضاهاي آموزشي و ديگر عوامل محيطي: 15
سیل 15
زلزله: 16
اوريانتاسيون(جهت گيري بنا) 16
مكانيابي فضاهاي آموزشي و شعاع دسترسي: 16
مكانيابي فضاي آموزشي در ارتباط با فرم و شكل زمين: 17
منابع فصل اول : 17
فصل دوم 18
معرفی ریز فضاهای آموزشی 18
ابعاد و استانداردهای فضائی آموزشی (سرانه‌ها) 18
مدارس شبانه روزی 19
طرح کلی زمین (احداث)یاسایت: 19
بررسي ابعاد و استانداردها 20
الف)فضاهاي بسته: 20
*فضاهاي آموزشي: 20
*فضاهاي پرورشي: 20
*فضاهاي اداري: 21
*فضاهاي پشتيباني و خدمات: 22
*فضاهاي گردش: 23
ب)فضاهاي باز: 23
*فضاهاي آموزشي: 23
7_كتابخانه: 26
فضاهای یک کتابخانه بزرگ 26
انواع کتابخانه: 28
*فضاهاي پشتيباني و خدمات: 39
سرویس های بهداشتی 39
*فضاهاي گردش: 40
آئين نامه بهداشت محيط مدارس 46
مواد و تبصره های آئین نامه 47
فصل سوم: 55
نمونه های خارجی و داخلی 55
بررسي نمونه هاي موجود 55
1-نمونه قديمي داخلي (مدرسه مصلی یزد) 55
3-نمونه خارجي (Valdelaparra  Nursery  School) 56
1-يزد- مدرسه مصلي 56
خيابان قيام كوچه گلچينيان 56
تجزيه تحليل مجموعه: 61
منابع فصل سوم: 68
 
 
فصل اول
مطالعات اقلیمی
(اقلیم گرم و خشک و اقلیم اصفهان)
 
