نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : 11 امتیاز
بازدید : 610 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,262 كاربر
adsads
رابطه مهرورزی با عدالت
رابطه مهرورزی با عدالت
تاریخ ارسال : 21 /06 /1394
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق
حجم فایل : 79.94 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 47 صفحه
امتیاز : 11




قیمت : 3,900 تومان



توضیح :

عنوان

رابطه مهرورزی با عدالت

فهرست مطالب

مقدمه : 2
فصل اول 4
طرح تحقیق 4
روش تحقیق : 4
هدف کلی تحقیق : 5
سوالات تحقیق : 5
فصل دوم 6
تعریف حب و جایگاه آن در ادیان مختلف 6
حب از نظر لغوی : 7
دانشمندان در تعریف « حُبّ » می گویند : 7
محبت و مهرورزی نزد ادیان و فلاسفه : 8
و اما اسلام : 9
فصل سوم 10
محبت در اسلام 10
اسلام دین محبت و مسلمان نماد مهرورزی : 11
آیات و احادیث منتخب در مورد مهرورزی : 14
انواع محبت از دیدگاه امام خمینی – ره : 15
محبت از دیدگاه مقام معظم رهبری: 19
فصل چهارم 23
عدالت و رابطه آن با مهرورزی 23
عدل از نظر لغوی: 24
عدالت از نظر لغوی: 24
عدالت از دیدگاه شهید مرتضی مطهری : 28
رابطه مهرورزی و عدالت : 30
فصل پنجم 33
وحدت و همبستگی و رابطه آن با مهرورزی 33
وحدت و همبستگی از نظر لغوی : 33
وحدت اسلامی و پیامبر اكرم (ص) : 34
رابطه مهرورزی با وحدت و همبستگی چیست؟ 40
فصل ششم 44
نتیجه گیری 44
نتیجه گیری : 45
فهرست منابع : 47
 
مقدمه : 
عدالت و مهرورزی" به عنوان دو مقوله ی مهم و اساسی در دولت جدید، لزوم توجه بیش از پیش به روابط عمومی رانشان می دهد، چرا که اجرای آن جز با ارتباطی صحیح و منطقی با مردم و مخاطبان امکان پذیر نخواهد شد
روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی مردو و مسئولان – اگر به نقش و جایگاه اصلی آن توجه شود- می تواند این جریان را تسهیل نموده و در عرصه ی فعالیت های دولت به اقناع افکار عمومی بپردازد
البته ذکر این نکته ضروری است که روابط عمومی ها نیز باید با شناخت کافی از جایگاه و رسالت خویش، به جای توجیه عملکرد سازمان ها در تعاملی سازنده، به انتقال صحیح انتظارات و انتقادات به حق مخاطبان خود به مسئولان پرداخته و از سوی دیگر با انعکاس درست و به موقع اخبار و اطلاعات سازمانی، مخاطبان خود را با تنگناها، محدودیت ها و کاستی های موجود آشنا سازند تا در چنین فضایی، ضمن کنترل منطقی سطح توقع مردم بدور از شعار های آرمان گرایانه در جهت تحقق شعار محوری دولت آقای احمدی نژاد یعنی "عدالت و مهرورزی" پیشگام باشند
برای تحقق این مهم ، "مدیریت مشارکتی" می تواند به عنوان یک الگوی مناسب در دستور کار مسئولان اجرایی کشور قرار گیرد.
بی جهت نیست که روزگار حکومت مهدی موعود(عج)،یعنی حکومت عدل و برابری و مساوات را حکومت محبت و مهرورزی می نامند؛چرا که دشمنی ها و کینه توزی ها همه ناشی از افزون طلبی است و اگر که عدالتی در جامعه حاکم شود افزون طلبی از آن جامعه رخت برمی بندد و مدینه ی فاضله ای که خداوند وعده اش را داده تجربه کنیم.
فصل اول 
طرح تحقیق
روش تحقیق : 
اجرای یک طرح هنگامی منسبت پیدا میکند که بر پایه ی اطلاعات موجود نتوان به یک پرسش و مسئله ای که از سوی یک شخص مطرح میشود بلافاصله جواب داد. نوع پرسش مشخص می کند که پژوهشگر اطلاعات مورد نیاز را باید از کجا بدست بیاورد . در تحقیق حاصل که یک تحقیق کتابخانه ای است مطالعات مربوط به علوم اجتماعی و جامعه شناسی بکار رفته است. 
این تحقیق فاقد جامعه ی آماری و ابزارهای اندازه گیری است و به شیوه جمع آوری مطالب از طریق تجربه و تحلیل داده ها و خلاصه مقاله ها و کتابها انجام شده است.
هدف کلی تحقیق : 
رابطه محبت و مهرورزی با عدالت و وحدت و همبستگی چیست ؟
 
