توضیح :
عنوان : مقاله سهم ایران در بازار جهانی زعفران بیش از 60 درصد است
این فایل با فرمت word و آماده پرینت می باشد
فهرست
اشاره:
با رعايت اصول بهزراعي ميتوان بازده توليد زعفران را تا دو برابر افزايش داد.
افزايش توليد زعفران كاهش قيمت آن را به دنبال خواهد داشت.
صادر كنندگان غير واقعي با تجارت محصول نامرغوب با به بازار زعفران ايران اسيب مي رسانند.
با توليد زعفران به روش هاي علمي برداشت آن تا دو برابر افزايش مييابد.
اشاره:
زعفران از محصولات كشاورزي است كه از ديرباز در ايران، آسياي صغير و بخش هايي از اروپا به ويژه يونان شناخته و مصرف شده است. در گذشته مصرف زعفران به عنوان يك گياه دارويي به لحاظ خواص آن مد نظر بوده، اما امروزه زعفران به لحاظ رنگ، طعم و مزه خوب در صنايع غذايي مصر گستردهاي دارد. با اين وجود، هنوز زعفران در بسياري از كشورها شناخته شده نيست و مصرف جهاني آن در حد قابل قبولي نميباشد.
بازار جهاني زعفران به طور عمد در اختيار شش كشور ميباشد كه عمدهترين صادركنندة آن، ايران است. در اين مقاله بازار جهاني زعفران را از نظر ميگذرانيم و راههاي توسعه آن و افزايش صادرات زعفران از سوي كشورهاي عرضه كننده به ويژه ايران را بررسي مي نماييم.
زعفران از محصولات ارزشمند غذايي است كه داراي خواص گوناگون درماني، طعم و مزه جذاب و . . . است با اين وجود بسياري از مردم جهان هنوز با زعفران آشنا نشدهاند و از اين رو تجارت جهاني زعفران در حد محددي ميباشد.
اطلاعات دريافتي از شبكه جهاني اينترنت نشان ميدهد كه در سال 1997 كه اطلاعات مدون آن در دسترس ميباشد، در مجموع 29 ميليون و 634 هزار دلار زعفران در بازار جهاني مبادله شده است.
سهم ايران در اين بازار 55/63 درصد، اسپانيا 13/27 درصد، چين 3 درصد، ايتاليا 68/1 درصد، امارات متحده عربي 26/1 درصد و سوييس 71/0 درصد ميباشد. ايران عمدهترين صادر كننده زعفران در جهان در سال 1977 بود. البته در سالهاي 2000-1998 نيز همچنان ايران بيشترين سهم را در تجارت جهاني زعفران داشته است. اما اطلاعات آن بر روي شبكه جهاني اينترنت موجود نيست.
آمار گمرك جمهوري اسلامي ايران نشان ميدهد كه ارزش صادرات زعفران ايران در سال 1376 (از 21 مارس 1997 تا 20 مارس 1998) به بيش از 14 ميليون دلار رسيد. اين رقم در سال گذشته (1379) به 5/43 ميليون دلار افزايش يافت كه رشدي 210 درصدي را نشان ميدهد.
بر اساس اطلاعات دريافتي از شبكه جهاني اينترنت، در سال 1997 اتحاديه اروپا با جذب 27/60 درصد زعفران ايران بوده است. پس از آن سوييس با جذب 30/1 درصد آرژانتين با واردات 13/1 درصد زعفران صادراتي، خريداران عمده ديگر محسوب ميشوند.
در بين كشورهاي عمده خريدار زعفران در بازار جهاني، پس از اتحاديه اروپا كه 62 درصد واردات زعفران جهان را در سال 1997 به خود اختصاص داد. آمريكا با جذب 07/16 درصد. ژاپن با جذب 34/6 درصد. سوييس با جذب 13/6 درصد . آرژانتين با جذب 42/3 درصد. هنگ كنگ با 97/1 درصد. كانادا با 51/1 درصد. سنگاپور با 91/0 درصد، استراليا با 74/0 رصد و برزيل با جذب 23/0 درصد صادرات جهاني زعفران، از بازارهاي عمده وارد كنده اين محصول بودند.
البته در اين فهرست نام كشورهايي همچون نروژ، اوراگوئه ، شيلي ، كلمبا، مصر، جمهوري چك اسرائيل، روسيه تايلند، تونس، گواتمالا، نيكاراگوئه ، السالوادور، ايسلند و پرو نيز به چشم ميخورد كه ميزان واردات آنها كمتر از 15/0 درصد واردات جهاني زعفران ميباشد.اما اين كشورها در زمره كشورهاي آشنا با محصول زعفران تلقي ميشوند.
بر اساس همين گزارش، ارزش واردت زعفران اتحاديه اروپا در سال 1997 به حدود 4/18 ميليون دلار، آمريكا به 8/4 ميليون دلار، ژاپن به حدود 19 ميليون دلار، سوئيس به 18 ميليون دلار، آرژانتين به بيش از يك ميليون دلار، هنگ كنك به 585 هزار دلار، كاندا به 447 هزار دلار، سنگاپور به 270 دلار و برزيل به 67 هزار دلار رسيد. ارزش واردات زعفران ديگر كشورهايي كه در فهرست شبكه جهاني اينترنت براي هر سال 1997 ثبت شده است. از يك تا 41 هزار دلار بود.
