توضیح :
عنوان : تحقیق معرفی انواع کمک فنرها و لرزه گیرها
این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد
فهرست
سيستم تعليق
زيربخشهاي سيستم تعليق
فنر
ويژگيهاي مكانيكي فنر
دستهبندي فنرها
فنرهاي پيچشي
ميله پيچشي
ميله پايدارنده
كاربرد ميلههاي پادغلت در سيستم تعليق
كاركرد ميله پادغلت
فنر تخت
چند لايه سازي فنر تخت
اصطكاك خشك
دستهبندي فنرهاي تخت
ذوزنقهاي
سهمي
دو لايه مرحلهاي
فنر لاستيكي
جنس فنرها
كاربرد
ويژگيهاي كاركردي لرزهگير
نصب و جايگذاري لرزهگير
نام گذاري
دستهبندي لرزهگيرها
لرزهگير اصطكاكي
لرزهگير گازي
چگونگي كاركرد
لرزهگير تلسكوپي
فصل اول:
معرفي انواع كمك فنرها
و لرزه گيرها
سيستم تعليق
لرزشهاي پيدرپي بدنه خودرو سبب خستگي راننده و سرنشينان ميشود. در پي آن كارايي و بازدهي رانندگي و عمر مفيد خودرو كاهش يافته و سلامتي انسان به خطر ميافتد. بنابراين مدلسازي مود سواري خودرو و به سازي پاسخ لرزشي آن با بهره از ميرايندههاي ارتعاشي از ديدگاههاي مهم در طراحي خودرو بوده، كه آسايش سرنشين، افزايش دوام خودرو، ايمني و افزايش كنترل خودرو را به دنبال دارد.
خاصيت ميرايش ارتعاشات و لرزشها و رفع بعضي از اغتشاشات حركت در خودرو و حفظ بعضي ويژگيهاي مناسب جهت ايمني، از ويژگيهاي مناسب مكانيكي است كه انجام آن با يك وسيله مكانيكي امكانپذير است . مجموعه مشخصي كه فراهمگر هدف بالا است، سيستم تعليق نام دارد. اين مجموعه قلمرو وسيعي را با خواص و وظايف متفاوت در بر دارد.
نقش سيستم تعليق در خودرو مهار چرخ در فضا (در سه راستاي Z , Y , X) و فراهم كردن حركات خطي و زاويهاي مناسب آن است . نيز چرخها را به صورت تكيهگاهي امن در زير خودرو نگاه ميدارد به گونهاي كه چرخها توان مهارسازي نيروهاي اعمالي به خودرو (گرانش، گريز از مركز، نيروهاي رانشي و ترمزي و ...) را داشته باشند. ويژگيهاي سختي و ميرايي تعليق بايستي چنان برگزيده شوند كه پايداري و آسايش خودرو تامين گردد.
براي پي بردن به جايگاه سيستم تعليق، خودرو را در سه حالت زير در نظر ميگيريم :
بيتعليق : بدون سيستم تعليق، تاير و بدنه معلق ميباشند. در نتيجه هر ناهمواري در سطح جاده ، به سرنشينان خودرو منتقل خواهد شد.
با تعليق و بيلرزهگير : در اين حالت تاير به زمين چسبيده ولي بدنه معلق ميباشد. در نتيجه بدنه خودرو به طور مداوم به بالا و پايين نوسان ميكند.
با تعليق و لرزهگير : در اين حالت تاير و بدنه به زمين چسبيده است و لرزهگير، نوسانات فنر را دفع مينمايد چرخها به راحتي به بالا و پايين حركت كرده و پايداري، اطمينان و راحتي خودرو را در پي خواهد داشت.
شكل 1 ـ مقايسه خودرو بدون تعليق، با تعليق بدون لرزهگير و با تعليق كامل
زير بخشهاي عمده سيستم تعليق شامل تاير، فنر و لرزهگير ميباشد كه وظيفه آنها برقراري تماس بين چرخ و زمين، ايمني و راحتي سرنشينان ميباشد. نيز براي كاهش و در صورت امكان حذف سر و صدا و ارتعاشات، موادي چون لاستيك، چرم، اسفنج، فنرهاي متفاوت (مارپيچي، شمشي و ميلههاي پيچشي) و ضربهگيرهاي مختلف (اصطكاكي، هيدروليكي و گازي) به كار ميرود.
زيربخشهاي سيستم تعليق
فنر
فنر عنصري انرژي دهنده و گيرنده ميباشد كه بر اثر تغيير شكل كشسان انرژي پتانسيل آن تغيير ميكند. در يك سيستم مكانيكي سختي نمايانگر ويژگيهاي فنريت آن است.