نمونه سوالات پیام نور
به فایل سون خوش آمدید

جهت استفاده بهتر از گوگل کروم استفاده نمایید.

منو كاربري
تبلیغات

سیلویکا

Image result for ‫سیویلیکا‬‎

نرم افزار آموزشی شهاب

فایل های بیشتر
آمار
تعداد دانلود فايل : 0 دانلود
امتیاز فایل : 5 امتیاز
بازدید : 521 مرتبه
گزارشات سايت

فايل هاي رايگان:
    1,657 فايل
فایل های غیر رایگان :
    5,442 فايل
فایل های ويژه:
    204 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    6,265 كاربر
adsads
بررسی بیمارانی که تحت توتال هیپ آرتروپلاستی با جزء فمورال سیمانی از نوع CPTقرار گرفته اند
بررسی بیمارانی که تحت توتال هیپ آرتروپلاستی با جزء فمورال سیمانی از نوع CPTقرار گرفته اند
تاریخ ارسال : 29 /02 /1395
دسته بندي: پابان نامه - پروژه - مقاله - تحقیق,پزشکی
حجم فایل : 81.13 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 82 صفحه
امتیاز : 5




قیمت : 3,800 تومان



توضیح :

عنوان : بررسی بیمارانیکه تحت توتال هیپ آرتروپلاستی با جزء فمورال سیمانی از نوع CPTقرار گرفته اند

این فایل با فرمت WORD و آماده پرینت می باشد

فهرست مطالب
 
فصل اول: مقدمه 1
فصل دوم: مروري بر متون 3
فصل سوم: روش بررسي 38
فصل چهارم: نتايج 45
فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري 57
فهرست منابع 68
ضمايم 71
مقاله
 
چكيده
بيان مسئله: عمل جراحي تعويض مفصل هيپ شايعترين عمل جراحي و ركانستراكتيو هيپ طي 5 دهه گذشته مي باشد كه با توجه به نتايج عالي اوليه پروتز آقاي چارنلي در 4 دهه گذشته فوكوس اصلي بر طراحي اجزاء جديد و تكنيك هاي جراحي جهت ارتقاء اهداف اين جراحي يعني اعاده فانكشن و كاهش درد بيماران؛ مي‌باشد  با توجه به هزينه سنگين جراحي فوق و تنوع اجزاء فمورال و استابولار موجود در بازار لزوم انجام مطالعات بر تك تك طراحي ها جهت شناخت انواع با حداكثر بقاء در بدن بيمار احساس مي شود 
هدف: هدف از اين مطالعه بررسي سيستماتيك يكي از اجزاء فمورال موجود در بازار بنام Collared , Polished, Tapered (CPT) در بيماران و گزارش نتايج آن از نظر دستيابي به اهداف جراحي و از نظر ارائه شيوع عوارض زودرس و ميان مدت جراحي مي باشد 
روش: طي 3 سال (از مهر 79 تا مهر 82) 25 هيپ در 24 بيمار تحت THA با سيستم فمورال CPTبا كاپ استابولار سيماندار يا بدون سيمان قرار گرفت 
بيماران فوق در قبل عمل و 3 بار به فواصل 6ماه، 12 ماه و 24 ماه تحت معاينه باليني و راديو گرافيك قرار گرفتند  در معاينه بيماران در قبل عمل تا انتهاي فالوآپ خصوصيات دموگرافيك، تشخيص علت DJD و فانكشن و درد و ROM بيماران براساس اسكورهاي هريس و اكسفورد مورد مطالعه قرار گرفت  
 