در همين حال اطلاعات دريافتي در خصوص صادركنندگان زعفران در سال 1997 نشان ميدهد كه بازار صادرات زعفران اسپانيا كه دومين صادركنندة جهاني با سهم 2713 درصد بازار است. امركا. ژاپن، سوئيس، آرژانتين، هنگ كنگ، كانادا، سنگاپور و استراليا ميباشد.
بازر عمده صادراتي چين كه سومين صادر كننده زعفران جهان با سهم بازار 3 درصد در سال 1997 بود. كشور ژاپن بوده است . تمام زعفران صادراتي چين در اين سال به بازار ژان عرضه شده است.
ايتاليا كه چهارمين صادر كنندة بزرگ زعفران با سهم 168 درصد در بازار در سال 1997 بود. به طور عمده سوئيس، امريكا. كانادا و برزيل ثبت شده است.
امارات نيز با سهم 126 درصدي بازار در سال 1997 توانست محصول خود را به طور عمده به هنگ كنگ، سوئيس و اتحاديه اروپا عرضه كند. به عقيدة كارشناسان، امارات زعفران وارداتي از ايران را به بازارهاي مذكور صادرات مجدد نموده است.
سوئيس كه 13/6 درصد واردات زعفران جهان را در سال 1997 به خود اختصاص داد. در بازار صادراتي اين محصول نيز فعال بوده و توانسته است 71/0 درصد صادرات جهاني زعفران را در اختيار بگيرد. تقريباً تمام صادرات زعفران سوئيس به كشورهاي عضور اتحاديه اروپا عرضه شده است. به عبارتي سوئيس به كشورهاي عضور اتحاديه اروپا عرضه شده است. به عبارتي سوئيس 8 درصد زعفران وارداتي را به بازار اتحاديه اروپا صادرات مجدد نمود.
به عقيده كارشناسان، مصرف جهاني زعفران به لحاظ گراني آن، آشنا نبودن مردم بسياري از كشورها با زعفران، فقدان تبليغات مناسب در بازارهاي جهاني بري معرفي خواه و ارزش غذايي، طعم، مزه و رنگ و . . . زعفران در حد قابل توجهي نمي باشد. چنانه تبليغات مناسب در اين زمينه صورت گيرد و كشورهاي توليد كنندة اصلي به ويژه ايران كه بيش از 60 درصد بازار جهاني زعفران و بيش از 80 درصد توليد جهاني آن را در اختيار دارد. در آن زمينه سرمايهگذاري مناسبي انجام دهد. ميزان مصرف جهاني زعفران و تجارت آن در كوتاه مدت دست كم سه برابر خواهد شد و ايران ميتواند همچنان عرضه كننده اصلي باقي بماند و درآمد ارزي مناسبي را از آن خود سازد.
از آنجا كه امكان افزايش توليد زعفران در اران به مراتب بيش از ديگر كشورهاي رقيب (به ويژه اسپانيا، چين و ايتايا) ميباشد و ينز مزيت زعفران ايران از لحاظ كيفيت برنامه ريزي براي افزايش توليد و صارات زعفران و بازايابي و تبليغات مناسب براي گسترش صادرات زعفران ضروري است.
بازار جهاني توان جذب بيش از 100 ميليون دلار زعفران در سال را دارد و ايران ميتواند با حفظ سهم خود در اين بازار، ارزش صادرات خوند را در كوتاه مدت به بيش از 60 ميليون دلار افزايش دهد.
كارشناسان عقيده دارند كه در بازارهاي داراي قدرت خريد مناسب همچون آمريكاي شمالي، اروپا و شرق آسيا زعفران شناخته شده است و با افزايش تبليغات مناسب در اين بازارها و جب مشتريان، ميتوان زمينه رشد صادرات زعفران به بازارهاي مذكور را فراهم ساخت.
كارشناسان ضرورت تبيين مزين هاي غذايي و دارويي زعفران در تبليغات برون مرزي را ضروري مي دانند و عقيده دارند كه با اين شيوه شمار مصرف كنندگان زعفران افزايش خواهد يافت.
البته حضور مستمر صادركنندگان ايراني در بازارهاي هدف و ارايه محصلو استاندارد و كنترل شده با طعم ، رنگ و كيفيت مناسب و آموزش مصرف كنندگان در خصوص نحوه استفاده از زعفران ميتواند به شد تقاضاي جهاني براي آن و در نتيجه افزايش تجارت بين المللي زعفران بينجامد و ايران نيز در اين رهگذر به رشد صادرات زعفران نايل آيد.
از آنجا كه زعفران محصولي كارگر طلب ميباشد. رشد صادرات زعفران ايران مي تواند به رشد اشتغال در جامعه مواجه با بيكاري ايران كمك بسزايي داشته باشد.