نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 11 دانلود
امتیاز فایل : -8 امتیاز
بازدید : 536 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,262 كاربر
adsads
مقاله پته دوزی از صنایع دستی استان کرمان
مقاله پته دوزی از صنایع دستی استان کرمان
تاریخ ارسال : 05 /02 /1395
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,هنر
حجم فایل : 585.37 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 39 صفحه
امتیاز : -8







توضیح :

عنوان : مقاله پته دوزی از صنایع دستی استان کرمان

این فایل با فرمت word و آماده پرینت می باشد

 
فهرست
چکیده. ۱
مقدمه. ۲
استان کرمان. ۳
موقعیت جغرافیایی استان کرمان. ۳
صنایع دستی.. ۴
قالیبافی: ۴
قالیچه های افشار: ۵
گلیم شیریکی پیچ: ۶
پته دوزی: ۶
عریض بافی: ۷
ساخت فرآورده های مسی تزئینی: ۷
شهرستانها: ۸
بناهای یادبود تاریخی: ۸
بناهای یادبود مذهبی: ۸
جاذبه های طبیعی: ۹
فرهنگ و هنر: ۹
پته دوزی یا سلسله دوزی یا فطه دوزی.. ۹
رودوزی.. ۱۱
پته دوزی کرمان. ۱۲
مواد اولیه در این نوع رودوزی: ۱۳
تاریخچه پته. ۱۵
مراحل تهیه پته. ۱۶
نقوش پته دوزی: ۱۷
طرح های پته را می توان به دو گروه تقسیم کرد : ۲۰
معرفی انواع پته. ۲۲
بقچه. ۲۲
سوزنی.. ۲۲
پرده. ۲۲
طرز تهیه: ۲۴
منابع و مآخذ. ۳۰
چكيده
اگر بخواهم خلاصه كار را تشريح كنم بايد بگويم مجموعه حاضر جهت معرفي يكي از صنايع دستي مهم استان كرمان به نام پته دوزي تنظيم شده است كه مطالعه آن نكاتي در مورد تهيه پته و نقوش تزئيني مورد استفاده در اين صنعت را به خواننده ارائه مي دهد. هدف از انجام اين پروژه آشنايي با نقوش تزئيني و اصيل ايراني است كه به جزئياتي از قبيل وجه تسميه پته، قديمي ترين نوع پته دوخته شده، نقوش تزئيني آن مواد كمكي و طرز درست كردن اين محصول و غيره اشاره دارد باشد كه اين صنعت مانند گذشته رونق چشمگير داشته باشد و نقوش به كار رفته در اين اثر در لباسهاي مدرن و زندگي هاي امروزي جايگاه خود را دوباره پيدا كند.
 
مقدمه
«هركس تاريخ كرمان را به درستي بخواند، مانند آن است كه تاريخ همه ي جهان را خوانده باشد».
كرمان بدرستي گنجينه ي تاريخ و هنر است و از هر دوره و زماني بناهايي و هنرهايي به يادگار دارد كه هر يك از داستانهايي بس شنيدني حكايت مي كنند. پهناورترين استان ايران در ادوار مختلف تاريخ، پذيراي انبوه اتفاقات ديدني و شنيدني، افتخار آميز و ذلت بار، شادي آفرين و غم بار بوده و علي رغم ناملايمات بسياري كه از روزگاران دور و نزديك ديده، مغرور و پر افتخار همچنان خودنمايي مي كند و منتظر زماني است كه جايگاه شايسته خود را بازيابد. كرمان با توجه به توانايي هاي فراوان طبيعي و تاريخي و هنري مي‌تواند مقصد انواع گردشگري و توريست واقع شود. كرمان و كرماني از ديرباز به هنرمندي شهره بوده. اين گفته را با ديدن صنايع و آثار دستي توليد شده در استان درخواهيد يافت كه در ادامه اين مجموعه كوچك با يكي از مهمترين و معروفترين آثار دستي تهيه شده در استان آشنا خواهيد شد.
 