سوالات تحقیق :
1- حب را تعریف کنید.
2- جایگاه محبت در اسلام چیست؟
3- عدالت چیست؟
4- رابطه عدالت با مهرورزی را تعریف کنید.
5- رابطه مهرورزی با وحدت و همبستگی چیست ؟
 
فصل دوم 
تعریف حب و جایگاه آن در ادیان مخت
حب از نظر لغوی :                                                                                   
در تعریف حب در فرهنگ دهخدا امده است:حب همان مهر و دوستی - وداد- مودت- محبت-دوست داشتن.  
واین  کلمه مقابل بغض و کینه است.
در تفسیر المیزان آمده است:حب عبارتست از علاقه ی بین محب و محبوب یا به عبارتی انجذاب بین علت و معلول یا شبیه به آن .
چون حب یک رابطه ی وجودی است پس هر چیزی خود را دوست می دارد و چون هر محبی همه ی متعلقات محبوب خود را دوست دارد پس خداوند به این جهت که خود را دوست دارد خلق خود را نیز دوست دارد
دانشمندان در تعریف « حُبّ » می گویند : 
حبّ آن است که آدمی به چیز لذت بخشی میل کند و معلوم است در صورتی شیء مذبور مورد حب و علاقه قرار می گیرد که آن چیز را بشناسیم و به قلب یا یکی از حواس درک نمائیم و مسلم است هر اندازه معرفت بیشتر و لذت زیادتر باشد ؛ حب و علاقه فزونتر خواهد بود . و نیز معلوم است که بینایی باطنی از بینایی ظاهری قوی تر است و ادراک قلبی از دیدار چشمی شدیدتر است و زیبایی و لطائف معانی را که با چشم عقل احساس می کنیم از زیبایی صورت های ظاهری که با چشم سر می نگریم بزرگتر است 
در باب محبت و مهرورزی به شاهد قرآنی اشاره می کنیم 
 
: خداوند تبارک و تعالی در آیه ۵۴ سوره مائده می فرمایند 
 
 « قالَ الله تعالی بجیبِهم و یحبونَه »    خدا آنان را و ایشان خدای متعال را دوست دارند  
 
و رسول خدا (ص) می فرمایند :  
« هیچ یک از شما ایمان نمی آورید مگر درصورتیکه خدا و رسول را از سایرین محبوب تر بداند »
محبت و مهرورزی نزد ادیان و فلاسفه : 
هل الدين الاالحب. آيا دين غير از محبت است ؟
حافظ: نهال دوستي بنشان كه كام دل ببار آرد             درخت دشمني بركن كه رنج ببشمار آرد 
یکی از بحث های محوری که در اکثر ادیان اعم از ادیان توحیدی و ادیان غیر توحیدی از آن سخن به میان می آید جایگاه و نقش محبت در تعالیم آن ادیان می باشد
بودائيسم ـ دهاماپادا: يك عقل صحيح و درست خدمتي را خواهد كرد كه نه يك پدر و نه يك مادر و نه يك خويش مي كنند. 
كنفوسيوس ـ آنالكتها‌1: يك جوان هنگامي كه در خانه است بايد نسبت به پدر و مادر و در خارج نسبت به بزرگتران با محبت و احترام  باشد، بايستي مشتاق و درستكار باشد. بايستي محبت او نسبت به  همه جوشان بوده و دوستي نيكو را در خود پرورش دهد. 
دين كنفوسيوس: لائوتان از كنفوسيوس پرسيد: منظور شما از  نيكوكاري و درستي چيست‌؟ كنفوسيوس گفت: «منظور اين است كه در عميق ترين باطن قلب خود نسبت به همه چيز محبت روا داريم، همة مردمان را دوست بداريم و سخت از افكار خودخواهانه بپرهيزيم. اين است ماهيت نيكوكاري و درستي» در جائيكه محبت  باشد جدائي نيست. 
دين تائو «كان ينگ يين»: با همه به مدارا و حسن سلوك و محبت  رفتار كن  
كتاب امثال سليمان نبي 15: خوان به قول درجائي كه محبت باشد بهتر است از گاوپرواري كه با آن عدوات باشد. 
رساله اول يوحناي رسول باب چهارم: اي حبيبان يكديگر را محبت  بنمائيم زيرا كه محبت از خداست و هر كه محبت مي نمايد از خدا مولود شده است و خدا را مي شناسد و كسي كه محبت نمي نمايد  خدا را نمي شناسد زيرا خدا محبت است.
امانوئل كانت: فرق است ميان آن كسي كه عملي از روي تمايل  طبيعت انجام مي دهد و آن كه براي اداي تكليف احترام به قانون مي كند، اولي حظ نفس برده و دومي اداي وظيفه كرده است. 
‌يوهان گتليپ فيخته: ظهور نيكي در اشخاص تجلي و نمايش ذات  حق است و ذات حق منشاء درستي اخلاق و كردار است. 
 