علاوه بر آن در مدت فوق راديوگرافي بيماران از نظر تغييرات پوزيشن استم و كاپ مورد بررسي و مقايسه قرار گرفته اند  تمام اطلاعات در فرمهاي جداگانه وارد و در نهايت اطلاعات بدست آمده مورد بررسي قرار گرفت 
نتايج: بيماران مورد بررسي بطور متوسط سن 54/60سال داشته و متوسط آقايان 7/55سال و خانمها 25/68سال بود  نسبت آقايان مورد جراحي به خانمها   بوده و از نظر تشخيصي شايعترين علت تعويض مفصل در اينها همي آرتروپلاستي قبلي (8 مورد) و بعد از آن آرتروز (7 مورد) روماتوئيدآرتريت (2مورد) و ديگر موارد با شيوع كمتر بوده است  متوسط طول دوره فالوآپ  بيماران 19 ماه و 20 روز بوده كه حداكثر 2سال و 6ماه و حداقل 7 ماه بوده اند  متوسط اسكورهيپ بيماران برمبناي اسكورهريس بترتيب در قبل عمل، 6ماه بعد، يكسال بعد و دو سال بعد 38، 88، 94، 98 و بر مبناي اسكوراكسفور بترتيب 43، 25، 20، 18 بوده است  در فالوآپ دوساله بجز يك مورد تغيير پوزيشن كاپ در هيچ مورد ديگر migration يا راديو لوسنسي دال بر loosening اجزاء مشاهده نشد  كمپليكاسيونهاي بعد جراحي شامل 3 مورد در رفتگي زودرس، يك مورد DVT و يك مورد شكستگي فمور در حين جراحي مي‌باشد  
نتيجه نهايي: با توجه به ميزان بهبودي فانكشن هيپ بيماران با پروتز مورد نظر در فالوآپ دو ساله حتي در موارديكه دچار عارضه زودرس بدون Failure شده بودند پروتز مورد نظر در ميان مدت در بدن Competent بوده و جهت تعيين نظر قطعي ادامه مطالعه در فالوآپ هاي 5 و 10 ساله و نيز مطالعات مقايسه اي توصيه مي شود 
كلمات كليدي: THA، CPT
مقدمه
تعويض مفصل هيپ كه از اين به بعد بطور خلاصه THA خوانده مي شود شايعترين عمل جراحي ركانستراكتيو در هيپ بوده و هدف از آن در وحله اول كاهش درد و سپس اعاده فانكشن هيپ و در نتيجه بيمار مي باشد. از دهه 1960 كه سرجان چارنلي اين تكنيك را ابداع نمود با توجه به نتايج درخشان يك دهه THA در دهه‌هاي بعد هدف اصلي بر كاهش عوارض دراز مدت اين جراحي و از جمله Loosening و استئوليز قرار داده شد. تكنيك هاي جديد و از جمله ايجاد پروتزهاي بدون سيمان، تغييرات جنس اجزاء مختلف، پروتزهاي باي پولار و بالاخره تغييرات در شكل اجزاء خصوصاً جزء فمورال همگي در جهت يافتن جزئي با حداكثر طول عمر پروتز ايجاد شده اند.
در طراحي جزء فمورال تقريباً مي توان دو مكتب اصلي را در ساخت آن شناسايي كرد. گروهي كه با ايجاد تغييراتي در شكل جزء  و از جمله تعبيه يقه، ايجاد شكاف و سطوح خشن و غيره توليد فيكساسيون بسيار با ثبات بلافاصله بعد از تعبيه و جلوگيري از هر گونه تغيير در محل پروتز مي نمايند و گروه دوم كه معتقدند با طراحي جزئي كه قادر به نشست (Subsidense) باشد حتي در صورت Loose شدن جزء امكان ايجاد ثبات مجدد خود بخود وجود دارد.
در اين مكتب نياز به يقه احساس نمي شود و سطح پروتز بايد صيقلي باشد و مخروطي شدن پروتز به سمت ديستال به مكانيسم فوق كمك مي كند.
مطالعه پيش رو جهت بررسي يكي از پروتزهايي كه از نظر بيومكانيك اجازه نشست در دراز مدت را مي دهد طراحي شده است. پروتز مورد نظر با نام CPT توسط آقاي Ling در سال 1989 طراحي و به بازار عرضه شده و از نظر تئوريك اجازه ثبات ثانويه در صورت Loose شدن را مي دهد. در اين مطالعه با بررسي نتايج تعبيه اين پروتز در بيماران و مطالعه ميان مدت آن برآورد فوايد پروتز فوق را در اين تكنيك فراهم نموده و در انتخاب پروتز مورد نظر در بيماران كمك خواهد نمود.
 