استان كرمان
موقعيت جغرافيايي استان كرمان
استان كرمان در جنوب شرقي ايران واقع شده و از شمال با استان‌هاي خراسان و يزد، از جنوب با استان هرمزگان، از شرق با سيستان و بلوچستان و از غرب با استان فارس همسايه است. مساحت اين استان در حدود 175069 كيلومتر مربع مي‌باشد. استان كرمان پس از استان خراسان دومين استان پهناور كشور مي‌باشد و در حدود 11 درصد از خاك ايران را در بر گرفته است. اين استان يكي از مرتفع ترين استانهاي كشور و شهرستان بافت آن با 2250 متر ارتفاع از سطح دريا مرتفع ترين شهرستان استان مي‌باشد. ارتفاعات اين استان از رشته كوه‌هاي مركزي ايران چين خوردگي‌هاي آتشفشاني آذربايجان شروع مي‌شود و تا بلوچستان امتداد دارد و دنباله آن چندين بار در فلات مركزي به وسيله حوزه‌هاي پست داخلي و كوير قطع مي‌شود. رشته كوه‌هاي مركزي در اين منطقه دشت‌هاي وسيع استان را از يكديگر جدا مي‌سازند. اين كوه‌ها به طور كلي 2 رشته عمده هستند كه از شمال غربي به جنوب شرقي كشيده شده‌اند و مهم ترين آن رشته كوه‌هاي بشاگرد كوهبنان است. اين رشته كوه‌ها دنباله كوه‌هاي جندق و بيابانك هستند كه تا كرمان و بم گسترش يافته‌اند. رشته دوم كوه‌هايي هستند كه از يزد تا كرمان و چال جازموريان كشيده شده‌اند و به موازات رشته اول امتداد دارند. سابقه سكونت و استقرار انسان در سرزمين كرمان به هزاره چهارم قبل از ميلاد مي‌رسد. اين منطقه يكي از قديمي ترين نواحي ايران به شمار مي‌رود و در گذر زمان، گنجينه‌هاي فرهنگي تاريخي گرانبهايي در آن پديد آمده كه نمايانگر روند تاريخي و حيات اقتصادي، اجتماعي آن است.
صنايع دستی
صنايع استان دستی کرمان، در زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم مناطق مختلف استان نقش بسزايی دارد. مهمترين صنايع دستی رايج در استان کرمان عبارت است از: 
قاليبافی: 
کرمان از مراکز مهم قاليبافی ايران به شمار می آيد. اين شهر در آغاز قرن بيستم ميلادی يکی از معروفترين مراکز قاليبافی جهان به شمار می آمده است، چنان که در آستانه جنگ جهانی اول تعداد دارهای قالی در اين استان به بيش از پنج هزار می رسيد. 
طرح و رنگ در قالی کرمان اهميت بسيار دارد، چنانچه کمتر می توان دو قالی را از نظر رنگ و نقشه شبيه به يکديگر پيدا کرد. فرش کرمان ريز بافت و عموماً 40 رج در گره است و بيشتر در ابعاد 60 *100 - 150 * 100 - 120 * 200 بافته می شود. در گذشته فرش های 100 متری نيز به صورت سفارشی در کرمان بافته شده است که اين کار افتخاری برای صنعت و هنر قاليبافی به شمار می آيد. دارهای قاليبافی کرمان عموماً عمودی است و تنها در منطقه سيرجان و حومه آن استفاده از دارهای افقی رواج دارد. 
گره رايج در قاليبافی کرمان "فارسی" است. بخشی از پشم مصرفی قاليبافان کرمان از خود منطقه و بقيه از خراسان و کرمانشاه تأمين می شود. علاوه بر کرمان در مناطق رفسنجان، جوبار، ماهان، روار،کوهپايه، چترود، خانوک، هوتک، سرآسياب و سردار نيز قاليبافی رواج دارد. 
در کليه اين مناطق از پشم مرغوب برای بافت قاليهای درجه يک استفاده به عمل می آيد و تار و پود کليه توليدات از نخ پنبه ای است. فرش ها عموماً دو پوده بافته می شود و فقط در منطقه "راور" گاهی فرشهای بسيار مرغوب سه پوده است. 
طرحهای معروف قالی کرمان عبارت است از: شاه عباسی، افشان، ترنجی، خوشه، برگ فرنگی، درختی، شکارگاه و قاب قرآنی. 
قاليچه های افشار: 
در منطقه سيرجان قاليچه هايی موسوم به افشاری بافته می شود که دارای معروفيت خاصی است. اين قاليچه ها توسط ايل افشار که به کرمان کوچ کرده اند بافته می شود. 
از نظر قاليبافی، ايلات افشار و روستاييان اين منطقه هر يک از ديگری چيزهايی اقتباس کرده اند و اگر رنگ ها ايلاتی است، برخی نقش ها کاملاً با طرحهای ايلاتی متفاوت است. با اين همه چادر نشينان گره ترکی و روستائيان گره فارسی به کار می برند. نقش ها شکستگی خاصی دارند(مانند نقش مرغی) و يا نقش ترنجی که بافتن هر يک پوشيده از نگاره های کوچک است. در واقع اصالت قاليچه های کرمان را در کارهای ايلات افشار بايد جستجو کرد که نقشه و طرز بافت آنها وجه مشترکی از هنر مردم آذربايجان و کرمان است که به خوبی با هم آميخته شده اند. 
گليم شيريکی پيچ: 
شيريکی پيچ نامی است که بافندگان ايلياتی و گاه روستايی کرمان به نوع خاصی از گليم می دهند. اين نوع گليم که در اصطلاح بومی با عناوين "شيريکی پيچ" و "سوزنی" نيز از آن ياد می شود ظاهری همانند قالی دارد و بافت آن نيز درست به اندازه بافت قالی مشکل و وقت گير است. 
شيريکی پيچ از جمله سوماکهای مشهور ايران است که در مناطق عشايری و روستايی شهرهای سيرجان، بافق و کرمان بافته می شود. 
پته دوزی: 
پته دوزی هنر دست دوز زنان و دختران کرمانی است و پته دوزان با بهره گيری از نخ های رنگين نقش هائی زيبا را بر زمينه پارچه های دستباف به نام "عريض" می دوزند. پته دوزی علاوه بر کرمان در شهر های رفسنجان، سيرجان و ماهان و ... رواج دارد. يکی از معروفترين پته ها، روپوش مقبره شاه نعمت ا... ولی در ماهان کرمان است که يکی از پرکارترين پته های توليد شده در ايران بوده و بيش از يک قرن از عمر آن می گذرد. 
معروفترين نقوش پته، طرح پته ای يا درخت زندگی است که به نامهای متعدد در پته به کارگرفته می شود، مانند پته ميری، پته ترمه ای، پته جقه ای، پته بادامی، پته سربندی، پته افشاری، پته کردستانی و غيره. از ديگر طرحهای پته دوزی، 


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.