شوپنهاور: شفقت بسيار خوب و بنياد اخلاق مي باشد، اما سعادت و آزادي تام در سلب كلي اراده و خواهش است. 
اگوست كنت: ترقي نوع انسان بسته به ميزان غلبه جنبة انساني بر جنبة حيواني است. هنوز حس خودپرستي در مردم غالب است و مدار امر برزد و خورد و جنگ و جدال است. 
چارلز داروين: بزرگترين كمال كه موجودات جاندار در سير تحولي و  تكاملي به آن رسيده اند پديد آمدن عواطف و احساسات قلبي است كه در انسان بوجود آمده است و انسان اگر مي خواهد حيوان نباشد بايد رحم و مروت و كرم و شجاعت و نوع پرستي و خير خواهي را در  خود بپرورد. 
هربرت اسپنسر: چون در تكامل زندگي بايد كثرت به وحدت برسد مردم بايد به معاشرت زندگي كنند و تا حدي دست از خود خواهي بردارند و رعايت حال ديگران را كنند. هر فردي بايد خوشي ديگران را  هم بخواهد. 
فردريش نيچه: خودپرستي حق است و شفقت ضعف نفس و عيب  است. حالا كه خوب يا بد بدنيا آمده ام بايد از دنيا متمتع شوم هر چه بيشتر بهتر. براي حصول اين امر اگر هم بيرحمي و مكرو فريب و جدال و جنگ لازم آيد انجام ميدهم . آنچه مزاحم و مخالف اين فرض است اگر چه راستي و مهرباني و فضيلت و تقوي باشد بد است. 
ارسطو: خودخواهي ازآن جهت بداست كه غالب مردم برتري كه براي خودنسبت بديگران قائلند در تحصيل مال يا جاه يا لذتها است. 
ولتـر: علم انسان را دانشمند ميكند ولي آدم نمي كند
و اما اسلام :
اسلام دینی است که به روابط اجتماعی و چگونه حاضر شدن دراجتماع وخوشرو وخنده رو بودن درجامعه وزدودن غبار غم از چهره دوستان بوسیله شادابی وخندان بودن تأکید بسیاری کرده است. واز مؤمنان خواسته است تا از اخمو بودن و تلخی کردن وغمگین بودن دوری کنند چرا که هم در زندگی خود آنها وهم بر اطرافیان آنها اثر منفی می گذارد .
 
فصل سوم 
محبت در اسلام 
اسلام دین محبت و مسلمان نماد مهرورزی :  
مهر و محبّت مايه و سرمايه‏اى است كه جايگاهش ، قلبى كه در معارف الهيه از آن تعبير به بيت اللّه‏ و حرم اللّه‏ و عرش اللّه‏ شده است ، قلبى كه همه ارزش انسان به اعتبار محتويات مثبت و نورانى آن است ، قلبى كه افق طلوع ايمان و يقين و عشق به حق و مهرورزى نسبت به خلق خداست ، قلبى كه صاحبش از آن مراقبت و مواظبت نموده و از اين كه جايگاه رذايل شود حفظش كرده و آن را به صلاح و سواد آراسته و فضاى آن را شايسته جلوه فيوضات حضرت فيّاض نموده است . 
 
قلب خالى از حالات مثبت و محروم از مايه مهر و محبّت بنا به نظر اولياى حق و به ويژه حضرت مولى الموحدين ، صاحبش موجودى بى‏منفعت و وجودى فاقد ارزش است . 
 
"عِظَمُ الْجَسَدِ وَطُولُهُ لاَ يَنْفَعُ إذا كَانَ الْقَلْبُ خَاوِياً " 
 