اقلیم گرم و خشک: 
1. موقعیت جغرافیایی: محدوده جغرافیایی این گروه اقلیمی که به 6 زیرگروه تقسیم شده است، به طور پراکنده در اطراف دشت کویر و کویر لوت، حاشیه ارتفاعات شرقی کشور و نوار باریکی در دامنه های جنوب غربی رشته کوههای زاگرس شکل گرفته و به همین دلیل تفاوت عرض جغرافیایی بین نقاط مختلف این گروه نسبتاً زیاد است . قصر شیرین با عرض جغرافیایی 34 درجه و 31 دقیقه شمالی ترین و لار فارس با عرض جغرافیایی 27 درجه و 41 دقیقه جنوبی ترین ایستگاه این گروه اقلیمی است. ارتفاع اکثر ایستگاههای واقع در این اقلیم کمتر از 1000 متر است و تنها 6 ایستگاه دارای ارتفاعی بین 1000 تا 1500 هستند. در میان ایستگاههای واقع در این اقلیم خاش(واقع در استان بلوچستان) با ارتفاع 1430متر مرتفع ترین و بن سیدان(واقع در استان خوزستان، جنوب دزفول) با ارتفاع 5 مرت از سطح دریاهای آزاد پست ترین ایستگاه این اقلیم محسوب می شود.
2. ویژگیهای اقلیمی: ارتفاع کم، عرض جغرافیایی پایین و نزدیکی به کویر شرایط اقلیمی نسبتاً گرمی را در این گروه بوجود آورده است، به طوریکه در سردترین ماه سال متوسط حداقل دمای هوای اکثر ایستگاههای واقع در این گروه بالای صفر و رد گرمترین ماه سال، متوسط حداکثر دمای هوا بالای 40 درجه سلسیوس است. در سردترین ماه سال، یزد با دمای 9/0 درجه سردترین و اهواز(ملاثانی ) با دمای 4/6 درجه سلسیوس گرمترین و زاهدان با دمای 8/36 درجه خنک ترین ایستگاه واقع در این اقلیم است. در گرمترین ماه سال تحصیلی(مه، اردیبهشت،خرداد) گرچه دمای هوا پایین تر از گرمترین ماه سال است، اما در هر صورت متوسط حداکثر دمای هوا در این ماه در کلیه ایستگاههای واقع در این اقلیم بالاتر از 30 درجه سلسیوس و در نتیجه خیلی بالاتر از حد بالای آسایش است. در گرمترین ماه سال تحصیلی، بن سیدان با دمای 3/38 درجه گرمترین و قصر شیرین با دمای 7/30 درجه خنک ترین ایستگاه این گروه محسوب می شود.
در این گروه اقلیمی، رطوبت هوا به طور کلی پایین و میزان بارندگی محدود است. در گرمترین ماه سال، متوسط حداقل رطوبت نسبی هوا در کلیه ایستگاههای واقع در این اقلیم، به استثناء 5 ایستگاه، بین 10 تا 30 درصد است که با توجه به دمای هوا در این ماه، رطوبت بسیار کمی است. مقدار بارندگی سالانه در کلیه ایستگاههای واقع در این گروه، به استثناء ایستگاههای کازرون، ممسنی و تنگ پنج، کمتر از 500 میلیمتر است . ایستگاه تنگ پنج با کل بارندگی سالانه 2/1077 میلیمتر پربارانترین و ایستگاه چغارت با بارندگی سالانه 8/56 میلیمتر خشک ترین ایستگاه محسوب می شود.
3. نیازهای حرارتی: گرچه به دلیل تغییر شرایط حرارتی هوا در طول سال تحصیلی، در کلاسهای درس واقع در این اقلیم هم شرایط سرد و هم شرایط گرم وجود دارد، اما به دلیل مشکل تر بودن و پرهزینه تر بودن سرمایش نسبت به گرمایش، سرمایش کلاسهای درس در مواقع گرم عمده تر از گرمایش آنها در فصل سرد است. در هر صورت، کلاسهای درس واقع در این اقلیم، هم به سرمایش در مواقع گرم سال تحصیلی و هم به گرمایش در فصل سرد سال تحصیلی نیاز دارند . 
4. موارد حائز اهمیت در طراحی اقلیمی: با توجه به نیازهای حرارتی کلاسهای درس در این اقلیم، کاهش سرمایش مورد نیاز از طریق ایجاد سایله بر پنجره ها در ماههای اکتبر و مه و همچنین کاهش میزان گرمایش مکانیکی مورد نیاز از طریق بهره گیری از انرژی خورشیدی و جلوگیری از اتلاف حرارت ایجاد شده درکلاسها در مواقع سرد سال، عمده ترین موارد در طراحی ساختمانهای آموزشی واقع در این اقلیم محسوب میشود.
5. جهت استقرار ساختمان: در این اقلیم ساختمان باید در جهت کسب حداقل انرژی خورشیدی در مواقع گرم سال تحصیلی و دریافت حداکثر آن در مواقع سرد سال تحصیلی مستقر شود. در این گروه اقلیمی، به طور کلی به دلیل گرم بودن هوا در اکثر ماههای سال تحصیلی و شدید بودن تابش آفتاب، طیف جهت های قابل قبول بسیار محدود است. جهت های 15 تا 30 درجه شرقی مناسب ترین جهات استقرار، جهت های 15 درجه غربی تا شمال جهات نا مناسب و جهت های 30 تا 60 درجه غربی نامناسب ترین جهات استقرار در این گروه اقلیمی محسوب می شوند. همچنین در تعیین جهت استقرار ساختمان در این اقلیم، لازم است به جهت وزش بادهای غبارآلود توجه شده و ازمیان جهات قابل قبول، جهتی انتخاب شود که در حوزه موثر این بادها نباشد.همچنين مناسب ترين جهت قرار گيري بنا در اصفهان شمال غرب جنوب شرق ميباشد. 
6.
7. فرم کالبدی و سازماندهی پلان: در ارتباط با تامین نیازهای حرارتی و با توجه به موارد حائز اهمیت در طراحی معماری، توصیه می شود برای ساختمانهای آموزشی مورد نظر در این اقلیم، پلانهای فشرده و متراکم که در طول محور شرقی غربی گسترش یافته اند پیش بینی شوند. در این ارتباط، ساختمانهای دو طرفه الگوی مناسبی هستند، در این نوع ساختمانها کلاسها در دو نمای متقابل قرار می گیرند و دسترسی به آنها از راهرویی که بین این دو ردیف کلاس قرار دارد صورت می گیرد
8. اندازه پنجره ها: دراین گروه اقلیمی، اندازه پنجره ها باید به میزانی انتخاب شود که علاوه بر تأمین روشنایی طبیعی و بهره گیری از انرژی خورشیدی در گرمایش کلاسهای درس در ماههای سرد سال تحصیلی، در ماههای گرم سال تحصیلی باعث افزایش بیش اندازه بار سرمایش مورد نیاز کلاسها نشود. بنابراین توصیه می شود مساحت پنجره ها نزدیک به 30 درصد مساحت نما یا 15 درصد مساحت کلاس پیش بینی شود. 
9. اندازه سایه بانها: در این گروه اقلیمی، وظیفه عمده سایه بان پنجره ها، ایجاد سایه بر روی پنجره ها در ماه اکتبر(9مهر تا 9 آبان) است. 
10. مصالح ساختمانی و رنگ سطوحک خارجی: دراین اقلیم، وظیفه عمده مصالح ساختمانی جدارهای خارجی ساختمان، کاهش انتقال حرارت تولیدشده در سطوح خارجی به فضاهای داخلی است. چون نوسان روزانه دمای هوا دراین اقلیم زیاد است، امکان جلوگیری یا کاهش انتقال حرارت به فضاهای داخلی، با استفاده از عملکرد حرارتی مصالح ساختمانی سنگین وجود دارد . دیوارهایی از جنس آجر، بتن یا سنگ و با ضخامت حدود 35 سانتی متر از این نظر مناسبند. چنین ضخامتی از نظر حفظ دمای سطح داخلی دیوارهای خارجی در حد قابل قبول نیز مناسب است. به منظور کاهش میزان نیاز به سرمایش در مواقع گرم سال تحصیلی،لازم است دیوارهای داخلی دارای ظرفیت حرارتی کافی باشند، از این نظر دیوارهایی از جنس مصالح ساختمانی سنگین و به ضخامت 22 سانتیمتر مناسبند. توصیه می شود رنگ سطوح خارجی روشن انتخاب شود.
باید توجه داشت که پنجره های کم ارتفاع و طویل می توانند تنها سطوح نزدیک به خود را کاملاً روشن نمایند نه کلیه سطوح را، مگر آنکه چنین پنجره هایی کاملاً در ارتفاع قرار داشته باشند. پنجره های واقع در دیوارهای متقابل یک اتاق، نور را متقابلاً به سطح یکدیگر می تابانند و در نتیجه، تضاد درخشش نور را در داخل کاهش می دهند. اما در کلاسهای درس که میزها و تابلوی کلاس ثابت هستند ورود نور از دو طرف می تواند برای افرادی که در انتهای کلاس هستند بیش از اندازه و ناراحت کننده باشد مگر آنکه به طور مناسبی کنترل شود. 
 
