نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 8 دانلود
امتیاز فایل : 2 امتیاز
بازدید : 189 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,263 كاربر
adsads
الیاف
الیاف
تاریخ ارسال : 23 /04 /1394
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق
حجم فایل : 70.98 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 25 صفحه
امتیاز : 2




قیمت : 1,400 تومان



توضیح :

عنوان

الیاف

 

فهرست مطالب
مقدمه 2
الیاف بشر ساخته 2
الیاف بازیافتی 3
الیاف بازیافتی سلولزی 3
روش تهیه ی ویسکوزریون 4
خواص فیزیکی الیاف ویسکوز 5
خواص شیمیایی الیاف  ویسکوز 6
الیاف بازیافتی پروتئینی 6
الیاف بازیافتی معدنی 6
الیاف مصنوعی 8
الف) نایلون : 8
خواص فیزیکی نایلون 9
خواص شیمیایی نایلون 9
ب) الیاف پلی استر 10
خواص فیزیکی پلی استر 10
خواص شیمیایی پلی استر 11
ج) الیاف اکریلیک 11
الیاف اکریلیک ترریسی شده 12
اکریلان 13
شیمی الیاف 15
مقدمات تکمیل کالای نساجی 15
روشهای تکمیل کالای نساجی 15
انواع تکمیل 16
تکمیل موقت 16
تکمیل دائم 17
تکمیل ثابت 17
شستشوی کالای نساجی 17
آهار زنی و آهار گیری 18
مرسریزاسیون 18
سفیدگری 19
تکمیل ضد آب و دور کننده آب 19
تکمیل ضد آتش 20
تکمیل ضد باکتری و ضد قارچ 20
نرم کننده‌ها 21
الیاف نوری Optical Fibres 22
الیاف ویژه دارای قابلیت ذخیره سازی انرژی خورشیدی 22
 
 
مقدمه
در قرن هفدهم دانشمندی به نام رابرت هوک ( Robert Hooke ) با مطالعات و تحقیقات خود بر روی کرم ابریشم دریافت که اگر بتواند مایعی را از سوراخ های بسیار ریز عبور دهد و بعد از خارج شدن از سوراخ ها آن را منعقد کند، خواهد توانست مانند کرم ابریشم الیاف مداوم یا فیلامنت تولید کند. در قرن نوزدهم یک بافنده به نام لویز شواب توانست الیاف بسیار ریز و ظریف شیشه را از طریق عبور شیشه مذاب از منافذ کوچکی و سپس سرد کردن آن ها در هوا تهیه کند. پس از چندی سایر دانشمندان توانستند سلولز چوب را استخراج و در حلال مناسبی حل کنند و سپس از منافذ بسیار ریز عبور داده و الیاف ساخت دست بشر بر پایه مواد موجود در طبیعت تهیه کنند. در همین دهه دانشمندان آلمانی در تهیه مواد شیمیایی و مصنوعی و حلال های آن ها پیشرفت های چشمگیری کردند و با عبور دادن محلول پلیمر مواد مصنوعی از منافذ ریز موفق به تولید الیاف مصنوعی شدند. در سال 1936 الیاف مصنوعی همچون پلی استرها، نایلون ها و سایر مواد مصنوعی در مقیاس تجاری به بازار عرضه شد و بعد از جنگ جهانی دوم انواع الیاف مصنوعی به مصرف رسید.
 
الیاف بشر ساخته
الیافی که بدست بشر ساخته می‌شود همان طور که ذکر شد دو دسته اند. یکی آن هایی که ماده اصلی در طبیعت هست ولی به شکل الیاف نیست و بشر با یکی از روش هایی که در بالا ذکر شد آن ها را به صورت الیاف در می‌آورد. دسته دیگر کلاً مصنوعی اند یعنی ماده اولیه نیز در آزمایشگاه با فرایندهای شیمیایی تولید شده و باز مطابق یکی از روش های فوق به صورت الیاف در می آیند.
الیاف دسته اول را بازیافتی یا رژنره می گویند. ویسکوز، استات، کوپر آمونیوم، کازئین و ... از این دسته اند.
 