بزرگى و بلندى بدن در صورتى كه قلب خالى از حقايق و حالات مثبت باشد سودى نمى‏دهد 
 
رسول خدا صلي الله عليه و آله مى‏فرمايد :  
"إذَا طَابَ قَلْبُ الْمَرْءِ طَابَ جَسَدُهُ وَإذَا خَبُثَ الْقَلْبُ خَبُثَ جَسَدُهُ " 
هنگامى كه قلب انسان از همه رذايل پاك باشد ، حركات بدن و اعضا و جوارحش پاك خواهد بود و چون قلب آلوده باشد جسد و حركات اعضا و جوارحش آلوده خواهد بود  
و نيز از آن حضرت در روايت بسيار مهمى آمده :  
"إنَّ للّه‏ِِ تَعَالى فِى الاْءَرْضِ أوَانِىَ أَلا وَهِىَ الْقُلُوب فَأحَبُّهَا إلَى اللّه‏ِ أَرَقُّهَا وَأصْفَاهَا وَأَصْلَبُهَا ، أَرَقُّهَا لِلإخوانِ وَأَصْفَاهَا مِنَ الذُّنُوبِ وَأَصْلَبُهَا فِى ذَاتِ اللّه‏ِ "  . 
براى خدا در زمين ظرف‏هايى است ، آگاه باشيد كه آن ظرف‏ها قلب‏هاست محبوب‏ترين آن ظرف‏ها در پيشگاه خدا مهربان‏ترين و صاف‏ترين و سخت‏ترين آن‏هاست ، مهربان‏ترينش نسبت به برادران انسانى و ايمانى ، صاف‏ترينش از گناهان و سخت‏ترينش در استقامت و پايدارى در راه خدا . 
پيامبر بزرگ اسلام صلي الله عليه و آله در بيانى پر ارزش مى‏فرمايد :  
" إنَّ اللّه‏َ تَبَارَكَ وَتَعالَى لاَ يَنْظُرُ إلى صُوَرِكُمْ وَلاَ إلى أمْوَالِكُمْ وَلَكِنْ يَنْظُرُ إلى قُلُوبِكُمْ وَأعمَالِكُم   " 
خداى تبارك و تعالى نه به ظاهر شما مى‏نگرد و نه به ثروت و اموالتان ، بلكه به قلوب شما و اعمالتان نظر مى‏كند. 
بر پايه آيات و روايات ، قلب در وجود انسان از موقعيت ويژه‏اى برخوردار است تا جايى كه صلاح و فساد و پاكى و ناپاكى انسان در ارتباط با حالات اين مركز حساس و اين سرمايه ملكوتى و عنصر عرشى است . 
پاره‏اى از حركات و امور انسان ريشه در عشق و محبّت فراوان او نسبت به خلق خدا دارد كه لازم است انسان ، قدردان اين عشق و محبّت باشد و خدا را نسبت به اين نعمت معنوى سپاس‏گزارى كند ، در مثل انسان از مسيرى عبور مى‏كند ، مى‏بيند در راه رفت و آمد مردم خارى ، تيغى ، سنگ و يا شى‏ء آزار دهنده‏اى افتاده ، بدون آن كه وضع و شخصيت خود را ملاحظه كند ، براى آن كه انسان و يا جاندارى در رفت و آمدش از اين مسير صدمه و آزار نبيند ، جاده و راه را از آن اشياء آزار دهنده پاك مى‏كند و يا گم شده‏اى را به محلى كه گم كرده ، راهنمايى مى‏كند يا به عيادت بيمارى مى‏رود يا جنازه‏اى را كه نمى‏شناسد تشييع مى‏كند و . . . اين‏ها امورى است كه محرك انجامش ،مايه و سرمايه‏اى چون محبّت و عشق به ديگران است كه جز قلب جايگاهى ندارد ، آن هم قلبى كه به حيات معنوى و فيوضات الهى و بركات آسمانى و نور ايمانى زنده است . 
مهرورزي فرمان سعادت بخش اسلام
مهر ورزيدن به خود و ديگران ، فرمان سعادت‏بخش حضرت حق و همه پيامبران خصوصاً پيامبر با كرامت اسلام و امامان بعد از حضرتش به همه مردم و به تمام جهانيان است . 
مهرورزى و رحم به خود و ديگران زمينه تجلى رحمت حق به انسان و مهر خداوندى به آدمى است .
قرآن مجيد مى‏فرمايد : يكى از صفات اهل ايمان مهر و محبّت و سفارش به صبر و رحمت و مهرورزى به يكديگر است . 
ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ
علاوه بر [ انجام ] اين [ تكاليف ] ، از كسانى باشد كه ايمان آورده‏اند و يكديگر را به صبر و مهربانى سفارش كرده‏اند . 
روايات و معارف الهيه در رابطه با مهر و محبّت و اين كه به خود و ديگران محبّت ورزيد و رحمت آريد مطالبى بسيار مهم و آموزنده دارند : 
در روايتى از حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام نقل شده است 
« إرحَم تُرحَم ».
مهر و محبّت ورز تا مورد مهر و محبّت قرار گيرى . 


  گزارش تخلف  |  افزودن به فایل های من | jikjik | تاریخ ارسال : 21 /06 /1394

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.