فصل دوم : مروري بر متون
 
بيو مكانيك هيپ
معرفي : مفصل هيپ  يكي از بزرگترين و با ثبات ترين مفاصل بدن مي باشد . برخلاف زانو ، مفصل هيپ دراثر شكل نسبتاً ball & socket آن ثبات داخلي دارد . همچنين اين مفصل دامنة حركتي زياد دارد كه اجازة تحرك در فعاليتهاي روزانه را مي دهد . اختلال در اين مفصل منجر به اختلاف در توزيع استرس بر غضروف مفصلي و استخوان شده منجر به آرتريت  دژنراتيو مي شود . 
آناتومي : 
مفصل هيپ متشكل از سر استخوان فمور و استابولوم كه جزئي از استخوان لگن      است، مي باشد ، اين مفصل كپسول شلي داشته و توسط عضلات بزرگ و قوي پوشيده شده است . ساختار با ثبات اين مفصل اجازة دامنه حركتي وسيع آن را مي دهد كه جهت فعاليت روزمره و از جمله راه رفتن ، نشستن و چمباتمه زدن لازم است . 
استابولوم : 
استابولوم جزء مقعر اين مفصل ball & socket است و سطح آن توسط غضروف مفصلي پوشيده شده كه در محيط و خصوصاً در سمت لترال ضخيم تر است (3) كاويتة استابولوم به خارج ، قدام و پايين نگاه مي كند استابولوم استخواني در عمق هيپ بوده و ثبات استاتيك قابل توجهي ايجاد مي كند . 
اگر از محيط استابولوم يك صفحه رد كنيم اين صفحه با پلان ساژيتال زاويه اي حدود ‎ْ40 به خلف و با پلان عرضي زاويه اي حدود ْ60 به لترال ايجاد مي كند . حفرة استابولوم توسط لابروم كه يك لبة فيبروكارتيلاژ تخت است و نيز ليگامان عرضي استابولوم عميق مي شود . 
لابروم حاوي پايانه هاي عصبي و end organ هاي حسي در لاية سطحي خود مي باشد كه احتمالاً در حس پروپريوسپتيو تاثير دارند .(4) 
قطر استابولوم وقتي تحت فشار نباشد كمتر از قطر سر فمور است(5) و در زمانيكه بر آن فشار وارد مي شود در اطراف سر فمور دچار دفورماسيون الاستيك مي شود تا با سر فمور Congrous شود و در محيط خصوصاً قدامي ، فوقاني و خلفي كنتاكت سطح مفصلي ايجاد شود . (6)
سر فمور : 
سر فمور جز محدب اين مفصل است كه حدود   يك كره را تشكيل مي دهد . غضروف مفصلي سرفمور در سطح مديال و مركز حداكثر قطر را دارد و به سمت محيط نازك تر مي شود . وارياسيونهاي ضخامت غضروف مفصلي منجر به وارياسيون درسختي و استحكام نواحي مختلف سرفمور مي شود . Rydell نشان داد كه بيشتر نيرو به   فوقاني سر فمور وارد مي شود و پاترن نيروي  وارده بر سر فمور با ميزان نيرو تغيير مي كند . بطوريكه نيروهاي كوچكتر بيشتر بر ناحية محيط هلال سر فمور ( فوقاني قدامي و خلفي وارد مي شوند و با افزايش نيرو نيروها به مركز اين هلال و شاخ هاي قدامي و خلفي) آن بيشتر وارد مي شوند . او با قرار دادن sensor هاي داخل پروتزهاي سرفمور in viro نشان داد كه حداكثر نيرو طي فعاليت هاي روزمره بر قدام و مديال هلال سر فمور وارد مي شود . (7)
گردن فمور : 
گردن فمور دو رابطة آنگولار با شفت فمور دارد كه در فانكشن مفصل هيپ تاثير دارند . زاوية inclination گردن نسبت به شفت در پلان فرونتال كه به آن زاوية neck-shaft گويند و زاوية inclination در پلان ترانسورس كه زاوية آنته ورژن گويند . آزادي حركت مفصل هيپ توسط زاوية neck shaft تسهيل مي شود زيرا كه شفت را در لگن به لترال offset مي كند . در اغلب بالغين اين زاويه ْ 125 مي باشد ولي مي تواند بين 90- ْ135  تغيير كند . زاويه اي را كه بيشتر از ْ125باشد كوكساوالگا و زاوية كمتر از  ْ125را كوكساوارا گويند. هر گونه انحراف شفت فمور در هر جهت منجر به اختلال ارتباطات نيروهاي وارد بر مفصل هيپ شده و اثر بارزي بر بازوي كار نيروي عضلات و خطوط ثقل دارد . 
زاوية آنته ورژن بعنوان زاوية بين محور طولي گردن فمور و محور عرضي كند يلهاي فمور تعيين مي شود . در بالغين اين زاويه حدود ْ12 است  ولي تغييرات آن زياد است . آنته ورژن بيشتر از اين منجر به اين مي شود كه قسمتي از سر uncover شود و منجر به تمايل به اينترنال روتيشن اندام طي راه رفتن جهت قرار دادن سرفمور در حفرة استابولوم مي شود . و بر عكس زاوية كمتر از ْ12 با رتروورژن تمايل به راه رفتن در اكسترنال روتيشن را ايجاد مي كند . آنته ورژن بيش از حد و رتروورژن هر دو در كودكان شايع بوده ولي معمولاً با رشد برطرف مي شوند . 
كينماتيك : 
در بررسي كينماتيك مفصل هيپ مي توان اين مفصل را يك مفصل ball & soket با ثبات در نظر گرفت كه در آن سر فمور و استابولوم مي توانند در تمام جهات حركت كنند . 
 


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.