پنجره های واقع در دیوارهای مجاور اتاقی مربع شکل، نور را به خوبی به فضای داخلی هدایت می کنند مگر آنکه این پنجره ها تقریباً باریک باشند و در گوشه های اتاق نصب شده باشند . چنین پنجره هایی، به دلیل روشن ساختن سطح دیوارهایی که پنجره یا منبع نور در آن قرار دارد، مانع از ایجاد درخشش ناراحت کننده نور در فضای داخلی می شوند. و بالاخره، پنجره های بزرگی که تمام عرض دیوار را اشغال کرده اند نور را یکنواخت تر از پنجره هایی که بوسیله دیوار از هم جدا شده اند، در داخل توزیع می کنند . اما این پنجره ها همچنین در هوای صاف و آفتابی، درخشش ناراحت کننده ای ایجاد می کنند مگر آنکه با کرکره یا سایه بان مناسبی مجهز شده باشند . باید اضافه کرد که درشرایط ثابت، رنگ سقف اتاق بیشترین تاثیر را در میزان روشنایی ایجاد شده در فضای داخلی دارد. برای ایجاد شرایطی مناسب از نظر تمرکز حواس ایجاد شده در فضای داخلی دارد . بنابراین ارتفاع کف پنجره کلاسها را می توان حدود 20/1 تا 30/1 متر در نظر گرفت.
ارتفاع بالای پنجره بیشتر و عمق کلاس کمتر باشد، نور طبیعی بیشتری به عمق کلاس خواهد رسید. دراین مورد پیشنهاد شده است که عمق کلاس در مناطقی با شرایط غالباً ابری، حداکثر 5/2 برابر ارتفاع بالا پنجره و در مناطقی با شرایط غالباً آفتابی، حداکثر 5/3 برابر ارتفاع پنجره در نظر گرفته شود. لازم به توضیح است که در انتخاب فرم و اندازه نهایی پنجره ها باید علاوه بر موارد یاد شده به جنبه های اقتصادی و همچنین به مسایل سازه و ضوابط و مقررات مربوطه نیز توجه داشت. جزئیات پنجره می تواند تاثیر خیلی زیادی در کمیت و کیفیت نوری که به اتاق وارد می شود داشته باشد. بنابراین می توان با استفاده از جزئیات خارجی و سطوح داخلی نزدیک به پنجره، نور بیشتری را به فضاهای داخلی هدایت نمود یا بالعکس، از ورود نور اضافی جلوگیری نمود.
 
