توضیح :
عنوان
برون سپاری
فهرست مطالب
فصل اول 1
مفاهیم برون سپاری 1
تعريف برون سپاري 2
شيوه هاي برون سپاري: 2
معايب برون سپاري: 3
برونسپاري استراتژيك چيست؟ 4
روند برونسپاري 5
دلايل عمده برونسپاري 6
دلايل عمده عدم برونسپاري 6
سطوح برونسپاري 7
سئوالات اساسي در برونسپاري 7
تفاوت بين پيمانكاري فرعي با برونسپاری 8
نكات اصولي در يك برون سپاري موفق و كارا 9
فصل دوم 14
برون سپاری آموزش های سازمانی 14
«با رویکرد به مدل تصمیم گیری منبع یابی استراتژیک» 14
مقدمه 15
مفهوم شناسی 16
برون سپاری استراتژیک 17
ضرورت برون سپاری 17
شیوههای برونسپاری 18
مدل تصمیم گیری منبع یابی استراتژیك 19
فرایند اجرایی 21
ملاحظات سازمانی 25
منافع و چالش ها 26
نتیجه گیری 28
مراجع 28
فصل اول
مفاهیم برون سپاری
تعريف برون سپاري
هنگامی که سازمان بر پایه یک قرارداد (پيمان تعهد شده)، برخي از فرآيندهاي خود را به بيرون از سازمان واگذار مي نمايد،این عمل را '''برونسپاری''' مینامند. نوع و گستره كنترل هايي كه براي اين گونه فرآيندهاي برون سپاري شده اعمال مي گردد بايد تعريف شوند.
يادآوري1: فرآيندهاي برون سپاري شده، فرآيندهايي هستند كه سازمان براي سيستم مديريت خود به آنها نياز دارد و اجراي آن فرآيندها را به طرف برون سازماني واگذار كرده است.
يادآوري 2: اطمينان از كنترل فرآيندهاي برون سپاري شده رافع مسئوليت سازمان در انطباق با تمام الزامات مشتري، قانوني و دولتي نيست. نوع و گستره كنترل هايي كه براي فرآيند برون سپاري شده اعمال مي گردد مي تواند توسط عواملي نظير موارد زير تحت تاثير قرار گيرد:
الف) اثر بالقوه فرآيند برون سپاري شده بر قابليت سازما ن در تدارك محصول منطبق با الزامات
ب ) ميزاني كه بر حسب آن كنترل فرآيند تسهيم شده است.
پ ) قابليت دسترسي به كنترل هاي مورد نياز
در بسیاری موارد در برونسپاری، حق تصمیمگیری هم به سازمان بيروني واگذار میشود. هدف از برون سپاري كوچك كردن حجم سازمان ها، داشتن قدرت انعطاف پذيري بيشتر درايجاد تغييرات سريع، استفاده از امكانات و تخصص شركت هاي پذيرنده (شركتهاي بيروني) است.
شيوه هاي برون سپاري:
• برون سپاري انگيزشي
• برون سپاري مشاركتي
يادآوري مهم: سازمان نبايد فرآيندهاي محوري (core process) خود را برون سپاري نمايد.
مزاياي برون سپاري:
کاهش هزينههاي عملياتي سازمان،
تمرکز سازمان بر فرآيندهاي محوري خود،
اعمال كيفيت مورد نظر سازمان،
دستيابي به تخصص هاي برون سازماني،
آزادسازي منابع درون سازماني براي هدف هاي اصلي سازمان،
بهبود نتايج مالي،
کاهش هزينه سربار،
افزايش نرخ بازده سرمايه،
نوآوري،
انعطاف در قوانين و مقررات،
تعديل منابع انساني،
معايب برون سپاري:
دشواري کنترل بر فرآيندهاي برون سپاري شده،
وابستگي سازمان به تامين كننده،
تغيير در شرايط کاري سازمان در طول زمان،
دشواري بازگشت به شرايط پيش از برونسپاري،
تاثير كنترل نشده روي کارکنان سازمان،
کاهش احساس امنيت شغلي در کارکنان سازمان،
افزايش هزينهها اوليه،
نياز به سازماندهي يک تيم براي نظارت بر تامين كننده،
تغيير ماهيت هزينهها،
افزايش ريسک،
انتقال مالكيت،
حفظ و نگهداري اطلاعات،
عوامل توليد عبارتند از:
• كاركنان
• تسهيلات
• تجهيزات
• فن آوري
• ساير دارائيها
حق تصميم گيري نيز عبارتست از:
مسئوليت براي تصميم گيري بر روي اجزاء اصلي فعاليتهاي منتقل شده
برونسپاري استراتژيك چيست؟
برون سپاري استراتژيك عبارتست از: يك نگاه استراتژيك به برون سپاري كه بتواند فرايندهاي مسئله دار، وضع بد بهره وري ، مشكلات ترك كاركنان و امثال آن را در يك نگاه بلند مدت حل كند. بر اين اساس اقدام برون سپاري زماني استراتژيك خواهد شد ، كه با استراتژي هاي بلندمدت سازمان همراستا شود ، منافع برون سپاري بعد از گذشت چندين سال پديدار گردد و نتايج مثبت يا منفي آن براي سازمان از اهميت ويژه اي برخوردار باشد . برون سپاري استراتژيك با پرسيدن سوالات اساسي درباره رابطه برون سپاري با سازمان و موضوعات سازماني زير ، برون سپاري را در سطح بالاتري قرار مي دهد .
