توضیح :
عنوان
ارائه مدل محاسبه نقطه سر به سر
فهرست مطالب
تعداد فروش کالا 3
هزینه متغیر و ثابت 4
هزینههای تامین منابع مالی 4
محاسبه نقطه سر به سر عملیاتی 5
محاسبه نقطه سر به سر مالی 6
ملاحظات 7
تحلیل نقطه سر به سر 7
روش دوم- به صورت سطح درآمد يا فروش 10
روش سوم- به صورت سطح قيمت محصول 10
نقطه سربهسر و تجزيه و تحليل اهرمها 10
محاسبه سود و ريسک 11
نقطه سربهسر مرکب 12
مزايا و معايب تجزيه و تحليل اهرمها و نقطه سربهسر 13
مزاياى تجزيه و تحليل نقطه سربهسر 13
معايب تجزيه و تحليل نقطه سربهسر 13
مزاياى تجزيه و تحليل اهرم 14
معايب تجزيه و تحليل اهرمها 14
منابع : 15
ارائه مدل محاسبه نقطه سر به سر
1- مقدمه
هر شرکتی در گزارشات مالی خود میکوشد تغییراتی که در میزان فروش و سود هر سهم رخ داده است و نیز علت تناسب نداشتن تغییر سود هر سهم با میزان فروش را مورد بحث قرار دهد. مدیران شرکت برای مطالعه و بررسی رابطه بین فروش و سود خالص از روش شناخته شدهای به نام تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر استفاده میکنند.با استفاده از نقطه سر به سر رابطه بین فروش و سود شرکت و نیز تاثیراتی که این عوامل بر یکدیگر دارند بهتر درک میشود.
در این مقاله سعی شده یک مدل مناسب برای محاسبه نقطه سر به سر(عملیاتی، مالی و کل) برای شرکتهای لیزینگ ارائه گردد.
2- مدل مفهومی محاسبه نقطه سر به سر در شرکتهای لیزینگ
با توجه به بررسیهای بعمل آمده در منابع کتابخانهای موجود روش مدونی برای محاسبه نقطه سر به سر برای شرکتهای خدماتی وجود ندارد. از آنجا که شرکتهای لیزینگ ماهیت منحصر بفردی در نوع فعالیت دارند این موضوع محاسبه نقطه سر به سر را پیچیدهتر میکند. وجود پرتفوی متنوع خدماتی که شرکت ارائه میکند نیز مزید بر علت میباشد. لذا برای محاسبه نقطه سر به سر شرکت ناچار به استفاده از فروض سادهسازی میباشد که در ادامه بدانها اشاره خواهد شد.
2-1- متغیرهای مدل
برای محاسبه انواع نقطه سر به سر در شرکتهای تولیدی مقدار عددی متغیرهای ذیل الزامی است
1- تعداد فروش کالا (Q)
2- قیمت هر واحد کالا (P)
3- هزینه متغیر هر واحد محصول(V)
4- هزینههای ثابت (F)
5- سود قبل از بهره و مالیات (EBIT)
6- هزینه تامین مالی(I)
7- نرخ مالیات (T)
8- تعداد سهام منتشر شده (N)
9- سود هر سهم (EPS)
برای شرکتهای لیزینگ بدلیل ماهیت خدماتی بودن برخی از متغیرهای فوق برای آنها بیمعنا است. در ادامه به بررسی متغیرهای خاص شرکت لیزینگ برای محاسبه نقطه سر به سر میپردازیم.
تعداد فروش کالا
در شرکت لیزینگ این مقدار معادل تعداد قراردادهای منعقد شده(تسهیلات اعطایی) در هر بخش میباشد.
قیمت هر واحد کالا (قیمت هر واحد خدمت در شرکتهای لیزینگ)
همانطور که میدانیم قیمت کالا معادل درآمدی است که در نتیجه فروش از آنِ شرکت میشود. این قیمت اگر در تعداد فروش ضرب شود، مقدار فروش شرکت بدست میآید.
در شرکتهای لیزینگ آیتمی با عنوان قیمت هر واحد ارائه خدمت وجود ندارد. در نگاه اول شاید اینطور تصور شود که برای محاسبه این آیتم میتوان مبلغ مال الاجاره را معادل قیمت هر واحد ارائه خدمت در نظر گرفت اما این فرض اشتباه است. زیرا در اینصورت حاصلضرب این مبلغ و تعداد قراردادهای منعقد شده باید برابر درآمد حاصل از ارائه خدمات(درآمد عملیاتی) در صورتهای سود و زیان شود. اما در صورتهای مالی شرکتهای لیزینگ برای محاسبه درآمد عملیاتی اصل تسهیلات از مبلغ مالالجاره کسر میشود و تنها سود قرارداد ذکر میشود. لذا برای محاسبه قیمت یک قرارداد باید مبلغ مال الاجاره را از اصل تسهیلات کسر نمود. در نتیجه این آیتم در شرکتهای لیزینگ برابر است با مبلغ مال الاجاره منهای مبلغ تسهیلات؛ یا به تعبیر دیگر سهم سود اقساط