 
 
قلمرو بیابانهای اقلیمی استان اصفهان:
-موقعیت جغرافیائی: استان اصفهان در محدوده 31 درجه و 45 دقیقه تا 34 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 45 درجه و 9 دقیقه تا 55 درجه و 15 دقیقه طول شرقی با مساحت 105 هزار کیلومتر مربع(حدود 6/4 درصد سطح کل کشور)واقع شده است این استان از شمال به استانهای سمنان، قم و از جنوب به استان فارس و از غرب به استانهای کهکلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیار و از شرق به استانهای خراسان و یزد محدود میشود. استان اصفهان از لحاظ آب و هوایی بسیار متنوع و دمای هوا وابستگی شدیدی به ارتفاع محل دارد . بخش اعظم بارندگی در فصول سرد و میزان کمی از آن در فصول گرم سال ریزش می کند.
-شناسایی ایستگاههای هواشناسی: از تعداد 325 ایستگاه شناسایی شده در سطح استان،  پس از پالایش ایستگاههای واحد آمار ناقص و آن دسته از ایستگاههای که بارسازی و تکمیل آمار آنها امکان پذیر نبود، تعداد 46 ایستگاه برای مطالعات بارش، 36و38 ایستگاه برای مطالعات دما و تبخیر بکار گرفته شد. لازم بیادآوری است برای کنترل کمی و کیفی، تصحیح موارد مشکوک و اشتباه و بازسازی خلاء های آماری پس از بررسی نظری از روشهای متعارف آماری استفاده شد.
میزان بارندگی: متوسط 20 ساله بارندگی ماهانه و سالانه برای هر یک از ایستگاههای 46 گانه استان محاسبه گردید.
ضریب تغییر پذیری سالانه، فصلی و ماهانه: بیشترین ضریب تغییر پذیری در ایستگاه جنگلبانی بادرود با ارتفاع 1300 متر و کمترین آن در ایستگاه مهیار با ارتفاع 1700 متر مشاهده گردید.
ضریب تغییر پذیری درون سالی بارش : برای چنین محاسبه ای انحراف معیار بارندگی هر ماه طی دوره آماری 20 ساله محاسبه شد و سپس از دوازده عدد بدست آمده میانگین گیری شد، تا ضریب تغییر پذیری درون سالی بدست آید.

 

 


  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | jikjik | تاریخ ارسال : 22 /04 /1394

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.