• چشم انداز آينده
• قابليت هاي كليدي فعلي و آينده
• ساختار فعلي و آينده
• هزينه هاي فعلي و آينده
• عملكرد فعلي و آينده
• مزيت رقابتي فعلي و آينده
روند برونسپاري
در گذشته، برون سپاري زماني مورد استفاده قرار مي گرفت كه سازمانها نمي توانستند خوب عمل كنند. در رقابت ضعيف بودند، كاهش ظرفيت داشتند، با مشكل مالي روبرو بودند و يا از نظر فن آوري عقب و شكست خورده بودند.
امروزه سازمانهايي كه كاملا موفق هستند نيز از اين ابزار براي تجديد ساختار سازمانهايشان استفاده مي كنند و مديران اين سازمانها به عنوان يك موضوع حياتي اين موضوع را درك كرده اند كه ايجاد قابليت هاي كليدي براي برآورده نمودن نيازهاي مشتري ضروري است و بايد در اين راه تلاش نمايند.
دلايل عمده برونسپاري
• افزايش اثربخشي از طريق تمركز روي آنچه سازمان در انجام دادن آن بهترين است.
• بدست آوردن تخصص ها، مهارت ها و تكنولوژي هايي كه قبلاً قابل دستيابي نبوده است.
• بدست آوردن ايده هاي جديد و نوآور
• كاهش سرمايه گذاري روي دارائيها و استفاده بهتر براي ساير اهداف
• بدست آوردن سهم بازار و فرصتهاي كسب و كار از طريق شبكه ارائه دهندگان
• تغيير هزينه هاي ثابت به هزينه هاي متغير
دلايل عمده عدم برونسپاري
• هزينه هاي فعلي بخوبي درك نشده اند.
• ارائه دهندگان خدمتي كه در مقايسه با واحد داخلي فعلي خيلي برجسته باشند، وجود ندارند.
• كاهش كنترل بر روي ارائه دهنده خمت
• وابستگي به ارائه دهندگان خدمت
• ارائه دهندگان خدمت مي توانند در كسب و كار ما توسعه پيدا كنند. (رقيب ما باشند)
• ممكن است برون سپاري به وفاداري كاركنان صدمه بزند. (برون سپاري براي كاركنان باقيمانده چه پيامي به همراه خواهد داشت.)
سطوح برونسپاري
برون سپاري را مي توان در سطوح فعاليت زير انجام داد:
در سطح قطعات و اجزاء component parts
در سطح فرد individual
در سطح وظيفه functional
در سطح فرآيند process
سئوالات اساسي در برونسپاري
1- چرا برونسپاري؟ (Why?)
آيا سازمان شما اساساً بايد استراتژي برونسپاري را انتخاب كند يا نه؟
منافع و ريسك هاي آن چيست ؟
2- كدام فعاليتها؟ (What?)
سازمان شما چه فعاليتهايي را بايد برونسپاري نمايد؟
3- به چه كسي؟ (Whom?)
سازمان شما فعاليتهاي انتخاب شده براي برون سپاري را بايد به چه ارائه دهندگان خدمتي واگذار نمايد؟
4- چگونه؟(How)
سازمان شما پس از برونسپاري فعاليتها چگونه بايد اداره شود ؟
تفاوت بين پيمانكاري فرعي با برونسپاری
تفاوت بين "پيمانكاري فرعي" با "برونسپاری" در اين است كه در برون سپاری تجديد ساختار يك سري فعاليتهاي ويژه با استفاده از منابع بيرون از سازمان كه توانمنديهاي ويژهاي را دارا ميباشند صورت ميپذيرد، در حالي كه در پيمانكاري فرعي قسمتي از فعاليتهاي سازمان با كمك پيمانكار انجام ميشود و تجديد ساختاري صورت نميگيرد. براي درك بهتر موضوع به اين مثال توجه فرماييد:
فرض كنيد گرسنه شده ايد. اكنون براي رفع گرسنگي كافيست غذا بخوريد و بدين منظور يكي از روش هاي زير قابل انتخاب است غذا خوردن در منزل يا رستوران و يا خورد مقداري تنقلات كه از اولين فروشگاه خريداري كرده ايد و هيچ تفاوت ماهوي ندارد كه كدام روش را انتخاب مي كنيد. ضمن آنكه مي توانيد رفع گرسنگي را به تاخير بيندازيد و حتي براي مدتي فراموش كنيد.
حال فرض كنيد خداي ناكرده كليه هاي شما از كار افتاده و بايد دياليز شويد بدين منظور تنها يك راه حل وجود دارد بايد مطابق دستور پزشك معالج خود به بيمارستان رفته و به كمك دستگاه دياليز نسبت به تصفيه خون خود اقدام نماييد. شما نمي توانيد دياليز خودتان را مانند گرسنگي فراموش كنيد و بايد حتما مطابق زمانبندي خاصي كه پزشك تعيين كرده است درمان مرتبط را دنبال نماييد.