الیاف بازیافتی
الیاف بازیافتی به سه دسته تقسیم می‌شوند:
1- آن هایی که ماده اولیه آن ها مثل پنبه سلولز است.
2- آن هایی که ماده اولیه شان مثل پشم پروتئین است.
3- آن هایی که ماده اولیه شان مثل شیشه معدنی است.
 
الیاف بازیافتی سلولزی
شامل ویسکوز، استات، کوپر آمونیوم، پلی نوزیک است.
تهیه الیاف ویسکوز توسط دو شیمیدان که مطالعات دقیقی روی ساختمان سلولز موجود در گیاهان داشتند در سال 1891 کشف و در سال 1892 به ثبت رسید. ولی به علت استحکام کم این الیاف مدت ها طول کشید به صورت تجاری به بازار عرضه شود. کلیه محصولات طبیعی که دارای سلولزکافی باشند برای تهیه این الیاف مناسب است. غالباً از الوار درختان، تفاله نیشکر، کاه برنج و گندم استفاده می‌شود و این مواد طی مراحل مختلفی به صورت خمیر خاصی که درصد ناخالصی آن بسیار کم است در می آیند و پس از عبور از رشته ساز و استخر انعقاد به صورت الیاف در می آیند. در نتیجه روش تولید الیاف ویسکوز تر ریسی است زیرا حلالی که برای ایجاد خمیر الیاف به کار می رود قابل تبخیر نیست.
 
روش تهیه ی ویسکوزریون
 روش تهیه شامل : مراحل گوناگونی بوده که زمان تهیه ی آن از چند روز تا یک هفته به درازا می کشد ودر همه ی مراحل دقت عمل کامل الزامی است.
استفاده از نخ ریون در ساخت منجید وبلت تایر رادیال متداول است ولی به علت منشا طبیعی نخ ریون وعوارض زیست محیطی یعنی از بین رفتن جنگل ها برای تولید این نخ،کوشش بشرصرف جایگزینی نخ های  مصنوعی ریون شده است نخ پلی استر به عنوان یک جایگزین با خواص فیزیکی ومکانیکی قابل قبول در مقایسه بانخ ریون دارای مزایای نظیر پایداری ،ابعادی واستحکام وکشش بیشتر، قیمت ووزن کم تر است اما این ضعف را دارد که در شرا یط کار یا همراه با تایر حین فرایند پخت در دمای بالا،چسبندگی آن به لاستیک کاهش می یابد و خواص مکانیکی ضعیفی نشان می دهد .علت اصلی این ظرف آبکافت  وآمیندار شدن زنجیر های پلی استر در سطح نخ ها است. منبع اصلی آن درآمیندار شدن سیستم پخت آمیزه است .در این پژوهش هدف شناسایی عوامل مشکل زا در چسبندگی مطلوب نخ پلی استر به لاستیک را حذف یاکاهش این عوامل در سیستم پخت است بااستفاده از طرح آزمایش های عاملی (به روش تاگوچی) اثرکائوچو ،سیلیکا ،گوگردشتاب دهنده ی، رزووسینول وهگز امتیند، تترامین مطالعه شده وآمیزه های مختلف طراحی وبه صورت سازمان یافته بررسی شده است نتایج مطالعات بیان گر این واقعیات است که افزایش مقدار سیلیکا ،گوگردورزوسیفول تا درصدها ی معینی موجب افزایش چسبندگی نخ پلی استر به لاستیک می شود ،آمیزه بهینه ی حاصل ازخا صیت مطلوب چسبندگی به نخ بیشتر از (KgF 4) وخواص فرایندی ومکانیکی مناسب برای تولید تایرها ی رادیال برخورداراست
[نخ به رشته های باریک و بلندی گفته میشوند که با روشهای ریسندگی و از در کنار هم قرار گرفتن الیاف بوجود میآیند و کاربرد های مختلف در صنایع نساجی دارند.

 

 


  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | jikjik | تاریخ ارسال : 23 /04 /1394

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.